صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۰۸
گفت‌و‌گوی صبح صادق با حسن هانی زاده درباره سناریوی جدید آمریکا

داعش با تنفس مصنوعی زنده نمی‌شود

گروهک تروریستی «داعش» که زاییده آمریکا و رژیم صهیونیستی است، طی این سال‌ها در کشورهای اسلامی و محور مقاومت دست به وحشیانه‌ترین اقدامات خود علیه مردم این کشورها زده است؛ اما جبهه مقاومت با همراهی کشورهای گوناگون اسلامی بهترین نحو مقابل آنها ایستادگی کرده‌ است؛ به طوری که ترامپ در دسامبر سال گذشته شکست داعش در عراق را اعلام کرد و گفت روند عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه و بازگشت آنها به آمریکا آغاز شده؛ زیرا تشکیلات تروریستی داعش شکست خورده است؛ اما در ماه‌های اخیر شاهد سناریوی جدید آمریکا برای احیا و ترانزیت این گروهک تروریستی هستیم؛ به نحوی که وزیر دفاع آمریکا چند روز پیش در مورد انتقال هزار نظامی آمریکایی از شمال سوریه به غرب عراق صحبت کرد و منجربه بهت بسیاری از سیاسیون جهان شد. هدف وی از این انتقال مقابله با داعش بود که این بحث هم‌زمان با آغاز عملیات ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه دموکرات موسوم به «قسد» در شمال و شرق سوریه مطرح شد. هم‌زمان با این مسائل، درگیری‌های داخلی در لبنان و عراق در اعتراض به وضعیت اقتصادی این کشورها شروع شده است که آغاز این بحث‌ها و درگیری‌ها، شروع سناریویی جدید برای احیای جسد بی‌جان گروهک تروریستی داعش است. در همین ارتباط با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم.
پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

در ابتدا اگر موافقید با پرسش از ماهیت و تفکرات داعش شروع کنیم.

داعش فرایند یک تصمیم‌گیری کلان آمریکایی، صهیونیستی و وهابی بوده است که فرایند آن از دوران جرج بوش پسر و پس از جنگ ۳۳ روزه لبنان که به شکست رژیم صهیونیستی منجر شد در سال ۲۰۰۷ میلادی، کلید زده شد. در نشست مشترکی که بین «ملک عبدالله» پادشاه وقت عربستان و جرج بوش و مقامات رژیم صهیونیستی در مزرعه جرج بوش در تگزاس تشکیل شده بود، مسئله شکل‌گیری گروهکی تروریستی برای تقابل با محور مقاومت و حزب‌اللّه رقم زده شد. سپس «بندر بن سلطان» سفیر سابق عربستان در واشنگتن، که بعدها رئیس سازمان اطلاعات عربستان شد، مأموریت یافت جنایتکارترین افراد جهان را جمع‌آوری کند و آنها را در یک پادگان در منطقه «الرمسه» اردن آموزش دهد

فرایند جمع‌آوری نیرو برای داعش از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۰ میلادی طول کشید و از ۸۰ کشور جهان جنایتکارترین افراد جمع‌آوری شدند و در پادگان الرمسه زیر نظر افسران موساد، سازمان سیا و استخبارات عربستان سعودی آموزش دیدند. این افراد که بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر بودند در مارس ۲۰۱۱ و پس از بحران وارد سوریه شدند و مسئله داعش به طور رسمی از سوریه آغاز شد و تا شمال آفریقا، لیبی، نیجریه و سایر مناطق غرب آفریقا گسترش یافت، پیشروی کرد و کل منطقه را پوشش داد.

برای چه هدف یا اهداف مهمی این همه هزینه کردند؟

داعش با چند هدف به وجود آمد که تخریب چهره اسلام، ارائه چهره‌ای خشن از اسلام و همچنین ضربه زدن به وحدت اسلامی و محور مقاومت بخشی از مأموریت‌های آن بود که در طول هشت سال گذشته همین مأموریت‌ها را انجام داد؛ البته با توجه به حضور محور مقاومت، ایران، روسیه و دولت سوریه شمار زیادی از عناصر داعش کشته شدند و الآن بخشی از آنها فعال هستند. آمریکا طی سه سال اخیر باقی مانده عناصر داعش را در سوریه و در شرق فرات تحت آموزش خود قرار داد و به تازگی هم با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شرق فرات سوریه و انتقال هزار نفر از تفنگ‌داران دریایی آمریکا به غرب عراق در نظر دارد داعش را با اسم و چهره جدیدی به عراق منتقل کند و فرایند جدیدی را برای بحران‌سازی در محور مقاومت از جمله سوریه، عراق و لبنان کلید بزند

با توجه به صحبت‌های شما و اینکه ترامپ سال گذشته گفته بود روند عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از سوریه آغاز شده و تشکیلات نظامی داعش شکست خورده است، ولی حالا می‌خواهد هزار نفر از نیروهای خود را با هدف مقابله با داعش به غرب عراق ببرد، آیا می‌توان این را اقدامی برای بازسازی داعش دانست؟

اتفاقاتی که به تازگی در منطقه رخ داد؛ مثل حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، به ویژه مناطق «حسکه»، «رأس العین»، «اگنه» و «قامشلی» در چارچوب سناریوی جدید فعالیت داعش در منطقه برای ضربه زدن به محور مقاومت، قابل تجزیه و تحلیل است. هدف آمریکا در حال حاضر این است که این منطقه، یعنی مثلث محور مقاومت عراق، سوریه و لبنان همچنان دچار ناپایداری امنیتی و آشوب شود. همچنین تظاهرات عراق، تظاهرات لبنان و حمله ترکیه به شمال شرق سوریه در چارچوب سناریوی جدید آمریکا برای ضربه زدن به حزب‌اللّه، محور مقاومت و حذف حزب‌اللّه از صحنه سیاسی لبنان است؛ بنابراین اکنون این پروسه آغاز شده و قرار است بار دیگر ناامنی‌ها به عراق منتقل شود و ترکیه همچنان  به نقش تخریبی خود ادامه دهد، ضمن اینکه  تظاهرات لبنان هم به خشونت کشیده شود تا حزب‌اللّه را عامل این ناپایداری امنیتی در لبنان تلقی کنند.

در واقع این هم‌زمانی حمله ترکیه به سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به مقصد عراق، برنامه‌ای است که با هدف مقابله با مثلث محور مقاومت عراق، سوریه و لبنان شکل گرفته است.

بله طبیعتاً آمریکا در نظر دارد ناامنی‌ها را در عراق تشدید کند تا از طریق تضعیف دولت عراق، بعثی‌ها بار دیگر به حکومت برسند و حکومت از دست شیعیان خارج شود. ضمن اینکه بخش‌هایی از شمال شرق سوریه همچنان در اختیار ترکیه قرار بگیرد و همچنان لبنان نیز دچار آشوب باشد تا جریان‌های سیاسی موجود در لبنان، به ویژه دو جریان مهم ۱۴ مارس و ۸ مارس در تقابل با یکدیگر قرار بگیرند تا کابینه سرنگون شود و انتخاباتی زودهنگام بدون حضور حزب‌اللّه، در لبنان برگزار و کابینه آینده هم بدون حضور وزاری وابسته به گروه مقاومت تشکیل شود.

به طور مشخص چه کشورها و دولت‌هایی از سناریوی جدید بازسازی داعش حمایت می‌کنند؟

از نظر لجستیکی آمریکا، از نظر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و از نظر مالی عربستان و امارات. بحرین هم کمک مالی و اطلاعاتی می‌کند؛ بنابراین چند رژیم منطقه‌ای مثل عربستان، امارات، بحرین، رژیم صهیونیستی و کشورهای آمریکا و انگلیس در کلید زدن فعالیت جدید داعش نقش دارند، ضمن اینکه همه این رژیم‌ها در شکل‌گیری داعش در گذشته نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

به نظر شما این تحرکات چقدر می‌تواند در احیای مرده‌ای به نام داعش مفید باشد؟ آیا اصلاً این برنامه‌ها شدنی است یا دست و پا زدن بی‌فایده است؟

این موضوع را باید در دو زمان نگاه کرد. در کوتاه‌مدت این مسائل آسیب‌هایی به امنیت سوریه، عراق و لبنان وارد می‌کند؛ گرچه سوریه بیش از هشت سال است که دچار آشوب داخلی است؛ اما به هر حال این آشوب همچنان ادامه خواهد یافت و هدف این است که عراق ناامن شود و دولت آن نتواند امنیت آنجا را تأمین کند. همچنین داعش مجدد با چهره جدید وارد عراق شده و انفجارها و ناامنی‌ها از سرگرفته شود. در مجموع هدف آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی این است که این مثلث همچنان ناامن باشد. در درازمدت قطعاً محور مقاومت برنامه‌ریزی‌های لازم را خواهد داشت؛ همچنان که در گذشته هم داعش شکست خورد و از عراق بیرون رانده شد، در آینده و در درازمدت قطعاً محور مقاومت ورود و این پروسه را با شکست مواجه خواهد کرد.

ایران در این اقدامات کجا ایستاده، آیا می‌توان گفت یکی از اهداف آنها ایجاد ناامنی در ایران است؟

ممکن است این‌طور باشد؛ البته ایران تفاوت دارد و با توجه به اینکه نیروهای مسلح ایران کاملاً به مرزها اشراف دارند و به لطف الهی مشکل امنیتی وجود ندارد، به هر حال هدف نهایی ایران است؛ ایران به اعتبار اینکه به عنوان یک کشور تأثیرگذار و اینکه رهبری محور مقاومت را در دست دارد، قطعاً مورد توجه است؛ اما قطعاً از نظر امنیتی و تسلط به مرزها کاملاً به خود مطمئن است و کشورهای غربی، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان نخواهند توانست امنیت ایران را متزلزل کنند؛ اما به هر حال کشورهایی که مثل عراق، سوریه و لبنان هستند همچنان ناامن خواهند بود.

با توجه به اینکه مردم کشورهای اسلامی ماهیت داعش را شناخته‌اند، آیا می‌توانند بار دیگر نیرو جذب کنند؟

مردم کشورهای اسلامی به دلیل جنایت‌هایی که عناصر داعش مرتکب شده است، به ماهیت آنها پی برده‌اند و داعش جایگاهی در میان کشورهای اسلامی و عربی ندارد؛ اما آنها می‌توانند با تغییر راهبرد و تاکتیک و با توسل به فریب و خدعه از طریق تغییر نام و آرم با استفاده از زمینه‌های نارضایتی‌های اجتماعی تحرکاتی داشته باشند که باید نقشه آنها را نقش بر آب کرد و با روشنگری و تنویر افکار عمومی نقاب از چهره‌های آنها برداشت؛ برای نمونه عربستان سعودی در طول هشت سال بحران سوریه، ۸۰ میلیارد دلار برای گروهک‌های تروریستی «داعش»، «جبهه النصره»، «جیش الاسلام»، «لواء التوحيد» و «فیلق الرحمن» به عنوان بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی هزینه کرده است؛ بنابراین عربستان سعودی برای تقویت این جریان‌های ضد انسانی هزینه‌های بالایی انجام می‌دهد، ضمن اینکه هر چه خشونت داعش تشدید شود به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود و کشورها و ملت‌های اسلامی دچار بحران خواهند شد و این بحران طبیعتاً برای امنیت رژیم صهیونیستی مفید خواهد بود؛ اما به هر حال ملت‌های اسلامی محور مقاومت و ملت‌های عربی به ماهیت داعش پی برده‌اند و اجازه نخواهند داد که داعش بار دیگر میان مردم بازگردد. از سوی دیگر، رزمندگان محور مقاومت با تعریف سازوکار جدید، این گروهک تروریستی را سرنگون خواهد کرد؛ در نتیجه بازسازی، ترانزیت و تغییر عنوانی برای بهره‌گیری مجدد از داعش منتفی است و آنها موفق نخواهند شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات