صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۳۵
به بهانه ترور فرمانده ارشد جهاد اسلامی

اقدام بر پایه ترس

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

در تاریخ ۷ آبان روزنامه صهیونیستی و نزدیک به نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی «اورشلیم پست» در یادداشتی سه دشمن اصلی و سه سرلیست ترور را برای این رژیم معرفی کرد. «سیدحسن نصرالله» و «حاج قاسم سلیمانی» دو چهره مشهور این یادداشت بودند؛ اما نفر سوم کمتر شناخته ‌شده، کسی نبود جز «شهید ابوالعطا». اورشلیم پست در آن یادداشت شهید اخیر جهاد اسلامی را با مؤلفه‌هایی، چون «نماینده ایران در جهاد»، «فعال در ساخت موشک‌های دوربرد» و «هدف ترور ناکام در سال ۲۰۱۲» معرفی می‌کند؛ ادعاهایی که اهمیت ترور را برای صهیونیست‌ها نشان می‌دهد. برای  تحلیل چرایی اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها در مقطع کنونی  اشاره به چند نکته لازم است:

 

رویکرد صهیونیست‌ها در چند سال گذشته از روندی چندجانبه‌گرا بر روندی تکجانبه، یعنی امنیت تغییر پیدا کرده است. از سال ۲۰۰۱ م و وقوع بحران در سوریه، صهیونیست‌ها امید داشتند از تهدیدهای امنیتی بالقوه علیه خودشان، یعنی حزب‌الله و دولت فعلی سوریه حداقل در زمینه سوریه موفقیت امنیتی به دست آورند. این امر نه تنها محقق نشد؛ بلکه تهدیدهای امنیتی این رژیم از دو وجه به چهار وجه(سوریه، حزب‌الله، ایران و گروه‌های فلسطینی) تغییر پیدا کردند. در نهایت صهیونیست‌ها اکنون به دنبال تضعیف همین چهار وجه براساس اولویت منابع سرزمینی نزدیک هستند.

 

دکترین استراتژیک رژیم صهیونیستی، متشکل از سه هدف است: «تأمین امنیت روزمره»، «جلوگیری از جنگ‌های متعارف» و «ممانعت از جنگ غیرمتعارف». از منظر صهیونیست‌ها، امنیت این رژیم در مقابله با توسعه موشکی گروه‌های فلسطینی به عنوان گروه پیرامونی نزدیک به صهیونیست‌هاست.

 

بر اساس توافق قبلی میان صهیونیست‌ها و گروه‌های فلسطینی، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، پیشروی نکردن در نوار غزه و امتناع از ترور فرماندهان نظامی مورد توافق قرار گرفته بود؛ اما اکنون مشاهده می‌شود این توافق زیرپا گذاشته می‌شود و تنها هدف نیز ورود به عرصه‌ای جدید از منازعات با فلسطینی‌ها در حوزه نظامی‌ـ سیاسی برای نتانیاهو برای به حاشیه بردن مسئله تشکیل دولت است.

 

صهیونیست‌ها از سه منظر به توان موشکی مقاومت اذعان دارند: شهرهای موشکی این گروه‌ها با توجه به انجام عملیات‌های واکنشی صورت گرفته؛ دقت اصابت و تهدید عملی؛ رونمایی از موشک‌های جدید. در درگیری‌های اخیر، سرایا القدس( شاخه نظامی جهاد اسلامی) از موشک جدید «بدر ۳» رونمایی کرد و برای اولین بار از آن به منظور هدف قرار دادن شهر «عسقلان» استفاده شد. همچنین منابع صهیونیستی پیش از درگیری سال ۲۰۱۴ اعلام کرده بودند، در نوار غزه چیزی حدود ۱۱ هزار تیر انواع راکت و موشک‌های کوتاه‌برد، میان‌برد و برد بلند وجود داشته است. برآورد فعلی صهیونیست‌ها از توان راکتی و موشکی مقاومت غزه حدود ۵ تا ۶ هزار تیر از انواع مختلف آن است.

 

در ابعاد داخلی صهیونیست‌ها از منظر سیاسی با چالش تشکیل نشدن دولت دست و پنجه نرم می‌کنند. نتانیاهو چند روز پیش «نفتالی بنت» وزیر سابق آموزش‌وپرورش این رژیم و رئیس کنونی حزب راست جدید را به‌ عنوان وزیر جنگ در کابینه انتقالی منصوب کرد که این انتصاب در جهت همراهی تندروها با نتانیاهو برای تشکیل کابینه است. همچنین نتانیاهو برای فرار از پرونده‌های اقتصادی تمایل به فرافکنی از فسادهای خود به مسائل امنیتی دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات