صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۱۵

مصونيت از خطاي محاسباتي

در جدال با استكبار، يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي مجاهد في سبيل‌الله تأثير نپذيرفتن از دشمن است. دشمن همواره تلاش مي‌كند تا محاسبات ما را بر هم بزند و دچار خطاي محاسباتي كند و از اين طريق بر رقيب فائق آيد. اين فرايند معمولاً از سه‌گانه تهديد و تطميع و فريب حاصل مي‌شود. حكيم فرزانه انقلاب اسلامي در بيانات خود در سي‌امين سالگرد رحلت حضرت امام(ره) بر نكته مهمي در اين زمينه تأكيد كردند. معظم‌له ضمن بررسي شخصيت بنيانگذار انقلاب اسلامي يادآوري كردند: «تلاش دشمن و تهديد دشمن نمي‌توانست دستگاه محاسباتي امام را به هم بريزد.»

در اين ميان، اين پرسش كليدي مطرح است كه حضرت امام(ره) چگونه توانستند خود را در برابر سناريوي دشمن براي ايجاد خطاي محاسباتي مصون بدارند! اين مصونيت چگونه به دست مي‌آيد؟ حكيم انقلاب‌ گريزي كوتاه به پاسخ اين پرسش مي‌زند و مي‌فرمايد: «دشمن نمي‌توانست دستگاه محاسباتي امام بزرگوار را كه به بينات دين مبين اسلام متّكي بود، دچار اختلال بكند.»

براي تبيين بينات اسلام بايد به شاخص‌هايي اشاره كرد كه مقوم اين ثبات در انديشه است:

1ـ اعتقاد كامل به اين حقيقت را كه «نبايد به دشمن اعتماد كرد» مي‌توان مهم‌ترين شاخصي دانست كه حاصل آن گرفتار نشدن در سناريوي دشمن است. اين اعتقاد هم حاصل اعتماد به آموزه‌هاي قرآني و اسلامي است، كه بارها و بارها مؤمنان و جامعه اسلامي را به عدم اعتماد و تبعيت از دشمن توصيه كرده است و همواره درباره عواقب اعتماد و پيروي از شيطان سخن گفته است و هم محصول درس‌آموزي و عبرت‌گيري از گذشته است؛ گذشته‌اي كه شواهد متعددي براي خيانت دشمن به ملت ايران براي آن مي‌توان يافت. بيش از 200 سال فريب و نيرنگي كه ملت ايران در مواجهه با اروپاييان تجربه و تكرار كرده است، پس از ورود آمريكايي‌ها به ايران نيز ادامه يافت و حاصل آن عقب‌ماندگي و غارت سرمايه‌هاي يك ملت بود! بنابراين شكل‌گيري «ديوار بلند بي‌اعتمادي» وضعيتي طبيعي است كه اثبات آن نيازمند اقامه دليل نيست.

2ـ بدون شك عامل مهم ديگري كه مانع از افتادن در دام خطاي محاسباتي است، داشتن بصيرت و هوشمندي سياسي است. بي‌ترديد زودباوران و ناآگاهان سياسي و آنهايي كه توان تجزيه و تحليل رخدادهاي سياسي را ندارند، خيلي زود فريب دشمن را خورده و دچار اشتباه محاسباتي خواهند شد؛ اما بصيرت به مثابه چراغي است كه مانع از خطا در تصميم‌گيري‌هاست و اجازه نمي‌دهد خللي در انتخاب‌ها وارد شود و مسير انحرافي خود را طريق هدايت معرفي كند. 

3ـ تقوا و خودسازي انقلابي را بايد ضلع سوم فرايند مصونيت‌سازي در برابر خطاي محاسباتي به حساب آورد. همان‌طور كه گفته شد، يكي از مهم‌ترين شگردهاي دشمن در تحقق سناريوي خطاي محاسباتي به‌كارگيري شيوه‌هاي تهديد و تطميع است. تهديد در افرادي اثر دارد كه در خود خلل و ضعف‌هايي دارند؛ ضعف‌هايي برآمده از خودخواهي‌ها و تعلقات دنيايي و دشمن بر اين ضعف‌ها اثر گذاشته و تصميم‌ها را دگرگون مي‌كند؛ اما انسان مؤمن با خودسازي انقلابي و مراقبت و تقواي الهي چون يكي از كارهاي مهم دشمنان همين است با شما كه مواجه مي‌شود، نيت شما را كه مي‌داند، تصميم شما را كه مي‌داند، در صدد برمي‌آيد كاري كند تا محاسبات شما عوض بشود، دستگاه محاسباتي شما را دچار اختلال كند، يكي از كارهاي مهم دشمني در عرصه‌هاي گوناگون اين است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات