صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۱۵
هشدار رهبر معظم انقلاب درباره نقشه جدید دشمنان برای ناامنی در کشورهای منطقه

خلأ قدرت و خلق آنارشیسم

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث اخیر منطقه نکات مهمی را بیان کردند؛ ایشان با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای آشوب و سلب امنیت برخی کشورهای منطقه، گفتند: «عامل این خباثت‌ها و کینه‌ورزی‌های خطرناک، شناخته‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتوانه پول برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار دارند.» همچنین ایشان خطاب به دلسوزان عراق و لبنان تأکید کردند: «اولویت اصلی، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز متوجه باشند که دشمن به‌دنبال برهم زدن ساختارهای قانونی و ایجاد خلأ در این کشورهاست و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات بر حقی که دارند، پیگیری آنها در چارچوب ساختارهای قانونی است.»

امام خامنه‌ای در تبیین تحولات منطقه دقیقاً در نقطه‌ای ایستادند که طیف‌های گوناگون لبنان و عراق، چه آنان که رهبری تظاهرات و تجمعات خیابانی را در دست دارند و چه کسانی که خارج از این دایره قرار می‌گیرند، توانستند با آن ارتباط برقرار کنند و دلسوزی و آینده‌نگری رهبر معظم انقلاب را درک کنند. در حقیقت مرکز ثقل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه دادن همگان به توطئه‌ای است که نظام سلطه طی سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای حامی محور مقاومت در حال اجرای آن است. توطئه در یک جمله خلاصه می‌شود: پروژه «چالش در حاکمیت ملت‌ها و تشدید بحران و ناامنی از طریق حذف دولت‌ها».

در مورد بحران سوریه و یمن، گزاره‌های حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملت‌ها و محکومیت تجاوز نظام سلطه و ایادی تکفیری و رژیم‌های وابسته به آنها، همین مواضع و هشدارها از سوی معظم‌له صادر شد و اکنون کسانی ‌که تحولات منطقه را رصد و تحلیل می‌کنند به این نتیجه و ارزیابی رسیده‌اند که مواضع و راهکارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عالمانه‌ترین و واقعی‌ترین پیشنهادها برای حل و فصل مسائل منطقه است.

واقعیت این است که خطر آنارشیسم ناشی از نبود دولت و حذف سیستم و ساختار سیاسی، ملت عراق و لبنان را تهدید می‌کند. چنانکه اگر عناصر و گروه‌های سیاسی در عراق و لبنان به این تذکر رهبری معظم انقلاب توجه نکنند و اقدامات عملی متناسب را در پیش نگیرند، هیچ یک از طیف‌ها و بازیگران سیاسی این کشورها سودی نخواهند برد؛ ضمن اینکه خواسته‌های به حق مردم عراق و لبنان همچنان حل نشده باقی می‌ماند و آتش تفرقه، مردم را وارد دوره‌ای طولانی از جنگ داخلی خواهد کرد. بیان این قاعده و توصیه رهبر معظم انقلاب تنها مختص به عراق و نخست‌وزیر آن، که به جمهوری اسلامی ایران نزدیک است، نبود. بلکه ایشان بر حفظ دولت در لبنان نیز تأکید کرده‌اند؛ با اینکه همه می‌دانند نخست‌وزیر فعلی لبنان بیشترین فاصله سیاسی را با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خواسته‌های مردم عراق در حوزه مقابله با فساد و تأمین مطالبات اقتصادی موضوعی نیست که منطبق بر واقعیت‌های موجود نباشد؛ هر چند عراق طی دهه‌های گذشته درگیر جنگ‌های گوناگون بوده و اساساً پدید آمدن همین ناامنی‌ها در انباشته شدن مطالبات اقتصادی تأثیرگذار بوده است؛ اما نکته مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بر همین معنا منطبق است؛ زیرا تداوم منازعات داخلی و کشاندن عراق به ناامنی‌های خونین، راه هرگونه اصلاحات سیاسی و اقتصادی را مسدود خواهد کرد.

مردم لبنان نیز تجربه طولانی جنگ‌های داخلی را از یاد نبرده‌اند و از این حیث پیامدها و مخاطرات وضعیت کنونی را در نظر دارند. جنگ داخلی 15 ساله لبنان (1975ـ 1990) ادامه داشت، چنان دردناك و رنج‌آور بود كه ترس از تكرار آن امروز به یكی از اصلی‌ترین ملاحظات رفتار بازیگران اصلی سیاست این كشور تبدیل شده است. در مورد اعتراضات اخیر عراق و لبنان، آنچه طبیعی است خواسته‌هایی است که مردم از دولت‌های خود دارند و آنچه غیر طبیعی و مهندسی شده نشان داده می‌شود، خشونت‌هایی سازمان‌یافته است.

در همین سخنرانی، رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن توجه دادن افکار عمومی کشور به یک رویداد گذشته، نسبت به وقوع برخی تحولات در آینده هشدار دادند؛ فرمانده معظم کل قوا به نیروهای مسلح و نیروهای حافظ امنیت توصیه کردند مراقب فتنه باشند، آرایش لازم و نظم لازم را برای مقابله با فتنه هم بگیرند و آمادگی‌های خودشان را برای فتنه حفظ بکنند.

ناگفته پیداست که نظام سلطه و عوامل منطقه‌ای آن به شدت مایلند ناامنی‌ها و بحران‌های عراق و لبنان را به جمهوری اسلامی ایران، به عنوان نقطه کانونی جغرافیای مقاومت نیز بکشانند. تلاش برای خدمت مجاهدانه به مردم با هدف حل مسائل اقتصادی کشور و نیز رصد همه‌جانبه اطلاعاتی و امنیتی، راهکار اساسی برای مقابله با هر فتنه محتملی است که ممکن است کشور در آینده با آن روبه‌رو شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات