خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۴۹۲

افغانستان؛ طعمه جدید امریکا در منطقه

در وضعیت فعلی و با قطع امید امریکا از بدست آوردن جای پای محکم در سوریه، اکنون افغانستان را برای آتش افروزی مناسب دیده است.
پایگاه بصیرت / سعید تشکری

امروز شکست داعش و بقیه گروه های مسلح مورد حمایت امریکا، برخی از کشورهای اروپایی، اسرائیل، عربستان و امارات در سوریه قطعی شده است و بشار اسد تا انتخاباتی که قرار است مطابق قانون اساسی جدید در سوریه برگزار شود، بر سر قدرت خواهد ماند و هیچکدام از این کشورها ادعای برداشتن او را نه مطرح می کنند و نه امکان پذیر می دانند. بنا بر نظرسنجی های موجود، بشار اکنون چنان محبوبیتی در بین ملت سوریه کسب کرده است که در هر انتخاباتی با اکثریت قاطع آرای مردم در جایگاه ریاست جمهوری باقی خواهد ماند. استقرار اس 300 ها و سیستم الکترونیکی ردیاب هوائی و دریائی روسی در سوریه و توافقی که میان روسیه و ترکیه بر سر منطقه غیر نظامی در ادلب و سپس خلع سلاح گروه های مسلح شروع شده نیز مزید بر پیروزی های اخیر سوریه بر جریان های تکفیری تروریستی و سرکردگان منطقه ای و جهانی آن ها شده است.
در وضعیت فعلی و با قطع امید امریکا از بدست آوردن جای پای محکم در سوریه، اکنون افغانستان را برای آتش افروزی مناسب دیده است و به همین دلیل پنج دولت ارگان های امنیت ملی خود را برای مقابله با اهداف تروریستی منطقه ای امریکا بسیج کرده اند: روسیه، پاکستان، ایران، هندوستان و چین؛ تا امروز دو اجلاس در فاصله سه ماه با شرکت روسای شورای امنیت ملی 5 کشور یاد شده برای این موضوع و نحوه مواجهه و مقابله با داعشی های اعزامی امریکا به خاک افغانستان تشکیل شده است. این نشست ها در پاکستان و ایران برگزار شده اند.
داعش به سرعت مواضع خود را در شرق و شمال افغانستان تقویت می کند و حتی گفته می شود رهبر آن "البغدادی" وارد افغانستان شده است. اخیراً وزارت امور خارجه روسیه تذکری هشدار گونه به امریکا در همین زمینه داد. اگر این هشدار نتیجه دو اجلاس پاکستان و تهران باشد، آن را باید نمونه تازه ای از همکاری های منطقه ای ایران و روسیه دانست که ادامه آن به پایان جنگ و تروریسم در افغانستان، تشکیل یک دولت ائتلافی در مرکز این کشور (کابل) و جمع کردن سفره داعش در آن خواهد انجامید.
همچنین حضور پاکستان در دو اجلاس اخیر و تغییراتی که در دولت پاکستان و ارتش و سازمان اطلاعاتی آن کشور روی داده، امیدواری به خاتمه جنگ در افغانستان را بیشتر کرده است.
در این راستا، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بحران افغانستان بر خلاف تصور امریکا راه حل نظامی ندارد، بلکه باید این بحران را با تلاش دیپلماتیک حل کرد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: ما نسبت به حملات اشتباهی ناتو که هر روزه در این کشور تکرار می شود، شدیداً ناراضی هستیم. مسکو وضعیت کنونی را ناشی از اشتباهات فاحش رهبری آمریکا در افغانستان برای حل مشکلات این کشور از طریق اعمال زور می‌داند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات