صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۴۱

بازار

منهای نفت
 
*سرابی برای پیشرفت
«تولید» به منزله مادر فعالیت‌های اقتصادی نقش راهبردی در توسعه و رفاه هر جامعه و کشوری دارد. از زمان ملی شدن صنعت نفت در ایران در سال ۱۳۲۹، فصل جدیدی از فعالیت‌های مرتبط با آن در اقتصاد کشور آغاز شد؛ اما تفکر ناصوابی که از قِبل آن بر درآمدزایی کشور حاکم بود، از میان نرفت و همچنان ادامه دارد. در آن زمان اداره کشور و کسب درآمد‌های حکومت به فروش نفت خام و کسب دلار‌های نفتی وابسته بود. در حالی که هم‌اکنون نیز متأسفانه این تفکر بر اذهان و افکار برخی مسئولان کشورمان حاکم است و به جای اینکه از ظرفیت‌های فوق‌العاده و شگفت‌انگیز تولید ملی در حوزه‌های گوناگون صنایع، از جمله کشاورزی، آی‌تی، علم و فناوری، پزشکی و... استفاده کنند، هنوز از احتمال به فروش نرسیدن نفت و تهدید‌های پیرامون آن نگران می‌شوند. در حال حاضر، فرصت بسیار مناسبی است که کشور را از وابستگی به نفت رها کنیم؛ چرا که اگر صنایع موجود در کشور را به طور محسوسی فعال کنیم، به واردات یک میلیون بشکه نفت در روز نیاز پیدا می‌کنیم.
 
 
شاخص
 
*ثبات بازار طلا
قیمت طلا که به علت ترس از رکود اقتصادی و تنش‌ها در غرب آسیا افزایش یافته بود دذ روز‌های اخیر به هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۱.۲۶ دلار کاهش ۱۵۲۰.۹۸ دلار فروخته شد. «میشائیل مک‌کارتی» استراتژیست ارشد بازار‌های گفت: «هر دو کشور چین و آمریکا، نشانه‌هایی از خود بروز دادند که احتمالا توافق صورت خواهد گرفت و این نشانه‌ها اندکی اثر منفی بر قیمت طلا داشته است» میشائیل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازار‌های سی‌ام‌سی علت این موضوع را اینگونه می‌گوید: «هر دو کشور چین و آمریکا، نشانه‌هایی از خود بروز دادند که احتمالا توافق صورت خواهد گرفت و این نشانه‌ها اندکی اثر منفی بر قیمت طلا داشته است.
 

کارگاه
 
 
*نفت
«نفت خام» یا «پترولیوم» مایعی غلیظ و افروختنی به رنگ قهوه‌ای سیر یا سبز تیره و سیاه است که در لایه‌های بالایی بخش‌هایی از پوسته کره زمین یافت می‌شود. نفت شامل آمیزه پیچیده‌ای از هیدروکربن‌های گوناگون است. بیشتر این هیدروکربن‌ها از زنجیره آلکان هستند؛ ولی ممکن است از دید ظاهر، ترکیب یا خلوص تفاوت‌های زیادی داشته باشند. نفت را «طلای سیاه» می‌نامند؛ که جزء سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید و تجدیدناپذیر است. نفت را به‌صورت خام نمی‌توان استفاده کرد و باید در پالایشگاه نفت در برج تقطیر (مخصوص نفت) بر اساس اختلاف چگالی جداسازی شود. ارزش نفت خام معمولاً بر اساس دو معیار «وزن مخصوص» و «میزان گوگرد» تقسیم‌بندی می‌شود. نفت‌هایی که وزن مخصوص، گرانروی و چگالی پایین‌تری دارند، «نفت سبک» و نفت‌هایی که وزن مخصوص، گرانروی و چگالی بالاتری دارند، «نفت سنگین» نامیده می‌شوند. نفت‌هایی که گوگرد آن‌ها کمتر است نیز «نفت شیرین» و نفت‌هایی که گوگرد بیشتری دارند، «نفت ترش» نامیده می‌شوند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات