صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۷۰

يوم‌الرعد صدام

پایگاه بصیرت / سيدمهدي حسيني

سي و يكم شهريور ماه 1359 روز تجاوز رسمي رژيم بعث عراق به مرزهاي هوايي، دريايي و زميني ايران ثبت شده است. در واقع رژيم متجاوز بعث از ماه‌ها پيش جنگ عليه ايران را شروع كرده بود و مدت‌ها آتش توپخانه متجاوزان بر محل سكونت مرزنشينان ايران و پاسگاه‌ها ريخته مي‌شد. طبق آمار وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران «دولت عراق از 13 فروردين ماه تا پايان مرداد ماه 1359 يعني بيش از 16 ماه، 379 بار به مرزهاي زميني، دريايي و هوايي ايران تجاوز كرد؛ ولي بر اساس آمار فوق تنها در شهريور ماه 1359 تعداد تجاوزهاي دولت عراق به مرزهاي ايران در هوا، زمين و دريا به تنهايي بالغ بر 257 مورد بوده است. بر اساس اين آمار تعداد تجاوزهاي عراق در 16 شهريور 24 بار، 17 شهريور 11 بار و 18 شهريور 25 بار بوده است. در 19 شهريور ماه نيز علاوه بر ساير تجاوزها «8 تهاجم همه‌جانبه» به پاسگاه‌هاي مرزي ايران صورت گرفت؛ بنابراين از ماه‌ها قبل جنگ شروع شده بود اما در نهايت در 31 شهريور ماه حمله همه‌جانبه سراسري ارتش متجاوز حزب حاكم بعث بر عراق با رمز «يوم‌الرعد» به صورت رسمي آغاز شد. «يوم‌الرعد» يعني روز تندر كه اين نام را صدام و ژنرال‌هاي ارتش او به طرح ويژه عمليات تهاجمي به خاك ايران داده بودند. 31 شهريور ماه نيز تهاجم در طول نوار مرزي از آبادان تا قصر شيرين را آغاز كردند، هم‌زمان با اين حمله، هواپيماهاي بسياري از مراكز نظامي، راهبردي و فرودگاه‌هاي ايران و 19 شهر بمباران شد.

در همان روز مسئولان نظام جمهوري اسلامي در ستاد مشترك وقت ارتش جلسه‌اي تشكيل دادند و به بحث و بررسي اين رويداد غيرمنتظره پرداختند و در عصر همان روز مواضع ايران در برابر متجاوزان اعلام شد.

آيت‌الله خامنه‌اي، نماينده امام در ارتش آن وقت در نخستين پيام راديويي، خيلي كوتاه و فشرده با بيان حماسي و بسيار قاطع و محكم در برابر متجاوزان اعلام كرد: «ملت مسلمان و انقلابي ايران! برادران و خواهران! دولت دست‌نشانده و مزدور عراق تجاوز هوايي را به حريم جمهوري اسلامي ايران آغاز و به چند پايگاه هوايي حمله كرده است. ما تاكنون نخواسته بوديم حمله را آغاز كنيم؛ اما ارتش جمهوري اسلامي تجاوز اين بعثي‌هاي دست نشانده را تحمل نمي‌كند و درسي تلخ به صدام خواهد داد. مردم عزيز ما بايد خونسردي و متانت خود را حفظ كنند. هرگونه شايعه را كه احياناً ضد انقلاب منتشر مي‌كند نفي كنند، به پادگان‌هاي نظامي نزديك نشوند و در انتظار لحظه انجام مسئوليت همگاني كه از سوي رهبري عظيم‌الشأن محول خواهد شد باشند. هم‌اكنون نيروهاي رزمنده ارتش جمهوري اسلامي ايران در زمين، هوا و دريا به نبرد سرگرمند. نتايج متعاقباً به اطلاع ملت ايران خواهد رسيد.»

امام خميني(ره) با درايت و هوشياري اوضاع بحراني را مديريت كردند و فرمودند: «آنچنان سيلي‌اي به صدام خواهيم زد كه ديگر نتواند از جايش بلند شود.» نيروهاي مردمي و نيروهاي مسلح نيز به صورت يكپارچه در برابر متجاوزان مقاومت كردند و پس از 2887 روز در هشت سال منجر به شكست رژيم صدام شد و يوم‌الرعد صدام در سال 59 به يوم‌الفتح رزمندگان اسلام در سال 67 بدل شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات