صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۴۱

روز مبارزه با استکبار جهانی

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی

سرآغاز و نقطه عطف مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان سال 1343 است. در آن ایام که طرح کاپیتولاسیون به طور محرمانه و مخفیانه از طرف دولت رژیم شاه به تصویب رسانده شد و صدای هیچ‌کس در نیامد، ‌فقط فریاد رسای امام خمینی(ره) در جامعه سیاسی ایران پیچید.

ایشان به همه مقامات سیاسی،‌ امنیتی و‌ نظامی ایران هشدار دادند و اعلام خطر کردند و فریاد زدند: «امروز تمام گرفتاری ما از آمریکاست. تمام گرفتاری ما از اسرائیل است. اسرائیل هم از آمریکاست. این وکلا هم از آمریکا هستند. این وزرا هم از آمریکا هستند. همه دست‌نشانده آمریکا هستند. اگر نیستند چرا در مقابل آن نمی‌ایستند داد بزنند!»

امام(ره) پس از این سخنرانی افشاگرانه و انقلابی و تاریخی به دستور آمریکایی‌ها دستگیر و به ترکیه تبعید شدند. از این تاریخ پرچم مبارزه با استکبار برافراشته شد و هرکس از مواضع امام حمایت می‌کرد، دستگیر و زندانی و به حبس محکوم می‌شد. روند مبارزه علیه استبداد داخلی به گونه‌ای رقم خورد که در روز 13 آبان سال 1357 دانش‌آموزان مدارس به طور علنی وارد گود مبارزه شدند.

در این روز بیش از شصت نفر از آنها به شهادت رسیدند و سرعت مبارزه آنچنان شتاب گرفت که در 22 بهمن 1357 بنیان رژیم پهلوی را برانداخت و نظام جدیدی به نام جمهوری اسلامی جایگزین آن شد؛ اما استکبار با عوامل پلید تروریستی و تجزیه‌طلب و کودتاچی جریان نفاق و لیبرال‌های نفوذی‌شان را حفظ کردند تا به قدرت برسانند که ‌به مناسبت سالروز شهادت دانش‌آموزان روز 13 آبان 1358 گروهی از دانشجویان بار دیگر مبارزه‌شان علیه استکبار را به نمایش گذاشتند و مرکز توطئه‌ها، یعنی سفارت آمریکا در تهران را هدف قرار دادند و پس از تصرف آن ضربه بسیار کاری به مجموعه عوامل استکبار جهانی وارد کردند، همچنین ‌اسناد محرمانه و سری آنها را افشا کردند و روح مبارزه جدیدی در ملت و جوانان ایران دمیده شد.

بعدها یک جریان خاص که بعضاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در بین آنها بودند،‌ درجست‌وجوی باز کردن راه مذاکره با آمریکا بودند. رابرت مک فارلین از چهره‌های ارشد کاخ سفید و مشاور رئیس‌جمهور وقت آمریکا در امور امنیت ملی را با سه نفر دیگر مخفیانه با گذرنامه‌های ایرلندی و با یک هواپیمای حامل اسلحه‌ای که از بازارهای بین‌المللی خریدار شده بود؛ وارد تهران شدند. اما با دستور امام(ره) پس از پنج روز بازداشت از ایران خارج شدند.

در واقع گروهی در داخل ایران مذاکره با آمریکا را دنبال می‌کردند  و خیلی عجیب است که پس از بارها تجربه شکست در مذاکره با آمریکا هنوز هم دست‌بردار نیستند؛ اما خوب است این واقعیت را بدانند که جریان مبارزه با استکبار همچنان زنده و پویاست و نمونه آن در مراسم پرشور اربعین به نمایش درآمد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات