صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۱۴

اينترنت تهديدكننده تربيت اخلاقي

پایگاه بصیرت / ليلا وطنخواه

پرسش: فرزندم ساعات زيادي را براي اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي صرف مي‌كند. من احساس مي‌كنم رفتارش تغيير  كرده و به مسائل اخلاقي و ديني بي‌رغبت شده است. لطفاً راهنمايي‌ام كنيد.

پاسخ: در دو دهه اخير، اينترنت رشد سريعي داشته و در همه كشورها به جزء لاينفك زندگي مردم تبديل شده است.

پژوهش‌هاي متعدد نشان مي‌دهد، اينترنت مي‌تواند تسهيل‌كننده رابطه‌ها باشد، هر چند در ميان مردم عامل رشد و پيشرفت به حساب مي‌آيد، بر سلامت رواني افراد آثار منفي دارد؛ چون دريايي از داده‌هاي مثبت و منفي است و خطرهاي بالقوه‌اي به ويژه براي نسل جوان دارد.

از جمله آسيب‌هاي استفاده زياد از اينترنت: اعتياد به اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي امروزه در خانواده‌ها و در بين فرزندان وجود دارد و نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد بيشتر افرادي كه به دليل استفاده از اينترنت و فضاي مجازي روابط بين فردي كمي دارند، به دنبال كسب حمايت اجتماعي هستند. همچنين استفاده بيش از حد از رايانه، تبلت و گوشي چشم را ضعيف كرده و اختلالات جسمي را هم در پي خواهد داشت. كودكان و نوجواناني كه وقت زيادي را به بازي‌هاي رايانه‌اي و مشابه آن اختصاص مي‌دهند، به اختلال افسردگي و بي‌نشاطي مبتلا شده و انگيزه تلاش در آنان كاهش مي‌يابد. همچنين آمادگي لازم را براي مطالعه و ديگر فعاليت‌ها نخواهند داشت. اينها پرخاشگر و بي‌حوصله شده و خيلي زود عصباني مي‌شوند و حتي اعتماد به نفس خود را در زندگي اجتماعي از دست مي‌دهند.

اما براي غلبه بر اعتياد اينترنت و بازي‌هاي رايانه‌اي راهكارهاي متعددي وجود دارد:

ـ بچه‌ها را به اماكن ديدني و تفريحي محل زندگي خود ببريد.

ـ والدين اهل مطالعه و ورزش باشند تا كودكان از آنها الگو بگيرند.

ـ والدين سعي كنند به بچه‌ها امتياز همبازي بودن را بدهند و فرزندان‌شان را در دوچرخه‌سواري و بازي‌هاي سنتي همراهي كنند و براي راحتي، بچه‌ها را سراغ رايانه نفرستند.

ـ اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را با مساجد، بسيج و مراكز مذهبي ديگر پر كنيد.

ـ وقت ارتباطات خانوادگي و دوستانه را افزايش دهيد و فرزندان را نيز در اين محافل همراه خودتان ببريد.

 

طرح پرسش: 3000990033

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات