صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۲۰

آرایش برای مقابله با فتنه

پایگاه بصیرت / محمد حامد حرزاده

آذر ماه سال گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع خانواده‌های شهدا اشاره‌ای به نقشه‌های دشمن برای سال ۱۳۹۸ کردند و فرمودند: «اینکه اینها گفتند در سال ۱۳۹۷ چنین و چنان می‌کنیم، ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال ۱۳۹۷ بکنند، نقشه را برای سال ۱۳۹۸ بکشند. همه باید حواس‌شان جمع باشد، به همه ملت عرض می‌کنم.»

پس از ۱۸ ماه تحریم حداکثری و جنگ ترکیبی و چند لایه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، همچنین ناکامی در رسیدن به نقطه نهایی در فتنه اقتصادی می‌توان نشانه‌های تغییر رویکرد و تلاش برای ایجاد فتنه‌های اجتماعی با پس زمینه‌های سیاسی و اقتصادی را مشاهده کرد؛ رویکردی که پس از بروز فتنه‌های سیاسی ‌ـ اقتصادی اخیر در عراق و لبنان باید آن را جدی‌تر دنبال کرد.

فرمانده معظم کل قوا هفته گذشته در جمع دانش‌آموختگان افسری ارتش جمهوری اسلامی برای بار دوم در مورد فتنه‌های احتمالی و لزوم آمادگی نیروهای مسلح اشاراتی داشتند: «اگر فتنه از قتل بدتر است، پس بایستی نیروهایی که حافظ امنیت هستند آرایش لازم را، نظم لازم را برای مقابله‌ با فتنه هم بگیرند، آمادگی‌های خودشان را برای فتنه هم بایستی حفظ بکنند؛ این آن چیزی است که دستگاه‌ها بایستی به آن توجه داشته باشند.»

با توجه به تجربیات فتنه‌های گذشته، مسائل منطقه به ویژه وضعیت عراق و لبنان و آغاز فضای انتخاباتی در فضای کشور، چند نکته پیرامون فتنه‌های احتمالی آینده را با هم مرور کنیم:

۱ـ خنثی‌سازی: گام اول برای خنثی کردن هر فتنه‌ای شناختن جنس آن است. فتنه‌ها ممکن است جنس مذهبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی داشته باشند. فضای رسانه‌ای و اخباری که از اتاق‌های فکر دشمن می‌رسد، نشان می‌دهد جنس فتنه‌های احتمالی پیش رو ترکیبی از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

۲ـ شناسایی سازمان و عقبه‌های داخلی و خارجی: نظامی می‌تواند در طوفان فتنه‌ها غافلگیر نشود که با رصد اطلاعاتی و تحلیل صحیح، سازمان و مدیریت فتنه را از پیش شناسایی کند و تحت اشراف اطلاعاتی قرار دهد.

۳ـ شناسایی و از بین بردن زمینه‌های پیدایش: هر فتنه‌ای بر پایه مجموعه‌ای از ضعف‌ها و آسیب‌هایی شکل می‌گیرد تا توان فریب و به صحنه آوردن توده‌های مردم را داشته باشد و در پناه لشکر فریب خورده یا کم بصیرت، راهبردهایش را پیش برد. اگر نظام سیاسی بتواند این بسترها را به موقع شناسایی و رفع کند، می‌تواند به خوبی مسئله را مدیریت و از خسارت‌های سنگین پیشگیری کند.

۴ـ آمادگی: هوشیاری کامل نهادهای امنیتی و نظامی از بالاترین سطوح تا نیروهای میدانی تأمین امنیت کشور، عاملی مهم در مهار و مدیریت فتنه‌های احتمالی با کمترین هزینه خواهد بود.

اگر مسئولان کشور و به ویژه نیروهای مسلح بتوانند وظایف خود را بر اساس هشدارهای خصوصی و عمومی رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام دهند، فتنه‌ها امکان به فعلیت رسیدن نخواهند داشت و دشمن باز هم در اجرای نقشه‌های شیطانی‌اش شکست خواهد خورد. ان‌شاءاللّه

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات