صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۴۴

شکست طرح ربودن امام خمینی(ره)

پایگاه بصیرت / سید مهدی حسینی

پس از فاجعه خونین ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، حوادث فشرده و شتاب انقلاب اسلامی، همچنین روند سقوط رژیم شاه در نیمه اول مهر ماه ۱۳۵۷ در تاریخ و اسناد ساواک به ثبت رسید؛ برای نمونه در ۱۰/۷/۱۳۵۷ سندی از ساواک نشان می‌دهد برای مهار فعالیت‌های انقلابی حضرت امام خمینی(ره)، رژیم شاه و رژیم حزب بعث عراق از در آشتی و مذاکره وارد شدند و ساواک نقشه‌هایی برای ربودن امام خمینی(ره) طرح کرد؛ برای نمونه از اقدامات مشترک این توافق محاصره منزل و محل اقامت امام در نجف از سوی نیروهای امنیتی رژیم حزب بعث حاکم بر عراق و کنترل رفت و آمدها بود. امام خمینی(ره) در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرند از اقامت در نجف صرف نظر کنند. به مرحوم احمد خمینی هم ‌توصیه می‌کنند زمینه خروج از عراق را فراهم کنند. ایشان نیز طی جلسه‌ای چندنفره موضوع را بین دوستان و همراهان امام مطرح کرده و در یک تقسیم‌بندی کاری به‌صورت محرمانه تصمیم امام را عملی می‌کنند. هجرت تاریخی امام در چارچوب یک سلسله حوادث در بحرانی‌ترین لحظات تاریخ ایران صورت گرفت و دستگاه‌های اطلاعاتی‌ـ امنیتی سازمان‌های مخوف آمریکا، اسرائیل و انگلیس که به یاری ساواک شتافته بودند در بن‌بست قرار گرفتند.

هجرت امام از عراق به سوی کویت، ممانعت از ورود ایشان به کویت و سپس حرکت به سوی فرانسه نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است. رژیم‌های وقت عراق، ایران، کویت و سایر کشورهای منطقه از هیچ‌گونه فشار و محدودیت برای امام دریغ نکردند. یکی از توطئه‌‌های فاش شده از اسناد باقیمانده ساواک طرح ربودن امام خمینی از مرز کویت بود که وقتی خبر آن به انقلابیون رسید به سرعت خنثی شد.

به گفته فرمانده وقت هوانیروز کرمانشاه، سرگرد لهراسبی «مدارکی سری وجود دارد که بر حسب آن قرار بوده امام خمینی(ره) پس از ربوده شدن از مرز کویت، در جزیره کیش زندانی شود.» او گفته است، هنگامی که امام از عراق خارج شده و به کویت می‌رفتند و پس از آنکه دولت کویت اجازه ورود به ایشان را نداد، با دستور تلفنی، دست نشانده‌های خسروداد، فرمانده سابق هوانیروز که از فرماندهان حساس پایگاه هوانیروز کرمانشاه بود، با چند فروند هلی‌کوپتر ۲۱۴ و کبری به قصد ربودن امام خمینی(ره) در لحظات توقف ایشان در بصره به سوی نفت شهر و مرز خسروی پرواز کردند. وی‌ می‌افزاید همزمان با این پروازها، یک فروند هواپیمای جت فالکس در فرودگاه کرمانشاه آماده شد تا به محض ربودن امام و رسیدن هلی‌کوپترها به فرودگاه بلافاصله ایشان را به جزیره کیش برده و در آنجا زندانی کنند. همچنین یک هلی‌کوپتر مجهز شینوک از اصفهان به سمت جزیره کیش پرواز کرد تا امام را به محلی نامعلوم و کاملاً سری انتقال دهد؛ اما عوامل انقلابی متوجه این جریان شدند و از ارسال سوخت به هلی‌کوپتر جلوگیری کردند و توطئه شکست خورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات