صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۲۰

آغازی دیگر

پایگاه بصیرت / علی حیدری
انسان‌ها از زمانی که زندگی اجتماعی را تجربه کردند، همواره درصدد ارتباط و تعامل با هم‌نوعان خود بوده‌اند. حاصل این تلاش از ارتباط چهره به چهره در زمان‌های بسیار دور به ارتباطات از راه دور به شیوه‌های گوناگون رسیده و با گسترش فضای دیجیتال و توسعه شبکه‌های ارتباطی، امروز با اشکال متنوعی از ارتباط مواجه هستیم. در این میان، رسانه‌های ارتباط جمعی هم به منزله رکن اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به افکار عمومی در سطوح گوناگون در توسعه ارتباطات اجتماعی انسان‌ها نقش بسزایی داشته‌اند. همین رسانه‌ها هم در گذر زمان ناگزیر از همراهی با تحولات تکنولوژیکی و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین ارتباطی بوده‌اند.
تا جایی که نظریه‌های مربوط به رسانه‌های جمعی بر اساس تکنولوژی‌های نوین و کاربری آن‌ها مدام بازنگری شده‌اند. شاید به این دلیل که علم ارتباطات یکی از علوم معاصر است و نظریه‌پردازانش عموماً هم عصر ما بوده یا هنوز در قید حیات هستند.
ظهور و بروز و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و تسهیل در دسترسی عموم به داده‌های اطلاعاتی، شرایط و موقعیت جدیدی را پیش روی رسانه‌ها به ویژه مطبوعات قرار داده که باید در کنار تلاش برای حفظ هویت و ماهیت خود، در شکل و محتوا و حتی قالب‌های پردازشی خود تجدید نظر‌هایی داشته باشند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، رسانه‌هایی که از موضوع روزآمدی و نوشوندگی غفلت کرده‌اند با بحران مخاطب مواجهند؛ اما رسانه‌هایی که تدبیر تغییر و متناسب‌سازی با شرایط انتقال پیام در شرایط فعلی را مد نظر قرار داده و برای اثرگذاری بیشتر تلاش می‌کنند، توانسته‌اند تا حدودی در مواجهه با وضعیت جدید رسانه‌ای و اجتماعی موفق عمل کنند.
هفته‌نامه «صبح صادق» هم که دو دهه از حیات آن در سپهر سیاسی‌ـ رسانه‌ای کشور می‌گذرد، در طول این مدت و به ویژه در سال‌های اخیر توجه به الزامات فضای رسانه‌ای کشور را وجهه همت خود قرار داده و کوشیده است در کنار ارائه تحلیل‌های صحیح از شرایط و موقعیت فعلی در ابعاد گوناگون از نوشوندگی و حرکت به جلو غافل نشود.
نشریه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صبح صادق در کار ایفای نقش روشنگری و بصیرت‌افزایی در خانواده بزرگ سپاه و بسیج، در افکار عمومی داخل کشور و نیز در پهنه ذهن رصدگران خارجی به منزله ارگان رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناخته می‌شود و همین انتساب سبب می‌شود مواضع و تحلیل‌های آن از نگاهی فراتر از یک نشریه ارزیابی شود.
در آستانه ۲۰ سالگی صبح صادق با مطالعه دقیق و بررسی‌های مستمر نظرات و پیشنهادات و احصای نیاز‌های جامعه مخاطب، ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و صاحبان فن در بازه زمانی مشخص، ایده جدیدی در شکل، محتوا و حتی قطع و قالب نشریه ارائه شد که براساس آن در کنار توجه به موضوعات اندیشه‌ای و راهبردی و مسائل سیاسی داخلی و بین‌المللی، توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی و اجتماعی با تمرکز بر ارائه سبک زندگی اسلامی‌ـ ایرانی، الگوسازی برای جوانان مؤمن انقلابی و نگاه آسیب‌شناسانه به حوزه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. صبح صادق در این مسیر خود را از راهنمایی، همفکری و نقد عالمانه مخاطبان و همراهان صادقش بی‌نیاز نمی‌داند و دست اصحاب اندیشه و قلم را به گرمی می‌فشارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات