صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۳۲
بررسی ویژگی‌های شخصیتی رادیکال‌های سیاسی

طبل‌های توخالی

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

خبر ارتباط «محمدحسین رستمی»، با روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز، بار دیگر اذهان عمومی پرونده عملکرد افراطیون در چهل سال اخیر را گشوده است؛ افرادی چون ابوالحسن بنی‌صدر، صادق قطب‌زاده، سیدمهدی هاشمی، حشمت‌الله طبرزدی، علی افشاری، اکبر گنجی و خیلی از چهره‌هایی متفاوت! که روزگاری بر طبل افراط‌گرایی زدند و در آخر، سر از آخور دشمنان این ملت در آوردند! هرچند رستمی کوچک‌تر از آن است که حتی با افراد اسم برده مقایسه شود.

چنین شخصیت‌هایی جاه‌طلبی راه پیشرفت، به چشم آمدن و تبدیل شدن به سلبریتی سیاسی را در اتخاذ ادبیاتی رادیکال و پرخاشگرانه می‌یابند که معمولاً با نوعی شازگویی همراه است! این افراد نیازمند آنند که متفاوت باشند! و برای این متفاوت بودن از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند! از بیماری‌های شخصیتی رنج می‌برند و با نوعی «کیش شخصیت» همراه هستند. در تحلیل روانشناسانه چنین شخصیت‌هایی می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

زیست این افراد در آشوب و جنجال نهفته است؛ بنابراین هر روز باید منتظر بود تا خبری جنجالی از آنها انتشار یابد و از اینکه چند روزی در صدر اخبار قرار گیرند لذت می‌برند!

شگرد آنان است که محکم و متقن سخن گویند؛ به نحویی که گویا مو لای درز کلام‌شان نمی‌رود! و به این شکل با ایجاد اعتماد و البته انفعال مخاطب، درست و نادرست را به ذهن مخاطب منتقل کنند!

از شیوه‌های جنگ روانی در سخنرانی‌های‌شان استفاده می‌کنند! و به عنوان نمونه می‌دانند که دروغ را هر چه بزرگ‌تر باشد باید با استحکام بیشتری بیان کرد!

کاسبی‌شان با شعله‌ور کردن عواطف و احساسات رونق می‌گیرد؛ پس احساسات مخاطبان را هدف قرار می‌دهند تا عقول آنان را!

غیر اخلاقی صحبت می‌کنند و از هتاکی و تخریب دیگران و افشاگری اسرار ابایی ندارند؛ به ویژه آنکه فرد مقابل رقیب سیاسی آنان باشد!

صداقت در گفتارشان کمتر مشاهده می‌شود. بلوف می‌زنند و هر جا گیر بیفتند از دروغ‌گویی ابایی ندارد.

خودسرند و مستغنی و خود را مجتهد می‌دانند و اهل مشورت و حرف‌شنوی نیستند و به حرف هیچ بزرگی گوش نمی‌دهند! در عمل نیز خودسرانه توهمات خود را معیار عمل قرار می‌دهند.

اهل منولوگ‌ند تا دیالوگ! ترجیح می‌دهند یک‌سویه بگویند و بروند، بدون آنکه حاضر باشند سخن مخالف و منتقد را بشنوند! اگر در صحنه مناظره‌ای حضور می‌یابند، نه اینکه گوش شنوایی داشته باشند که می‌خواهند از فرصت مطرح شدن و به چشم آمدن استفاده کنند!

توانایی‌های کلامی و گاه علمی، آنان را چنان غره کرده است که همواره دست بالا می‌گیرند و از تواضع و خشوع در برابر دیگران فاصله گرفته‌اند. در این میان از له کردن رقیب یا طرف بحث و گفت‌وگو لذت می‌برند و گمان دارند که صرف پیروزی در مشاجرات، موجب اثبات ادعا یا اقناع افکار عمومی نیز می‌شود!

10ـ از دور بزرگ می‌نمایانند! اما هر چه به آنها نزدیک می‌شوی، معلوم می‌شود که کوچک‌تر از آنند که ادعا می‌کنند!

11ـ ادعای انقلابی‌گری دارند؛ اما از خط انقلابی‌گری و اعتدال‌ورزی فاصله می‌گیرند و در مسیر تبعیت از ولی نیز دچار انحراف شده و خود را انقلابی‌تر از امام زمان می‌یابند! و در نهایت در برابر ولی خدا می‌ایستند!

12ـ علی‌رغم آنکه خود را خیلی زرنگ می‌دانند، کیش شخصیت و اعتماد به نفس بیمارگونه‌شان کار دست‌شان داده و خیلی زود فریب می‌خورند و بازیچه دست سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه شده و سر آخر دچار انحطاط می‌شوند و در برابر ملت و منافع ملی می‌ایستند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات