تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۸۶

دستاورد‌های یک هفته بدون اینترنت

پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی
اگرچه قطع یک هفته‌ای اینترنت برای گروهی از موسسات و افراد، خسارت‌بار بوده و انجام بسیاری از امور را با تأخیر و اختلال مواجه ساخته است، اما اولاً با توجه به برنامه‌های بیگانگان برای گسترش ناامنی‌های ایجاد شده، این اقدام اجتناب ناپذیر بوده و ثانیاً در کنار خسارات مورد اشاره، پیامد‌هایی را نیز در پی داشته که می‌توان از آن‌ها به عنوان نقاط مثبت و حتی دستاورد این اقدام نام برد.
پیشگیری از بروز خسارت بیشتر به اموال عمومی و جان و مال مردم، مهمترین دستاورد و در واقع هدف اصلی مسئولین از این اقدام به شمار می‌رود.
در جریان این ماجرا و قطع یا کاهش فعالیت کانال‌های فعال ضدانقلاب در فضای مجازی، مشخص شد ادمین برخی از این کانال‌ها در داخل کشور حضور دارند، که شناسایی و مقابله با آن‌ها مستلزم همکاری و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های ذیربط مخابراتی، اطلاع‌رسانی، انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی است.
قطع اینترنت نشان داد که آشوب‌ها و التهابات داخل کشور منشاء خارجی دارد و گردانندگان اصلی به‌رغم تمام برنامه‌ریزی‌ها و آموزش‌هایی که به عوامل خود داده‌اند، در این مواقع بدون دسترسی به اینترنت و فضای مجازی قادر به هدایت و ادامه اقدامات خصمانه خود نخواهند بود.
در واقع با این اقدام مشخص شد که در حال حاضر فضای مجازی مهمترین ابزار دشمن برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور است و با بومی‌سازی آن، یکی از بازو‌های اصلی شیطان قطع خواهد شد
به عبارت دیگر با این اقدام، یکبار دیگر ضرورت راه‌اندازی اینترنت ملی آشکار شد و ثابت شد که باید این مسئله با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گیرد، چرا که با راه‌اندازی اینترنت داخلی، بیگانگان در این بخش بیش از پیش مستأصل خواهند شد.
این اقدام یک مانور عملی برای بررسی وضعیت شبکه ملی اطلاعات کشور نیز محسوب می‌شود که خوشبختانه بنا بر اظهارات مسئولین ذیربط، با کمترین مشکل مواجه بوده است.
قطع اینترنت سبب شد تا پس از مدت‌ها، بار دیگر این فرصت فراهم شود تا اعضای خانواده‌ها با فراغ‌بال بیشتری گرد هم جمع شوند و از احوال هم باخبر شوند. چنانچه بررسی دقیق صورت بگیرد، قطعاً ثابت خواهد شد که با کاهش دسترسی‌ها به فضای مجازی، راندمان کاری کارمندان دولت و ایضاً بخش خصوصی طی این مدت افزایش یافته است.
همچنین این اقدام می‌تواند یک تمرین عملی برای رهاسازی و جداسازی جوانان از نقشه شوم دشمن و از محیط عمدتاً فاسد و ضد فرهنگی شود.
افزایش اعضای پیام‌رسان‌ها و مرورگر‌های داخلی نیز دستاورد دیگری است که می‌تواند رونق کار آن‌ها را در پی داشته باشد و با نظارت مستمر، فضای سالم‌تری را در فضای مجازی ایجاد نماید.
کارآمدی نرم‌افزار‌های اینترنتی داخلی و موتور‌های جستجوی بومی نیز پیامد دیگری است که با قطع اینترنت به اثبات رسید و این مسئله می‌تواند زمینه خودباوری و گسترش فعالیت نخبگان ایرانی در این بخش و رونق فعالیت کارآفرینان داخلی در عرصه فضای مجازی را ارتقاء بخشد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات