صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۵۸۹

هجمه به شورای نگهبان، چرا؟

سال‌های متمادی است که شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات در ایران مورد هجمه برخی جریان‌های سیاسی قرار دارد؛ به ویژه آنان که صلاحیت برخی منسوبان‌شان از سوی این دستگاه قانونی در انتخابات‌های گذشته احراز نشده است.

اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ساز ناکوکی بود که در آخرین جلسه هیئت دولت مطرح شد. وی در این جلسه اظهار داشت: «در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند، حتی منافقین هم در آن انتخابات ثبت نام کردند. همچنین گروه‌هایی مانند دفتر هماهنگی، نهضت آزادی و جبهه ملی نیز ثبت نام کردند و بهترین انتخابات و بهترین مجلس ثمره آن بود.» روحانی اظهار داشت: «نباید اینقدر سختگیری کرده و فشار بیاوریم و فکر کنیم هر چه این فیلتر را تنگ‌تر کنیم، نتیجه مثبت‌تری خواهد داشت.» روحانی افزود: «مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند؛ به ویژه در انتخابات مجلس شورای اسلامی که عمدتاً محلی بوده و مردم کاندیداها را بهتر می‌شناسند و انتخاب می‌کنند.» این اظهارات آقای روحانی از جهات گوناگونی تأمل برانگیز است:

طرح این ادعا که بهترین مجلس انقلاب اسلامی، مجلس اول است، ادعایی است که پیش از این نیز بارها از سوی اصلاح‌طلبان و لیبرال‌ها تکرار شده است! در مورد این ادعا باید گفت که:

اولاً، برای انتخابات بهترین و بدترین در هر امری باید شاخص معرفی کرد. این‌گونه نیست که هر چه به مذاق فردی خوش آید بهترین، و آنچه بد آید بدترین باشد.

ثانیاً، خوب بودن مجلس اول به دلیل حضور نمایندگان منافقین و لیبرال‌ها نبود؛ چون اگر شاخص را کارآمدی و مفید بودن برای منافع ملت و کشور بگیریم، این دو قشر کمکی در این راستا به ملت نکرده‌اند! چهره مثبت و ارزشمند مجلس اول به دلیل حضور نمایندگان مؤمن و انقلابی بود که با همه توان در برابر جریان‌های انحرافی اعم از مارکسیست، لیبرالیست، ملی‌گرا و التقاطی، با همه توان خود ایستادند و از اهدای خون نیز دریغ نکردند و اجازه ندادند غرب‌گرایان و شرق‌گرایان نهال نوپای انقلاب را در ابتدای حیات طیبه خود خشک و نابود کنند.

ثالثاً، بدون شک اگر شورای نگهبان در امر نظارت بر انتخابات مجلس اول نقش‌آفرینی می‌کرد و اجازه تأیید صلاحیت به همان تعداد انگشت شمار از منافقین و لیبرال‌ها را نمی‌داد، کارنامه درخشان‌تری از مجلس اول ثبت شده بود.

نسبت برقرار کردن میان تحقق بهترین مجلس با نبود نظارت شورای نگهبان و القای اینکه بهترین مجلس، محصول انتخاباتی بود که در آن شورای نگهبان حضور نداشت، حرف ناصوابی است که جز ایجاد کدورت و اختلاف دستاوردی نخواهد داشت. این تعبیر حرفی خلاف واقع، خلاف عقل و شرع، خلاف قانون، خلاف دیدگاه حضرت امام و رهبری و خلاف خواست و رأی ملت است!

این تعبیر که «مردم خودشان خوب می‌فهمند و بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند» کلام  مغالطه آمیزی است که تلاش دارد تا وظیفه نظارتی شورای نگهبان را در تغایر با فهم مردم قرار دهد! و آن را به ابزاری برای فشار بر شورای نگهبان تبدیل کند. بررسی و احراز صلاحیت‌ها در نظام مردم‌سالاری دینی جزئی از فرایند مشروعیت بخشی به کارگزاران در نظام اسلامی به حساب می‌آید نه برخلاف فهم مردم!

در این فرایند تنها بررسی حداقلی و کف صلاحیت‌ها در نظام اسلامی به شورای نگهبان سپرده شده است و این مردم‌ هستند که از میان نامزدهای صاحب صلاحیت فوری را که بیش از دیگران صلاحیت دارد به قدرت می‌رسانند و این تحقق منطقی است که از آن با عنوان «انتخاب اصلح» یاد می‌شود.  بیان فوق به آن معنا نیست که در عملکرد شورای نگهبان خللی وجود ندارد یا منتقدان حق نقد عملکرد شورای نگهبان را ندارند، بلکه بدان معناست که با نگاه‌های جناحی و غرض ورزانه نقاط قوت شورای نگهبان را مورد هجمه قرار ندهیم، بلکه با نقدهای منصفانه و دیدن صحیح ضعف‌ها برای ارتقای شورای نگهبان و انتخابات در کشور تلاش کرده و در آستانه برگزاری انتخابات به همدلی متولیان امر کمک کنیم.

برای مطالعه بیشتر به سایت بصیرت مراجعه کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات