صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۴۲

پس لرزه‌هاي يك انحلال

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / اكبر معصومي

تنها 50 روز از انتخابات پارلماني و پيروزي شكننده حزب ليكود نگذشته كه پارلمان اين رژيم با 74 رأي موافق منحل مي‌شود. ناتواني نتانياهو در تشكيل كابينه، اصلي‌ترين دليل انحلال پارلمان است اين موضوع كه در تاريخ رژيم صهيونيستي بي‌سابقه بوده بار ديگر نشان داد كه نتانياهو جايگاه سياسي خود را در سرزمين‌هاي اشغالي از دست داده است و تنها افرادي همچون ترامپ در بيرون از اسرائيل، موافق حضور وي در جايگاه نخست‌وزيري رژيم صهيونيستي هستند. 

نتانياهو كه در انتخابات پارلماني فروردين‌ماه امسال تنها با يك رأي بيشتر توانسته بود رقيب خود، بني گانتر را شكست دهد، اكنون خود شكست خورده اصلي از طرف حزب آبي و سفيد معرفي شده است. 

انحلال پارلمان رژيم صهيونيستي از چند منظر قابل بررسي و ارزيابي است:

1ـ دقيقاً در زمان برگزاري نشست بحرين براي اجراي معامله قرن در خاورميانه با اولويت قدرتمندسازي صهيونيست‌ها و خلع سلاح فلسطينيان براي هميشه، انحلال پارلمان اين رژيم خبر تلخي براي كاخ سفيد بود؛ زيرا آمريكايي‌ها با فرض روي كار بودن نتانياهو اقدام به اجراي معامله قرن كرده بودند. در اين راستا، روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» به نقل از يك مقام كاخ سفيد، كه اشاره‌اي به نام او نشده، نوشته است كه تصميم اسرائيل براي برگزاري انتخابات زودهنگام «يكي از عوامل زيادي است كه ما در ارزيابي مربوط به انتشار طرح صلح خاورميانه آن را در نظر مي‌گيريم.» پيش از اين نيز كارشناسان و تحليلگران صهيونيست پيش‌بيني كرده بودند اين مسئله سبب خواهد شد تا كاخ سفيد نتواند از طرح «معامله قرن» در بازه زماني 4 تا 8 هفته پيش از انتخابات زودهنگام رژيم صهيونيستي رونمايي كند؛ از اين رو به نظر مي‌رسد بايد منتظر تأخير در اجراي معامله قرن بود تا آمريكايي‌ها با كمك خود صهيونيست‌ها بتوانند وضعيت آشفته سياسي اسرائيل را سر و سامان دهند. از زمان انحلال پارلمان سه ماه طول خواهد كشيد تا انتخابات ديگري برگزار شود. البته اگر اين بار نيز احزاب پيروز، ناتوان از تشكيل كابينه نباشند. 

2ـ جدا از ترامپ، افرادي زيادي مانند برخي شيوخ مرتجع حاشيه خليج‌فارس همچنين برخي كشورهاي اروپايي براي همكاري با بنيامين نتانياهو برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي كرده‌اند. در اين ميان، عربستان سعودي و امارات و دنباله‌روي آنها، به اميد ضربه زدن به ايران با نخست وزير رژيم صهيونيستي همكاري مي‌كردند كه برخي از آنها رسانه‌اي شده و برخي ديگر نيز به صورت پنهاني صورت گرفت؛ بنابراين شكست در تشكيل كابينه قطعاً ناراحتي آنها را به دنبال خواهد داشت. 

3ـ از آنجا كه رژيم صهيونيستي يك رژيم نامشروع است و آنها هميشه در حال برنامه‌ريزي جنگ و خون‌ريزي در خاورميانه هستند و نتانياهو نماد بارز جنايت است، شكست وي به نوعي پيروزي براي مبارزان فلسطيني نيز محسوب مي‌شود. اين امر نشان مي‌دهد كه صهيونيست‌ها هم از دست و پا زدن نخست‌وزير شكست خورده براي تداوم حيات رژيم غاصب فلسطين خسته شده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات