صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۲۶۲
نگاهي به دست برتر جمهوري اسلامي در معادلات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي

پيروز نبرد اراده‌ها

پایگاه بصیرت / نويد كمالي

در طول تاريخ پر شكوه چهل ساله انقلاب اسلامي نمي‌توان روزي را يافت كه ايران اسلامي دمي را فارغ از تهديدات و فشارهاي دشمنان داخلي و خارجي گذرانده باشد؛ با اين حال واكاوي حوادث تلخ و شيرين گوناگون چهل سال گذشته به صورت واضح و مبرهن اين واقعيت را براي هر مخاطبي هويدا مي‌كند كه انقلاب اسلامي به پشتوانه اراده ملت انقلابي خود همواره پيروز ميدان نبرد جبهه خير و شر بوده و خواهد بود. در اين باره امام خميني(ره) به همين مضمون فرموده‌اند كه اگر مردم و اراده و عزم آنان نبود، انقلاب پيروز نمي‌شد؛ بنابراين در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) نيز آن چيزي كه سبب حفظ و ثبات انقلاب در كوران بحران‌ها و توطئه‌هايي از جنس فتنه 88 شد، اراده ملت ايران در حفاظت از انقلاب و دستاوردهاي آن بود. براي اثبات اين مدعا و درك نقش و اهميت اراده ملت ايران در مقابله با توطئه‌هاي دشمنان انقلاب اسلامي تنها كافي است كه نگاهي به مهم‌ترين تحولات اخير منطقه داشته باشيم تا به صورت مشهود به اهميت فاكتور «اراده» يا Volition ملت ايران در تحقق پيروزي‌ها و تأمين منافع ملي كشورمان پي ببريم.

 

كاهش تعهدات برجامي

افكار عمومي ايران و جهان پس از خروج يك‌جانبه دولت آمريكا از توافق هسته‌اي موسوم به برجام يا JCPOA شاهد تضعيف پي در پي اين توافق از سوي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور تماميت خواه آمريكا بود؛ آن هم در شرايطي كه ساير اعضاي اروپايي باقي‌مانده در برجام برخلاف مواضع رسانه‌اي خود هيچ اقدام روشن و مشخصي را براي حفاظت از بنيان توافق هسته‌اي و منافع حداقلي برجام براي طرف ايراني پيگيري نكردند و در عمل موضعي انفعالي را در مواجهه با تحريم‌هاي گسترده و پيچيده اقتصادي كاخ سفيد عليه ملت ايران و خريداران نفت كشورمان در پيش گرفتند.

در نتيجه اين رويكرد انفعالي و تحقق‌نيافتن تعهدات طرف غربي، دولتمردان كشورمان در راستاي حفظ منافع ملي كشورمان، راهبرد بازگشت مرحله‌اي به وضعيت پيش از توافق هسته‌اي را در صورت اجرا نشدن تعهدات طرف غربي در پيش گرفتند و در اولين گام عملي عبور از محدوديت ميزان نگهداري مواد هسته‌اي و آب‌سنگين را مطرح كرده و در گام دوم كاهش تعهدات برجامي نيز عبور از محدوديت 67/3 درصدي غني‌سازي و راه‌اندازي راكتور اراك را اعلام كردند.

اعلام طرح گام به گام كاهش تعهدات برجامي به طور صريح اين پيام را به طرف غربي توافق هسته‌اي منتقل كرد كه دولت و ملت ايران انجام يك‌طرفه تعهدات هسته‌اي را قبول نداشته و تنها زماني به تعهدات برجامي خود پايبند خواهند بود كه طرف غربي نيز به آنچه تعهد كرده پايبند باشد.

نشريه Hill كنگره آمريكا در اين باره مي‌نويسد: به رغم افزايش شديد تنش‌ها ميان ايالات متحده و ايران، مخاطب اصلي ايران در نقض برجام اتحاديه اروپاست؛ زيرا ايالات متحده از توافق خارج شده و تحريم‌هاي شديدي عليه ايران اعمال كرده و سبب شده بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي از ايران خارج شوند؛ از اين رو تهران قادر نيست از مزاياي اقتصادي وعده داده شده در توافق سال  2015استفاده كند؛ بنابراين با اجراي طرح كاهش گام به گام تعهدات برجامي از اروپا خواسته است در عمل اقدامي براي حفظ برجام و منافع آن انجام دهد؛ از اين رو اتحاديه اروپا با مشاهده عزم ايران در كاهش تعهدات برجامي تلاش كرد تا به رغم تحريم‌هاي ايالات متحده با ايجاد ساز و كار جديد مالي موسوم به INSTEX بتواند تجارت خود با ايران را ادامه دهد.

همان‌گونه كه اين نشريه آمريكايي اذعان دارد، اراده ملت ايران در مقابله با زياده‌خواهي‌هاي طرف غربي موجب شد تا اتحاديه اروپا براي ممانعت از فروپاشي برجام به اقداماتي از جمله ايجاد كانال ويژه تبادلات مالي بپردازد.

 

شكار گران‌قيمت‌ترين پهپاد

بامداد پنجشنبه 30 خردادماه خبر انهدام پيشرفته‌ترين پهپاد جاسوسي ارتش آمريكا از سوي سامانه پدافندي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حوالي «كوه مبارك» استان هرمزگان، فضاي رسانه‌اي دنيا را با تكانه‌اي خبري مواجه كرد؛ تكانه‌اي كه فضاي محاسباتي جامعه جهاني را در حوزه‌هاي گوناگون نظامي، سياسي، حقوقي و... جمهوري اسلامي ايران و دشمنان منطقه‌اي و بين‌المللي‌اش با متغير‌هايي مبهم مواجه كرد؛ متغير‌هايي كه در هيچ معادله امنيتي، نظامي، سياسي و حقوقي احتمالي و پيش رو پاسخي براي آن وجود نداشت؛ رويدادي كه ابهام عملياتي و رويكردي آن در مواضع متناقض، دوگانه و مناقشه‌آميز ايالات متحده و هم‌پيمانان عربي و غربي او كاملاً هويدا بود.

در اين باره «اولريكه فرانكه»، عضو شوراي اروپايي روابط خارجي آمريكا (ECFR)، در يادداشت خود در سايت Wired با اشاره به پيچيدگي و پرهزينه بودن پروژه اين پهپاد جاسوسي نوشت: از دست دادن يك پهپاد گران‌قيمت گلوبال هاوك خسارت بزرگي براي آمريكاست؛ به ويژه به اين دليل كه تصور مي‌شد اين پهپاد طوري طراحي شده كه در ارتفاع بسيار بالا پرواز كند و آسيب‌ناپذير باشد. اين تحليلگر بين‌المللي همچنين تأكيد كرد: از دست دادن اين پهپاد كه احتمالاً جديدترين نسخه از گلوبال هاوك بوده، ضربه بزرگي به اعتبار آمريكا زده است و حتي ممكن است بازار صادرات اين پهپادهاي جاسوسي را دچار مشكل كند.

 

توقيف نفت‌كش قانون‌شكن انگليسي

در آخرين روزهاي تيرماه، يك نفت‌كش انگليسي به نام «استنا ايمپرو» (Stena impero) به دنبال نقض قوانين بين‌المللي دريانوردي در تنگه هرمز توقيف شد. اين نفت‌كش در حالي كه از سوي ناو جنگي اچ.‌ام.‌اس مونتروز بريتانيا همراهي مي‌شد، در طول مسير عبور از تنگه هرمز به صورت غيرمجاز وارد آب‌هاي سرزميني كشورمان شد و همزمان علاوه بر عدم تمكين به هشدارهاي راديويي كشورمان سامانه مكان‌ياب خود را خاموش كرد؛ آن هم با اين تصور كه به دليل هويت انگليسي خود با هيچ برخورد تند قانوني مواجه نخواهد شد؛ اما برخلاف تصور ناوبران اين نفت‌كش، با هماهنگي نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اين كشتي توقيف و به سمت لنگرگاهي در بندرعباس هدايت شد!

بدون‌شك مشابه اين رويداد (توقيف نفت‌كش انگليس) را نمي‌توان در طول تاريخ معاصر جهان مشاهده كرد؛ زيرا در طول سده اخير كشورهايي از جمله انگليس و آمريكا همواره به منزله قدرت‌هاي برتر نظامي و سياسي جهان بر درياها حكمروايي كرده بودند و هيچ‌گاه اين‌گونه به دليل تخلفات قانوني خود مؤاخذه و تحقير نشده‌اند.

در اين باره روزنامه انگليسي Independent نيز گزارش ويژه‌اي منتشر كرد و نوشت: اقدام ايران براي توقيف نفت‌كش بريتانيايي در تنگه ‌هرمز اقدامي اجتناب‌ناپذير و تاواني بود كه دولت انگليس با بي‌فكري‌اش داد.

اين روزنامه در پايان با اشاره به ماجراي توقيف نفت‌كش ايراني در تنگه جبل‌الطارق ادامه داد: چطور نخست‌وزير، كابينه و كارمندان ارشد دولت فكر كردند اين تقابل با ايران مي‌تواند با چيزي كمتر از يك پاسخ تحقير‌آميز براي بريتانيا پايان يابد!

 

جمع‌بندي

امروز آمريكا عملاً وارد نبرد اراده‌ها با ايران شده‌ است كه رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان «جنگ اراده‌ها» نام مي‌برند. در حقيقت جنگ اراده‌ها توصيف رهبر معظم انقلاب از شرايط كنوني روابط ايران و آمريكاست؛ به طوري كه دشمن مي‌كوشد از طريق زور و فريب اراده ملت ايران را در اين نبرد تضعيف كند.

به هر حال روشن است كه جنگ اقتصادي، سياسي، فرهنگي، جنگ سرد و... همگي ذيل جنگ اراده‌ها قرار گرفته‌اند. مقاومت و ايستادگي تنها راه موفقيت و پيروزي در اين نبرد است كه تاكنون به شكست دشمن منجر شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات