صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۸۴۲

هیئت سکولار، انحراف از نهضت حسینی است

پایگاه بصیرت / مجيد باباخاني

مهم‌ترين ظرفيت معنويت‌زا و معرفت‌افزا در جامعه امروز ما هيئت‌هاي مذهبي هستند. مردم ما با تمامي مشكلاتي كه در زمينه‌هاي اقتصادي دارند، همچنان محافل مذهبي و مراسمات ديني جايگاه ويژه‌اي در قلب‌شان دارد و از همه چيز خود مي‌زنند تا اين بيرق‌ها و پرچم‌ها بر پا بمانند. توجه به اين موضوع در جامعه بسيار مهم است و طبيعتاً شياطين برون و درون براي اين «چراغ هدايت» نقشه‌ها دارند. اصولاً چه شيطان درون و چه شيطان برون، براي هر چيز كه در هدايت انسان‌ها مؤثر باشد نقشه مي‌كشد؛ به همين دليل دشمنان قسم خورده انسانيت‌ـ و نه فقط دشمنان اسلام و شيعه‌ـ براي انحراف در اين ظرفيت بزرگ انسان‌ساز، برنامه‌ها داشته و دارند.

يكي از مواردي كه مردم را از نهضت حسيني منحرف و از مسير اصلي خود دور مي‌كند، همين سكولار كردن هيئت است؛ يعني هر چقدر مي‌خواهيد در هيئت براي امام حسين(ع) عزاداري كنيد؛ اما با اهداف ايشان كه مبارزه با ستم و اجراي عدالت است و با ظالمان و مستكبران عالم و درد و مشكلات مردم نيز كاري نداشته باشيد و در برابر اجتماع و وظايف اجتماعي خود بي‌تفاوت باشيد. حتي اين هيئت‌ها به مردم مي‌گويند عزاداري كنيد؛ اما با وظايف عبادي خود كاري نداشته باشيد و هرچقدر مي‌خواهيد گناه كنيد؛ زيرا امام حسين(ع) شما را شفاعت مي‌كند و گناهان‌تان را مي‌بخشد. در واقع هيئتي كه بايد سبب هدايت جامعه شود و آنها را به خداوند نزديك كند، مي‌تواند به بي‌هويتي افراد منجر شود.

يكي ديگر از جلوه‌هاي اين نگاه سكولار اقدامات تفرقه‌انگيز است. وقتي ما به دشمنان مشترك اسلام و حتي به مفاهيم و اعتقادات مهمي مانند تقيه و دستورات ائمه(ع) توجه نمي‌كنيم نتايج تأسف‌باري در عالم اسلام به وجود خواهد آمد. اساساً اگر از حسيني زيستن فاصله بگيريم تنها پوسته‌اي از دين باقي مي‌ماند. بالطبع شياطين برون و حتي شياطين درون با عزاداري‌هايي كه ما را به امام حسين(ع) و مرام ايشان نزديك نكند، مشكلي ندارند. مبارزه با ظلم بزرگ به حسين‌بن‌علي(ع) و ياران وفادار آن حضرت در سخنان رهبر كبير انقلاب، حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب جلوه‌هاي گوناگوني دارد. حضرت امام(ره) اسلام آمريكايي را اين‌طور مطرح كردند: اسلامي است كه خود را در اوج درگيري ما با دفاع مقدس، در حجره‌ها و خانقاه‌هاي خود منحصر مي‌كرد و اساساً با درد مردم بيگانه بود كه اين مطلب فرسنگ‌ها با روح اسلام فاصله دارد: «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم.» نگاه رسول خدا(ص) حتي يك روز بي‌تفاوتي به مسائل مسلمين را بر نمي‌تابد.

تعبيرات رهبر معظم انقلاب از شيعه انگليسي بيان و مصداق ديگري از اين تفكر است. شيعه انگليسي در تعابير ايشان بر قمه زدن كه سبب وهن شيعه است در حد وجوب تأكيد دارند و شعائر حسيني را شعار اصلي خود قرار مي‌دهند؛ اما در همين زمان به محاصره حرم حضرت زينب(س) كوچك‌ترين عكس‌العملي نشان نمي‌دهند؛ البته بسياري از افراد نگاه عامدانه ندارند و ناخواسته در زمين دشمن بازي مي‌كنند كه رسالت‌هاي علما و فضلا اين است كه ذهن‌ها را با مرام اسلام ناب محمدي(ص) بيش از پيش روشن كنيم. قطعاً تا اسلام با محتواي هدايت‌گر خود در دستور كار ما قرار دارد، دشمن از دسيسه باز نمي‌نشيند.

البته ذكر اين نكته لازم است كه هيئت تراز حسيني، با كار سياسي جناحي هم نسبتي ندارد و اين‌طور نيست كه فضاي هيئت را به مسائل جزئي و انحرافي آلوده كنيم كه در اين صورت نيز ضرر زيادي مي‌كنيم. ما بايد تحت امر رهبر فرزانه انقلاب كه با درايت و هوش فراوان، خط اسلام ناب محمدي(ص) را نشان مي‌دهند، حركت كنيم و از افراط و تفريط بپرهيزيم: «لا تقدموا بين يدي الله و رسوله.»

در همين زمينه رهبر معظم انقلاب به صراحت فرموده‌اند: «هيئت‌ها نمي‌توانند سكولار باشند؛ هيئت امام حسين سكولار ما نداريم! هركس علاقه‌مند به امام حسين است، يعني علاقه‌مند به اسلام سياسي است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است. معناي اعتقاد به امام حسين اين است. اينكه آدم در يك مجلس روضه يا هيئت عزاداري مراقب باشد كه مبادا وارد مباحث اسلام سياسي بشود، اين غلط است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات