صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۹۸
توصیه‌های هشت‌گانه امام خامنه‌ای به فرماندهان و مسئولان سپاه

آماده به کاری خود را حفظ کنید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات‌شان در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران خاطر نشان کردند: چون وسعتان زیاد است، توانایی‌تان زیاد است، تکلیف‌تان هم زیاد است. ایشان در ادامه توصیه‌هایی برای استمرار حرکت پرشتاب و رو به پیشرفت پاسداران انقلاب اسلامی بیان کردند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

توصیه اول اینکه به هیچ وجه نگذارید سپاه پیر و محافظه‌کار بشود؛ سپاه نبایستی پیر بشود. منظور، پیر شدن به معنای آدم‌های پیر نیست؛ آن البتّه بی‌تأثیر نیست‌ـ [در مورد] جوان‌گرایی که حالا خواهم گفت‌ـ امّا مقصود، روحیّه است، روحیّه‌ جوان سپاه بایستی باقی بماند و می‌شود؛ می‌توان سازمانی را فرض کرد که با کمک الهی، با هدایت الهی، با شیوه‌های گوناگون هرگز به پیری نرسد و همیشه جوان باشد. می‌شود فرض کرد. چه جوری؟

 اوّلاً با جوان‌گرایی که خب الحمدلله جوان‌گرایی هست، [یعنی] مدّت‌هاست که در سپاه شروع شده و توجه به نسل جوان وجود دارد، و تربیت دینی و انقلابی نسل‌های دوّم و سوّم. نگذارید انقطاع نسلی به وجود بیاید؛ همان روحیه‌ای که شهدای بزرگ و نام‌آور سپاه در میدان‌های نبرد از خودشان نشان دادند در دوران دفاع مقدّس و قبل از دفاع مقدس و تعدادی بعد از دوران دفاع مقدس، باید سریان و جریان داشته باشد در نسل‌های متوالی که وارد سپاه می‌شود: تربیت دینی و انقلابی، جلوگیری از انقطاع نسلی، تداوم روش خلاقیت و نوگرایی. اینکه گفتم [سپاه] نوگرایی دارند در ابزارها، در شیوه‌ها، این را نباید بگذارید متوقف بشود.

 

ثانیاً آماده‌به‌کاری خودتان را در مواجهه‌ با حوادث بزرگ حفظ کنید؛ این یکی از خصوصیات سپاه بوده. سپاه از اولی که متولد شده، در حوادث بزرگ همیشه در خط مقدم سینه سپر کرده. هر جایی که هر حادثه‌ای بوده، سپاه نشان داده که آماده‌به‌کار است.  نمی‌خواهم بگویم همه جا عالی عمل شده، اما همه جا حضور، عالی بوده. این آماده‌به‌کاری باید حفظ بشود؛ فقط مسائل امنیّتی و نظامی و مانند اینها مورد نظر نیست؛ نه، در همه‌ بخش‌ها. فرض بفرمایید در زمینه‌ اقتصاد مقاومتی، در زمینه‌ رونق تولید، کمک به محرومان، کمک به مستضعفان‌ـ اینها مسائل مهم کشور است دیگر، مسائل روز‌به‌روز کشور است‌ـ سپاه آماده‌به‌کاری خودش را بایستی حفظ کند.

 ثالثاً این نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه‌ خودمان. آن کسانی که در خانه نشستند تا به آنها حمله بشود دچار ذلّت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد.

این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجّه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجّه به این نیستند، خیلی‌ها توجّه به این ندارند.

 

 توصیه‌ چهارم؛ در برابر دشمن با نگاه دقیق، ارزیابی خودتان از دشمن را واقعی کنید. هشیاری را هم با ترس اشتباه نگیرید؛ اصلاً از دشمن نترسید؛ هر چه هم دشمن قوی باشد، بزرگ باشد، نترسید. چون آن قدرت ایمانی را که شما دارید، دشمنتان ندارد، در هر حجمی که باشد؛ اما حجم دشمن را بشناسید. «دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد»؛ هیچ دشمنی را‌ـ دشمن کوچک و دشمن بزرگ را‌ـ حقیر، ناتوان، بیچاره، غیر قابل اعتنا به حساب نیاورید؛ نه، دشمن را ولو کوچک هم هست، به حساب بیاورید، در مقابلش ارزیابی درست داشته باشید، در مقابلش هشیاری داشته باشید.

 

 توصیه‌ پنجم؛ با همه اجزای عظیم تشکیل‌دهنده‌ نظام اسلامی همکاری و هم‌افزایی داشته باشید؛ با دولت، با قوّه‌ قضائیه، با مجلس شورای اسلامی‌ـ قوّه‌ مقننه‌ـ با بخش‌های گوناگون این همکاری و هم‌افزایی لازم است؛ این وظیفه است که مخصوص شما هم نیست؛ این را ما به همه توصیه می‌کنیم، به شما هم توصیه می‌کنیم. البته معنای این هم‌افزایی و همراهی، جدا شدن از عناصر هویتی سپاه نیست؛ به این نکته توجّه کنید! عناصر هویتی سپاه صددرصد باید حفظ بشود در همه‌ تعاملات، در همه‌ رفتارها و همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها.

 

 توصیه‌ ششم؛ مردمی باشید، مردم‌دوست باشید، مردم‌پذیر باشید، مردمی‌رفتار باشید. سپاه مردمی است دیگر؛ از اوّلی که سپاه تشکیل شد‌ـ این جوان‌ها و بچّه‌هایی که آمدند، از دانشگاه آمدند، از بازار آمدند، از کارگاه آمدند، از همه جا آمدند رشد کردند، آمدند چهره شدند، آمدند به جایی رسیدند که امثال بنده باید نگاه کنیم، حسرت بخوریم، غبطه بخوریم‌ـ مردمی تشکیل شد. با مردم باشید، از مردم باشید، رفتار مردمی داشته باشید. فخرفروشی خلاف این رفتار است، دنیاطلبی خلاف این رفتار است، اشرافیگری خلاف این رفتار است.

 

توصیه‌ هفتم؛ کار جهادی و روحیه جهادی را در همه‌ عرصه‌های گوناگون فعالیت‌ها سرلوحه قرار بدهید. کار جهادی ضدّ تنبلی است، ضدّ بی‌تفاوتی است، ضدّ امروز را به فردا انداختن است. ما با بعضی از بخش‌های گوناگون مواجه می‌شویم که یک کاری را بناست انجام بدهند، تصدیق هم می‌کنند، تأیید هم می‌کنند، حتّی استقبال هم می‌کنند امّا امروز که باید انجام بدهند، به فردا می‌اندازند که فردا هم باز یک فردای دیگری دارد؛ کار را در همه‌ عرصه‌های جهادی دنبال کنید.

 

 و توصیه‌ آخر [اینکه] توکّل، توسّل، معنویّت، دعا را از دست ندهید؛ انس با قرآن را از دست ندهید؛ انس با اهل ‌بیت و عترت را از دست ندهید؛ اجتناب از گناه را فراموش نکنید. جزو بیشترین توصیه‌ها یا شاید بشود گفت در رأس توصیه‌های کسانی که ما برای کلمه‌کلمه‌ حرف‌های آنها خیلی اعتبار قائل بودیم، اجتناب از گناه بود؛ اساس کار، اینهاست. هم در خودتان، هم در خانواده‌تان، هم در فرزندانتان و همه‌ متعلّقان به خودتان، اینها را نهادینه کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات