صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۵۲

رفتار شما تعیین‌کننده است!

پایگاه بصیرت / لیلا وطن‌خواه

پرسش: مادرشوهرم به بهانه‌های گوناگون در زندگی ما دخالت می‌کند و به دلیل اینکه در یک ساختمان دو واحدی زندگی می‌کنیم، مباحث میان من و همسرم را نیز می‌شنود و سبب اختلاف بیشتر ما می‌شود. بنیان  زندگی ما بسیار سست شده است. لطفاً برای مدیریت روابط‌مان راهنمایی بفرمایید.

پاسخ: زندگی در شرایطی کنونی و با وضعیت شما مهارت‌های خاصی از جمله ارتباط مؤثر میان زوجین، آیین همسرداری و... را می‌طلبد که در این زمینه نکاتی هر چند کوتاه، ولی سازنده تقدیم می‌کنیم:

در گذشته زوجین و مردم زیاد به قانون «دوری دوستی میاره» بها نمی‌دادند و به جای تغییر شرایط پیش آمده و غیرقابل تغییر، تعامل و سازگاری کردن و ارتباط با خویشان و مردمداری را با رفتار خویش به فرزندان آموزش می‌دادند.

بعضی رفتارها را بپذیرید و از توقعات‌تان کم کنید. اگر می‌بینید مادرشوهر شما زیادی در کارهای شما سرک می‌کشد، بدانید از بدجنسی نیست، ممکن است کمی به کنجکاوی‌های زنانه یا دل‌نگرانی‌های مادرانه مربوط باشد.

بیشتر مادران اوایل ازدواج فرزندان خود این‌گونه هستند. نگران این موضوع نباشید؛ زیرا این رفتار مقطعی است و با گذر زمان با ازدواج و مستقل شدن فرزند خود کنار خواهند آمد. سؤالات مادر همسرتان فضولی یا دخالت چندین مفهوم دارد. گاهی مادرشوهر منظور خاصی ندارد و تنها پرسش‌های معمول روزانه را که حتی از دخترش هم می‌پرسد از عروس سؤال می‌کند. متأسفانه عروس‌ها و مادرشوهرها همه رفتارهای طرف مقابل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند؛ ولی اگر طرف خود را در جایگاه مادری و دختری قرار دهند، به امنیت خاطر بیشتری خواهند رسید؛ انسان‌ها موجوداتی تغییرپذیرند؛ یعنی همان‌طور که رفتار دیگران بر ما تأثیر می‌گذارد، رفتار ما نیز بر روی آنان تأثیرگذار است. قطعاً شما هم با رفتار پسندیده خود می‌توانید خانواده شوهرتان را تحت تأثیر قرار دهید؛ پس سعی کنید آنها را آن‌گونه که هستند دوست بدارید و در حق‌شان دعا کنید و بدانید متحول شدن آنها با صبر و حوصله و تدبیر و هوشیاری، شدنی است.

هرگز از همسرتان انتظار تغییر ناگهانی در مورد حمایت از‌ خود را نداشته باشید؛ چرا که این شکل رفتار نه تنها ممکن است حمایت او را جلب نکند، بلکه ممکن است به لجبازی منجر شود. هر چه بیشتر خوبی‌های طرف مقابل را ببینید، روابط بهتری با وی برقرار خواهید کرد. در نهایت اینکه همسر خود را در قبال رفتار خانواده‌اش مقصر ندانید و بدانید تغییر رفتار انسان‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین با گله و شکایت شما به همسرتان خانواده وی تغییر نخواهند کرد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات