صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۸۷

چراغ دورهمی‌ها را روشن کنیم

پایگاه بصیرت / محبوبه ابراهیمی

مدت‌هاست که کارشناسان خانواده از کمرنگ‌شدن روابط میان فردی در خانواده ابراز نگرانی می‌کنند و بر آسیب‌های جدی این مسئله تأکید دارند.

آمارها نشان می‌دهند، متوسط زمان گفت‌وگو میان اعضای خانواده حدود پانزده دقیقه است! به نظر می‌رسد این زمان اندک، به بیان اموری سطحی محدود بوده و نمی‌تواند به تعمیق روابط عاطفی و تقویت حس صمیمیت اعضا منجر شود.

در حالی که خانواده کانون اصلی مهر و محبت و همدلی و تمرین مهارت‌های اجتماعی است و لازم است نیازهای عاطفی افراد در این محیط تأمین شود. در غیر این صورت، فرد، خانواده و جامعه با تهدیدهای جدی مواجه می‌شوند؛ آسیب‌پذیری خانواده در برابر مشکلات و بحران‌ها، ضعف همدلی و همزبانی و تفاهم اعضا، فقر عاطفی و از هم‌پاشیدگی بنیان خانواده، برخی از آسیب‌های جبران‌ناپذیر هستند.

بر اساس این به نظر می‌رسد، همه اعضای خانواده بیش از هر زمان دیگری باید به دنبال تغییر شرایط باشند و بکوشند تا دورهمی‌های خانوادگی تقویت شده و گسترش یابد. راهکارهای متعدد و مفیدی در این زمینه وجود دارد که هماهنگی والدین و فرزندان در به کار بستن آنها می‌تواند به بهبود روابط میان فردی در خانواده منجر شود.

بدون شک، پدر و مادر اصلی‌ترین وظیفه را در این زمینه بر عهده دارند و لازم است پیش از هر چیز، با ایجاد پیوند عاطفی و تقویت حس محبت میان فرزندان، زمینه گفت‌وگو و دوستی بیشتر آنها را فراهم کنند. با طرح موضوعات جذاب و مناسب، اعضای خانواده را گردهم جمع کرده و اجازه اظهارنظر و بیان دیدگاه را به آنها بدهند.

فراهم آوردن فضای دوستانه و محبت‌آمیز، به دور از تنش و گفت‌وگوی آمرانه، سبب خواهد شد گفت‌وگو با کیفیت بهتر و در زمانی طولانی‌تر اتفاق بیفتد. ضمن اینکه همین دورهمی‌ها و روابط کلامی و عاطفی، نقش بسزایی در ایجاد و تقویت حس صمیمیت میان خواهر،برادر،پدر و مادر خواهد داشت.

نکته مهمی که به ویژه والدین باید در این دورهمی‌ها مورد توجه قرار دهند، به‌کار‌گیری مهارت خوب شنیدن، در کنار مهارت خوب‌ سخن‌ گفتن است که می‌تواند فضایی آرام و ایمن را برای سخن گفتن فرزندان فراهم کند. در این میان، نباید از نقش رسانه‌ها و ابزارهای تکنولوژی غافل ماند.

از این ابزارها  می‌توان برای تقویت دورهمی‌های خانوادگی بهره گرفت نه اینکه بهانه‌ای برای کنارهم نشستن اعضا باشند و اعضای خانواده با وجود حضور در کنار یکدیگر همه توجه‌شان به قاب جادویی معطوف بوده و هیچ کلامی میان‌شان رد و بدل نشود. فناوری، رسانه، شبکه‌‌های اجتماعی و همه ابزارهای مدرن و سنتی بهانه‌های خوبی برای تقویت روابط درون خانواده هستند. آنها را به خدمت بگیریم و چراغ دورهمی‌ها را روشن کنیم.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات