اقتصادی >>  بازار سرمایه >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۹۵۳

پارسا: مالیات از خریداران سکه را اجرا می‌کنیم/ یک نفر ۳۸ هزار سکه خریده است

رئیس سازمان امور مالیاتی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با بیان اینکه مالیات بر خرید و فروش بیش از ۲۰ قطعه سکه را اجرا می‌کنیم، گفت: سال گذشته ۳۸ نفر هر کدام بیش از ۵ هزار سکه و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه خریداری کرده‌اند که بایدمالیات بدهند.
امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی با تبریک دهه کرامت به نمازگزاران گفت: در حالی که در همه کشور‌های دنیا اداره امور کشور با مالیات مردم انجام می‌شود، گفت: در کشور ما ۳۷ درصد بودجه دولت از طریق مالیات و کمتر از ۵۰ درصد هزینه جاری دولت از مالیات تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته ۲۵ درصد کل درآمد مردم به عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌شود، گفت: این رقم در ایران ۸.۵ درصد درآمد مردم است که با این عدد نسبتاً پائین، بسیاری از کار‌های عمرانی و اجرایی دولت نیمه‌تمام می‌ماند.

وی همچنین با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور می‌خواهد به سمت نوین سازی روش مالیات‌ستانی حرکت کند، گفت: از روش قدیمی تشخیص علی‌الرأس به روش تشخیص مبتنی بر اطلاعات واقعی مردم عمل می‌کنیم.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، عادلانه‌ترین شکل مالیات‌ستانی زمانی است که نظام مالیاتی به صورت کامل اجرا شده و سازمان مالیاتی دسترسی کامل به درآمد‌ها و اطلاعات مالی و املاک و مستغلات مردم داشته باشد که این امر در ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است.

وی همچنین یکی از مشکلات مالیاتی را فرار‌های مالیاتی بزرگ دانست و گفت: معضل دیگر معوقات مالیاتی بالاست و برنامه‌های زیادی در سازمان امور مالیاتی برای کاهش فرار مالیاتی و کاهش معوقات شروع کرده‌ایم که مالیات به صورت عادلانه و سالم دریافت کنیم و مانند همه کشور‌های دنیا، سازمان مالیاتی باید ریز داده‌ها و تراکنش مالی و ملک و املاک را دراختیار داشته باشد.

رئیس سازمان امور مالیاتی، عنوان فرار مالیاتی را یک عنوان شیک برای کسانی دانست که می‌خواهند جعل اسناد، دست‌درازی در جیب مردم، خوردن حق مردم و فرار از انجام وظایف و تکالیف قانونی و اجرایی خود داشته باشند دانست و گفت: اگر قانون به درستی اجرا شود، نباید کمتر از ۵۰ درصد هزینه جاری دولت از مالیات تأمین شود.

پارسا با بیان اینکه فرار‌های بزرگ مالیاتی در کشور وجود دارد، گفت: فرار مالیاتی حتی در بخش دولتی و بخش‌های عمومی غیردولتی وجود دارد و کسانی که برای فرار‌های مالیاتی بزرگ سفارش و توصیه می‌کنند، در واقع برای فرار از قانون و حق مردم اقدام می‌کنند و سازمان امور مالیاتی با قدرت و قوت وصول مالیات را دنبال می‌کند و به جای تشخیص علی‌الرأس می‌خواهد تشخیص مبتنی بر اطلاعات درست را انجام دهد و مدرن سازی سامانه جامع مالیاتی و اطلاعات مالی را برای دریافت مالیات عادلانه و متناسب با ثروت و درآمد و مصرف مردم پیگیری می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: به غیر از مواردی که قانونگذار تشخیص داده که معافیت مالیاتی اعمال شود، در بقیه موارد از فعالیت‌های اقتصادی مالیات گرفته می‌شود، البته حمایت از کسانی که به صورت سالم فعالیت می‌کنند و مالیات خود را به موقع می‌دهند نیز در دستورکار قرار دارند.

وی با اشاره به فرمایشی از امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: اول باید عمران و آبادی کشور و دوم، مالیات از مردم گرفته شود و حمایت دولت در مالیات برای کسانی که سالم کار می‌کنند و حمایت‌ها به صورت کاهنده و مشروط خواهد بود، اما آن‌هایی که به صورت نادرست قصد فرار مالیاتی دارند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین از دریافت مالیات از درآمد‌های بادآورده خبر داد و گفت: در همه جای دنیا از این نوع درآمد‌ها مالیات گرفته می‌شود.

به گفته پارسا، سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۸۹۰ هزار قطعه سکه بهار آزادی فروخته شد که ۱۰۲ هزار نفر در کشور این سکه‌ها را خریده بودند که ۵۸ هزار نفر از این افراد کسانی بودند که زیر ۲۰ قطعه سکه خریدند که طبق قانون مشمول مالیات نمی‌شوند، اما ۴۹۰ نفر بیش از یک‌هزار قطعه سکه خریده بودند، ۳۸ نفر هرکدام بیش از ۵ هزار قطعه سکه خریده بودند و یک نفر به تنهایی ۳۸ هزار سکه بهار آزادی خریده بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه قیمت سکه خریده شده توسط این افراد حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده، گفت: امروز قیمت سکه به بیش از ۴ و نیم میلیون تومان رسیده و ثروت و سود بادآورده‌ای را برای این افراد ایجاد کرده که سازمان امور مالیاتی باید حتماً از این افراد مالیات دریافت کند که این افراد در فضای مجازی شروع به مقابله با مالیات بر سکه کرده‌اند.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین به طرح مالیات بر عایدی ثروت شامل املاک، خودرو، سکه و ارز اشاره کرد و گفت: همه این موارد در لایحه‌ای که در وزارت امور اقتصادی و دارایی نهایی شده و برای تصویب به هیأت دولت ارائه شده است و بر همه این اشکال که اموال بادآورده است، باید مالیات بدهند.

وی با بیان اینکه قرار نیست از کسی که ملکی برای زندگی دارد، یا کسی که تعداد زیادی خانه برای مردم تولید می‌کند مالیات آن چنانی بگیریم، بلکه کسانی که بر روی مسکن و املاک خرید و فروش سفته‌بازی و سوداگری انجام می‌دهند، باید مالیات بدهند. سازمان امور مالیاتی مخلص مردم و مؤدیان مالیاتی است و ما مردم را، ولی نعمت خود می‌دانیم که باید بهترین رفتار را با مردم داشته باشیم، اما کسانی که مالیات حقه خود را پرداخت نمی‌کنند و رهبری سال‌ها اعلام کردند که باید با قوت با این افراد برخورد شود.

پارسا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق گفته مقام معظم رهبری، پرداخت مالیات یک تکلیف و حقیقتاً یک فریضه است و تمام اسناد بالادستی و توسعه کشور نشان می‌دهد که برنامه‌های توسعه کشور باید بر مبنای درآمد مالیاتی اجرا شود و از وابستگی اقتصاد کشور به نفت که باعث فشار به نظام شده است کاسته شود.

پارسا با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه به خاطر وابستگی اقتصاد به نفت اعمال می‌شود، گفت: باید کشور را با درآمد مالیاتی و عدالت مالیاتی اداره کرد و لازمه زندگی اجتماعی این است که هزینه آن توسط مردم پرداخت شود و دولت وظیفه حفظ نظم، امنیت، روابط خارجی، آموزش و پرورش، تأمین بهداشت و انجام هزاران پروژه اجتماعی را از مالیات انجام دهد.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی انجام وظایف حاکمیتی دولت یا از طریق مالیات عادلانه بر ثروت، درآمد و مصرف مردم انجام می‌شود که مبتنی بر مالیات عادلانه است و یا از طریق چاپ پول است که به تورم می‌انجامد و فشار زیادی به طبقات پایین‌جامعه، بازنشستگان و افراد ضعیف انجام می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات