صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۰۴

عقب‌نشینی بزرگ

پایگاه بصیرت / محمدرضا مرادی

یمن به باتلاقی بزرگ برای آل‌سعود تبدیل شده است. 54 ماه است که محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی رؤیای پیروزی در جنگ یمن را دارد. که قرار بود طی چند هفته با شکست انصارالله به پایان برسد؛ اما این رؤیا محقق نشد و اکنون عربستان از سه بعد نظامی، اقتصادی و سیاسی با تهدیدات جدی مواجه است. حمله انصارالله به آرامکو سبب شد تا آل سعود پس از 54 ماه تجاوز به یمن به این نتیجه برسد که باید به دنبال خروج از باتلاق یمن باشد.

بررسی خبرهای مرتبط با عربستان و جنگ یمن نشان می‌‌دهد ریاض سعی دارد به نوعی آبرومندانه از جنگ یمن عقب‌نشینی کند. کاهش حملات هوایی عربستان به یمن کاملاً مشهود است و بر همین اساس برخی تحلیلگران دستیابی به راه حل قریب‌الوقوع در این زمینه را ممکن دانسته‌اند. ‏همچنین سخنان شاهزاده خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع برادر محمدبن‌سلمان حاکی از آن است که ‏عربستان به طرح یمن نگاه مثبتی دارد. ‏یک دیپلمات اروپایی هم در این راستا تأکید کرده که محمدبن‌سلمان خواهان خروج از یمن است؛ از این رو باید راهی برای خروج آبرومندانه او از این کشور بیابیم. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که بر اساس تحقیق «گروه بین‌المللی بحران» عربستان به دنبال راهی برای خروج از جنگ در یمن است. گروه بین‌المللی بحران از آمریکا خواسته به رژیم عربستان برای برون‌رفت از باتلاق یمن کمک کند.

عربستان به این نتیجه رسیده که براساس سیاست خاورمیانه‌ای پنج سال گذشته نمی‌تواند همچنان به رفتارهای ماجراجویانه خود ادامه دهد. خسارت‌های عربستان در جنگ یمن آن‌چنان زیاد گزارش شده که ظرفیت‌های آل‌سعود برای تداوم ماجراجویی کفایت نمی‌کند. «الجزیره» اعلام کرده که خسارات عربستان در جنگ یمن حداقل ۸۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. علاوه بر این ذخایر ارزی ریاض از ۷۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۴۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

اکنون تنها جبهه‌ای که بن‌سلمان امید پیروزی داشت، یمن بود که این جبهه اتفاقاً تبدیل به بزرگ‌ترین میدان شکست وی شده و به همین دلیل تداوم جنگ یمن به معنای افزایش هزینه‌های سیاسی و اقتصادی برای بن سلمان است. در این شرایط بن‌سلمان به دنبال آن است تا به نوعی خود را از باتلاق یمن نجات دهد. وی برای نخستین بار در 54 ماه گذشته به تازگی در یک مصاحبه از طرح انصارالله برای صلح استقبال کرد. چالش‌های داخلی در کنار شکست‌های منطقه‌ای و حمایت‌های پر هزینه و بدون جدیت آمریکا از اقدامات آل سعود در منطقه، به ویژه در برابر محور مقاومت از انصارالله یمن تا جمهوری اسلامی ایران، ولی‌عهد ماجراجوی عربستان را به این نتیجه رسانده که عقب‌نشینی از یمن و موافقت با طرح صلح فراگیر انصارالله، بهترین راهکار پیش روی ریاض است. در این میان حاکمان عربستان چراغ سبز کم‌فروغ صلح انصارالله را برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن آخرین فرصت خود می‌بینند و در نتیجه به تغییر شرایط می‌اندیشند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات