صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۴۹

سلاح‭ ‬استراتژيك‭ ‬انقلاب‭ ‬اسلامي

«صبر» يكي از بهترين استراتژي‌ها براي پيروزي در مراحل گوناگون انقلاب اسلامي بوده است. جمهوري اسلامي از چهل سال گذشته همواره تحت شديدترين فشارها بوده و رؤساي‌جمهور آمريكا به شيوه‌هاي گوناگون اعم از توطئه، كودتا، حمله نظامي، تهديد، تحريم‌هاي فلج‌كننده و فشار حداكثري براي شكستن مقاومت صبورانه ملت ايران استفاده كرده‌اند.
اگر در ابتداي انقلاب اسلامي با كمبود امكانات و تجهيزات در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و نظامي مواجه بوديم و چاره‌اي جز صبر براي كسب حداكثر قدرت از حداقل امكانات را نداشتيم، اكنون نيز كه جمهوري اسلامي در قله‌هاي درخشش و تابش نفوذ و قدرت قرار دارد، صبر در همه سياست‌ها و تصميم‌گيري‌ها ملاحظه مي‌شود و در تصميمات حساس استراتژيك صبر همواره پيروزي‌هايي را براي نظام به ارمغان آورده است.
اولين توصيه انقلاب اسلامي به جبهه مقاومت در وضعيت دشوار داخلي و خارجي صبر استراتژيك، يعني استقامت همراه با بصيرت و منفعل نبودن در مقابل دشمنان بوده است؛ براي نمونه پيروزي حزب‌الله لبنان در عرصه‌هاي داخلي لبنان و عرصه خارجي با اتكا به صبر ميسر شده است. در عرصه داخلي لبنان گاهي دو يا سه سال، كشور بدون رئيس‌جمهور اداره شده است؛ اما حزب‌الله لبنان با اعتماد به نفس و حفظ منطق راهبردي خود در چانه‌زني با گروه‌هاي سياسي متعددـ كه از پشتوانه عظيم مالي، رسانه‌اي و اطلاعاتي برخوردارندـ به موفقيت‌هايي دست مي‌يابد و به دليل عمل به اين اصل قرآني، خداوند نيز پيروزي‌هايي را به آنها اعطا مي‌كند.
همين استراتژي در عراق و ورود شيعيان به دولت نيز سبب شد آمريكا در يك پروسه چند ساله با شكست‌هاي سياسي، نظامي و امنيتي وادار به ترك عراق شود. اكنون كه پيروزي‌ها در يمن و سوريه نيز براي همگان عيان شده، ممكن است برخي گمان كنند سلاح استراتژيك اهدايي ايران به مبارزان در سوريه، يمن و حتي بحرين و نيجريه، بمب‌هاي سنگرشكن يا سامانه‌هاي دفاع موشكي يا اهداي ميلياردها دلار پول است، اما سلاح اهدايي ايران همان توصيه قرآني صبر است؛ زيرا در همه موارد فوق دشمنان انقلاب اسلامي كمك‌هاي بيشتري به مخالفان مقاومت مي‌رساندند كه چندين برابر بودجه نيروهاي مسلح ايران و حتي كل بودجه كشورمان است.
انقلاب اسلامي در عرصه داخلي نيز صبر همراه با بصيرت را (لايحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر) راهگشاي حل بسياري از مشكلات مي‌داند. اكنون كه جمهوري اسلامي در آغاز گام دوم خود قرار دارد، نياز به صبر استراتژيك، تصميم‌گيري‌هاي عقلايي، منطقي و همراه با بصيرت بيشتر احساس مي‌شود. همان‌گونه كه نيروهاي وفادار به انقلاب اسلامي در منطقه با حرف‌شنوي از انقلاب صاحب پيروزي‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي شده‌اند، جريان‌هاي داخلي كه قلب‌هاي‌شان براي سرافرازي ميهن اسلامي مي‌تپد، بايد هوشياري ملي را در صبر، استقامت و بصيرت جست‌وجو كنند.
دشمن در ماه‌هاي گذشته فشار خود را در خروج از برجام، تلاش براي صفر كردن صادرات نفت، تحريم پتروشيمي و تحريم مسئولان ارشد نظام معطوف كرد؛ اما تسليم‌ناپذيري و صبر توانست دشمن عصباني و لجوج را خسته كند و به شكست بكشاند و اكنون بر اثر صبر نوبت ظفر رسيده است؛ زيرا اميرالمؤمنين علي(ع) مي‌فرمايند: «لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ»؛ هيچ آدم شكيبايي پيروزي را از دست نمي‌دهد، اگرچه زمان به درازا بكشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات