صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۲۵

بازار

منهای نفت

 

*بوم‌گردی

هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها عموماً با رعایت استاندارد‌های واحد در سطح کشور، شبیه هم شده‌اند و شما تفاوت شکلی چندانی بین آن‌ها مشاهده نمی‌کنید. از سویی افزایش هزینه اقامت، سهم گردشگری را در سبد خانواده‌ها تحت تأثیر قرار داده است. برخلاف هتل‌ها، تجربه اقامت در هر یک از مراکز بوم‌گردی با دیگری متفاوت است و در مقایسه با هتل‌ها ارزان‌تر تمام خواهد شد. تجربه گردشگران حرفه‌ای نشان می‌دهد، شما زمانی واقعاً به زیر پوست یک منطقه راه می‌یابید که با افراد بومی معاشرت کنید. در سایه آموزش، مدیریت و ساماندهی صحیح این مراکز، می‌توان فرهنگ‌های بومی را زنده نگه داشت و آن‌ها را بیشتر معرفی کرد. مزیت اقتصادی مهم توسعه این مراکز، تطبیق بیشتر آن‌ها با الگوی مشارکت حداکثری مردم در اقتصاد است.

 

 

 

شاخص

 

*جنگ تجاری

«آن‌ها می‌خواهند به ما ضربه بزنند و کشورمان را صاحب شوند. چین نه متحد و نه دوست ماست.» از روزی که ترامپ این جمله را توئیت کرده، هشت سال می‌گذرد و جنگ تجاری آمریکا و چین هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا کرده است. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود چینی‌ها را به بزرگ‌ترین دزدی تاریخ و تجاوز به آمریکا متهم کرد. اولین نشانه‌های این جنگ، با اعمال تعرفه‌های گمرکی در اوایل فوریه ۲۰۱۸ بر واردات صفحه خورشیدی (۳۰ درصد) و ماشین لباسشویی (۲۰ درصد) بروز کرد. در ادامه آمریکا از واردات فولاد و آلومینیوم به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد مالیات گرفت. چین نیز در مقابل و در اوایل آوریل بر واردات ۱۲۸ قلم کالا از آمریکا تعرفه‌ای بین ۱۵ تا ۲۵ درصد اعمال کرد. طبق آخرین برآوردها، این جنگ تجاری به اخذ ۵۵۰ میلیارد دلار حق گمرکی از سوی آمریکا و ۱۸۵ میلیارد دلار از طرف چینی‌ها منجر شده است و این وضعیت کماکان ادامه دارد.

 

 

افزوده

 

*مالیات بر ثروت‌های بادآورده

زمانی که وضعیت اقتصادی به بعضی از کسب‌وکار‌ها اجازه سود‌های غیرمتعارف را می‌دهد، این نوع از مالیات اعمال می‌شود. عمدتاً دولت‌ها این مالیات را در کسب‌وکار‌های «کالا محور» اعمال می‌کنند. مالیات بر ثروت‌های بادآورده نوعی مالیات اضافی است و زمانی که توسعه یک کسب‌وکار در مدت کوتاهی به شدت افزایش می‌یابد، اخذ می‌شود. توزیع مجدد سود‌های اضافی تحت این عنوان، با هدف تأمین منافع اجتماعی صورت می‌پذیرد. مالیات‌های فردی، مانند مالیات بر ارث را نیز تحت این عنوان دسته‌بندی می‌کنند. موافقان اخذ این مالیات مدعی هستند منابعی که از این راه عاید دولت‌ها می‌شود، در برنامه‌های اجتماعی هزینه می‌شوند. در نقطه مقابل، مخالفان استدلال می‌کنند، این نوع از مالیات، کسب‌وکار‌ها را از دنبال کردن ابتکار عمل باز می‌دارند. همچنین معتقدند، این درآمد اضافی باید دوباره در بخش نوآوری شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود تا به تمام جامعه منفعت برساند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات