صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۰۸
معاون تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق

گروه‎های صادقین جایگزین نور مبین می‌شود

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

به تازگی اخباری در زمینه تشکیل شورای تعمیق معنویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و طراحی برنامه صادقین در مجمع عالی فرماندهان اعلام شد. به دلیل اعلام رسمی‎تر و بررسی جزئیات این موضوع با جناب آقای مجید غلامرضا، معاون تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه به گفت‌وگو نشستیم که حاصل جمع‌بندی این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 

در ابتدا از ضرورت و اهمیت بحث معنویت در سپاه بگویید.

در حالی که انقلاب اسلامی در رویارویی و مواجهه تمام‌عیار با دشمنان است، حرکت شتاب‌دهنده و اقتداربخش تعمیق معنویت سپاه، محور و رمز اصلی پیشبرد اهداف به حساب می‌آید. رویکرد تربیتی و اثربخش به موازات فعالیت‌های آموزشی از ضرورت‌های انکارناپذیر است و روند فعلی برنامه‌های آموزشی جوابگوی همه نیازهای حال و آینده پاسداران و سپاه نخواهد بود و باید با طر‌ح‌های ابتکاری و نو، حرکت رو به رشد ساخت سپاه معنوی را در گام دوم انقلاب اسلامی سرعت ببخشیم.  طی ماه‌های گذشته، بررسی‌های مشترکی بین فرماندهی و نمایندگی صورت گرفته و با ملاحظه همه جوانب، برنامه تربیتی بصیرت دینی و عمل جهادی صادقین طراحی شده است و به شکل مرحله‌ای و آزمون در دو استان و ستاد کل اجرایی می‌شود و با فراهم شدن همه زمینه‌ها و آمادگی‌ها به نحو فراگیر در تمامی رده‌ها عملیاتی می‌شود.

چه اهدافی از این برنامه دارید؟

هدف اصلی برنامه، رشد شایستگی‌های پاسداری و ایجاد آمادگی معنوی توصیف شده است که از یک سو با تلفیق برنامه‌های معرفتی، فرهنگی با پیوستگی نظام‌مند بین جنبه‌های اعتقادی و عمق‌بخشی به ایمان دینی و از سوی دیگر با حضور در صحنه‌های عملی و جهادی زمینه‌های نقش‌آفرینی انقلابی پاسداران در عرصه‌های گوناگون را به وجود می‌آورد. این ارتباط و پیوند و رابطه متقابل ایمان و عمل صالح و تأثیرگذاری یکی بر دیگری، به الگوی تربیتی تبدیل می‌شود که هرگاه اعمال شایسته همسو با ایمان باشد، ایمان را تقویت و معنویت را به نقطه قابل اتکا می‌رساند. این مصداق آیه دهم سوره فاطر است: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ». از سوى دیگر، در صورتى كه انگیزه‌هایى مخالف با مقتضاى ایمان پدید آید و موجب انجام كارهاى ناشایسته‌اى شود و قوّت ایمان شخص به حدى نباشد كه مانع از بروز و صدور آنها شود، ایمان وى رو به ضعف مى‌نهد و زمینه براى تكرار گناه، آماده مى‌شود و اگر این روند همچنان ادامه یابد، به ارتكاب گناهان بزرگ‌تر و تكرار آنها مى‌انجامد و سرانجام اصل ایمان را به زوال تهدید کرده و آن را به كفر و نفاق تبدیل می‌کند.

درباره ویژگی‎ها و کارهایی که در این برنامه انجام خواهد شد، بگویید.

این برنامه به مثابه الگویی تربیتی، اولین زمینه هم‌افزا از همکاری پر برکت حوزه فرماندهی با حوزه نمایندگی ولی‌فقیه است و از ویژگی‌های مهم آن مشارکت و حضور فراگیر و نیز نقش‌پذیری مؤثر فرماندهان و مدیران در برنامه‌های عقیدتی، سیاسی و فرهنگی است.

از دیگر مزایای مهم این برنامه امکان ارزشیابی عملی شایستگی‌ها و تعیین میزان اثربخشی و خروجی فعالیت‌های تربیتی و تعلیمی و انعطاف در تغییر روش و شیوه‌های مؤثر متناسب با استعدادها و قابلیت‌های پاسداران و تحولات محیط است.

با چه روشی اجرا می‎شود؟

برنامه‌ها و فعالیت‌ها با شکل‌گیری گروه‌های 10 تا 30 نفره در همه رده‌ها با مسئولیت فرماندهان و مدیران همان رده سامان می‌یابد و همه گروه‌ها از میان فرماندهان و مدیران سرگروه دارند که زیر نظر مربیان عقیدتی‌ـ سیاسی برنامه‌ها و فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. این برنامه‌ها مشتمل بر دو بخش معرفتی و بصیرتی و اقدام جهادی و انقلابی است که مکمل یکدیگر بوده و در یک جو صمیمی بین مسئول و کارکنان مجموعه، هیئت‌های هفتگی مباحث تدبر در قرآن و تبیین گفتمان ولایت و پرسش و پاسخ به عنوان تکلیف سازمانی تشکیل می‌شود و برنامه‌های داوطلبانه فرهنگی احیای شعائر دینی و انقلابی، انس با شهدا، راه‌پیمایی‌ها و تجمع‌های معنوی و فرهنگی و نیز فعالیت‌های خدمت‌رسانی، اردوهای جهادی، علمی و ورزشی از جمله کارهای تکمیلی اثربخش آن محسوب می‌شود.

این یک برنامه منظومه‌ای است یا نه و آیا ارتباطی با سایر برنامه‎های عقیدتی و نمایندگی دارد؟

این برنامه جایگزین برنامه نور مبین عقیدتی‌ـ سیاسی خواهد بود و مقوم محتوایی آن طرح جدید در جهت انس و عمل به قرآن است و اندیشه‌های ولایت، یعنی عینیت یافته آموزه‌های قرآنی، مسیر پاسداری را تعیین می‌کند. در عین حال، همه برنامه‌های عقیدتی، سیاسی و فرهنگی بر اساس روند پیش‌بینی شده به قوت انجام می‌شود و نظام تربیت و آموزش عقیدتی‌ـ سیاسی در جهت عمق‌بخشی به بنیان‌های دینی و انقلابی پاسداران در طرح‌ریزی‌های آینده تقویت خواهد شد.

چه الزاماتی برای اجرای درست این برنامه نیاز است؟

در کنار شبکه‌سازی منسجم استادان، مربیان، مدرسان و سرگروه‌ها و نیز پیش‌بینی محتوای غنی، ایجاد انگیزه برای اجرای صحیح برنامه و استقامت در رسیدن به اهداف آن و رفع موانع و مشکلات احتمالی از الزامات اصلی آن است که همکاری همه اجزای فرماندهی و نمایندگی را مطالبه می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات