تهران بزرگ >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۱۴۹

روزنه‌ای به هشت سال دفاع مقدس

دفاع مقدس به ما می‌گوید، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، حشدالشعبی عراق، قواه الدفاع الوطنیه سوریه، فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان همگی یک آفند و پدافند یکپارچه و پیوسته به هم در زیر خیمه انقلاب اسلامی هستند که برای اجرای فرمان حسین زمان و دفاع از حرم و حریم جبهه مقاومت آمادگی دارند و هر پاسخی با متجاوزان به مثابه پاسخ تمامی مجاهدان این جبهه یکپارچه و منسجم و به هم پیوسته و غرورآفرین است.
پایگاه بصیرت / ابوالحسن سلطانی‌زاده
در بررسی تاریخ ۲۰۰ ساله کشورمان از حیث نظامی و دفاعی، مقطع هشت سال دفاع مقدس پدیده‌ای بی‌نظیر است که مانند قطعه‌ای مشعشع در تارک انقلاب اسلامی می‌درخشد و هنوز شهیدانش خود را به چهل سالگی انقلاب می‌رسانند تا عطر و بوی دفاع مقدس را به مشام‌های مشتاق و عاشق برسانند. در دوره ۵۰ ساله طاغوت و بیش از صد سال حکومت قاجار، همواره در رخداد‌های جنگ شاهد از دست رفتن قطعه‌ای از خاک وطن بودیم. چه شهر‌های شمالی کشورمان که در اختیار روسیه تزار قرار گرفت و چه افغانستان و بحرین که در گذشته بخش‌هایی از ایران بودند؛ اما در هشت سال دفاع مقدس برای اولین بار حتی یک وجب از خاک وطن جدا نشد و ملت غیور و شجاع و بصیر ایران خالق حماسه حدیث عشق و مقاومت شدند.
هشت سال یا ۹۵ ماه یا ۲۸۵۰ روز در جبهه‌ای به طول ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق در سه جبهه جنوبی، میانی و غربی جنگیدیم؛ اگرچه تاریخ رسمی شروع تحمیل جنگ به ایران در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود، ولی در واقع ۵۱ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین تجاوز رسمی صدام آغاز و تا قبل از ۳۱ شهریور ۵۹ به ۶۳۶ مورد تعرض در مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی رسید. در نهایت نیز صدام رسماً در ۳۱/۶/۱۳۵۹ با ۲۲ لشکر زرهی پیاده از جنوب و غرب و پس از پاره کردن قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر تجاوز خود را آغاز کرد. در این نبرد نابرابر پنج استان به طور مستقیم، یازده استان به طور غیر مستقیم و در مجموع شانزده استان درگیر جنگ بودند. در این جنگ قصر شیرین، سومار، مهران، موسیان، نفت شهر، خسروی و هویزه ۱۰۰ درصد و گیلانغرب، شوش، سوسنگرد، خرمشهر و آبادان ۸۵ درصد ویران شدند.
در این مقاومت هشت ساله، ۱۴ هزار شهید و ۵۷ هزار مجروح، ۵۰ هزار آزاده و هزاران مفقود‌الاثر برای تثبیت نظام اسلامی و ماندگاری آن تقدیم شد و برای عقب راندن دشمن بعثی در مجموع ۶۲ عملیات کوچک و بزرگ از نصر‌ها تا بیت‌المقدس‌ها به وقوع پیوست. در این میان ۲۰ کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم به صدام کمک می‌کردند؛ آلمان با تسلیحات شیمیایی، انگلیس به کمک رادار‌های پیشرفته، ایتالیا با مین‌های ضد نفر، آمریکا با آواکس جاسوسی، شوروی با تأمین ۶۱ درصد سلاح و ایجاد پل هوایی، عربستان با اطلاعات نظامی، کویت با پایگاه نظامی و... ایفاگر نقش بودند. بر اساس گزارش وقت سازمان ملل، عراق تسلیحات خود را از ۱۵۰ شرکت اروپایی و عربی تأمین می‌کرد. سودان و اردن نیروی پیاده می‌دادند و خلاصه آنکه همه دست به دست هم داده بودند تا این انقلاب نوپای الهی در نطفه خفه شود؛ اما خداوند متعال اراده کرده بود این ملت با توکل به او و هدایت‌های حکیمانه امام خمینی (ره) مسیر استقامت و پایداری را به نتیجه برسانند.
در این هشت سال، شورای امنیت در مجموع هشت قطعنامه صادر کرد که آخرین آن قطعنامه ۵۹۸ بود.
بر اساس آمار، ۷۲۳۶۳ نظامی عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند که در میان آن‌ها از هشت کشور عربی و آفریقایی اسیر داشتیم. در نهایت جنگ در ۱۶/۵/۱۳۶۷ به پایان رسید و نتایج ذیل حاصل شد:
۱ـ اولین بار قطعه‌ای از خاک وطن جدا نشد. ۲ـ متجاوز با خفت از تمام مرز‌ها به عقب رانده شد. ۳ـ سازمان ملل صدام را به عنوان آغازگر جنگ یا متجاوز اعلام کرد.
از پایان دفاع مقدس تا امروز ۳۱ سال می‌گذرد؛ اما همچنان شهیدان مفقودالاثر یکی پس از دیگری خود را با نشانه‌هایی از چفیه و پلاک و... به گام دوم انقلاب می‌رسانند تا همچنان در عطرآگین کردن فضای کشور و فراموش نشدن حماسه عشق و حدیث بیداری نقش‌آفرین باشند.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، راهبرد مقاومت تنها گزینه مؤثر برای پیروزی در نبرد با استکبار است.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، تنها در سایه اطاعت از، ولی امر و حسین زمان می‌توان به مقاومت راهبردی و پیروزی‌های درخشان رسید.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، دفاع همچنان باقی است و آن هشت سال یک نقطه نبود، بلکه یک خط بود که ابتدا و امتداد آن به بلندای رسیدن به تمدن اسلامی است.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، اگر در امتحان سربازی برای نایب امام عصر (عج) موفق بودی، می‌توانی در زمره زمینه‌سازان ظهور و پا در رکابان امام عصر (عج) باشی.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، زدن پهپاد متجاوز آمریکایی، توقیف کشتی متجاوز انگلیسی، حمله شجاعانه پهپاد‌های یمنی به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان و... تنها نمونه‌هایی از جلوه‌های راهبرد مقاومت فعال است و تداوم این خط به نابودی متجاوزان ختم خواهد شد.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، رسیدن به مرز نقطه‌زنی در موشک‌هایی تا ۲۰۰۰ کیلومتر و رسیدن به مرحله تولید شهر‌های پهپادی و کمک‌های مستشاری به جبهه مظلوم، تنها در سایه جدی گرفتن دشمن و پرهیز از غفلت حاصل می‌شود.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، در میانه جنگ نباید همنوا با دشمن زبون در جورچین مذاکره بازی کرد و در دام مجدد آن‌ها افتاد و مالک اشتر را که به مرحله زدن ضربت قاطع به خیمه کفر و نفاق رسیده به عقب فراخواند.
دفاع مقدس به ما می‌گوید، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، حشدالشعبی عراق، قواه الدفاع الوطنیه سوریه، فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان همگی یک آفند و پدافند یکپارچه و پیوسته به هم در زیر خیمه انقلاب اسلامی هستند که برای اجرای فرمان حسین زمان و دفاع از حرم و حریم جبهه مقاومت آمادگی دارند و هر پاسخی با متجاوزان به مثابه پاسخ تمامی مجاهدان این جبهه یکپارچه و منسجم و به هم پیوسته و غرورآفرین است.
امروز به برکت دفاع مقدس و پیروزی اقتدارآفرین در آن، منطقه به نمایشگاهی از شکست‌های پی‌درپی برای آمریکا و بالعکس به نمایشگاهی از فتوحات و افتخارآفرینی و خدمات‌رسانی برای ارتقای راهبرد مقاومت فعال تبدیل شده است و به حول و قوه الهی روز به روز بر عزت و صلابت و اقتدار آن افزوده می شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات