صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۵۸۷۷

همگرايي پكن و مسكو

پایگاه بصیرت /   ابراهيم رضامنش
به تازگي دو كشور روسيه و چين به همكاري‌هاي اقتصادي خود سرعت و شتاب بيشتري بخشيده‌اند، به گونه‌اي كه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه چندي پيش اعلام كرد، در سال گذشته ميلادي حجم مبادلات تجاري دو كشور از 108 ميليارد دلار گذشته است كه اين رقم نشان‌دهنده افزايش 25 درصدي نسبت به سال 2017 است و مي‌تواند افقي خوش‌بينانه براي همكاري‌هاي بيشتر در توسعه اقتصادي دو كشور باشد.
در حال حاضر، دو كشور با پيش‌بيني يك صندوق ارزي بر اساس پول‌هاي ملي خودشان و با هدف تسهيل در انجام پروژه‌هاي مشترك به اتفاق نظر رسيده‌اند تا با كنار گذاشتن پول رايج جهاني (دلار) بتوانند ارزهاي خود را تقويت كرده و از تحريم‌هاي بين‌المللي در حوزه مبادلات تجاري و مراودات بانكي در امان باشند.
چين و روسيه نظام‌هاي پرداختي پيشنهادي خود را جايگزين سيستم‌هاي پرداختي بين‌المللي كرده‌اند كه هر يك به صورت مجزا تعريف مي‌شود. نظام مالي كه روسيه طراحي كرده است، سيستم انتقال پيام‌هاي مالي و نظام مالي كه چين شكل داده است، سيستم پرداخت بين بانكي فرامرزي نام دارد.
سازوكارهاي پرداختي اين دو كشور با ارزهاي ملي خودشان به نام «روبل» براي روسيه و «يوآن» براي چين است. با استفاده از اين سازوكار به همان اندازه كه كاهش شديدي در استفاده از دلار در نظام‌هاي پرداختي دو كشور صورت مي‌گيرد، بر افزايش قدرت پول ملي‌شان تأثيرگذار است.
كشور چين كه يك ابرقدرت اقتصادي است، بزرگ‌ترين شريك تجاري روسيه به شمار مي‌آيد كه رقم تجارت دوجانبه بين آنها در روند شكوفايي اقتصادشان بسيار تأثير دارد و بيش از 108 ميليارد دلار است. افزون بر اين، دو طرف به دنبال اين هستند كه مقدار آن را در سال‌هاي آينده افزايش دهند.
طبق اسناد راهبردي كه وزارت خزانه‌داري آمريكا نشان مي‌دهد، چين و روسيه دو كشور خطرناك براي قدرت، نفوذ و منافع آمريكا شناخته شده‌اند كه مي‌توانند آمريكا را به چالش بكشانند و امنيت و رفاه اين كشور را با تهديدات جبران‌ناپذيري مواجه كنند؛ چرا كه اين دو كشور روزبه‌روز در حال افزايش توانمندي‌هاي اقتصادي خود هستند و كشورهاي بسياري را با خود همراه كرده‌اند. اين در حالي است كه اقتصاد آمريكا روز به روز در حال افول و فروپاشي است و بعضي از كشورها حتي متحدانش از حمايت‌هاي آن نااميد شده‌اند.
امروزه روسيه و چين براي ضربه زدن به آمريكا از هر زمان ديگري متحدترند و آمريكا هم نمي‌تواند به راحتي ميان آنها خلل و شكافي ايجاد كند؛ چرا كه چين، روسيه را به منزله يك كشور اثرگذار در تعادل و تأمين مورد اعتماد در حوزه انرژي و همچنين تجهيزات نظامي مي‌داند و از طرفي روسيه نيز ايجاد چالش با چين را به سود منافع امنيت ملي خود نمي‌داند.
پس بايد به اين نكته توجه كرد كه با توجه به موقعيت ژئوپليتيك روسيه و همچنين جايگاه رفيع چين در حوزه اقتصاد بين‌الملل، اين دو كشور مي‌توانند بر اساس اشتراكات و همگرايي‌هاي دوستانه بسياري از فشارهاي غرب را بر خودشان خنثي كنند و از سويي با افزايش همكاري‌هاي اقتصادي و امنيتي، جبهه قدرتمندي را براي حمايت از كشورهاي همسو ايجاد كنند و سدي مستحكم در برابر نفوذ و اختلال‌افكني قدرت‌هاي غربي باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات