صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۳۲
در گفت‌وگوی صبح صادق با تعدادی از مسئولان بسیج اقشار کشور تأکید شد

پیشران دهه پنجم انقلاب

در دنیای امروز، قدرت هر ملت‌ـ دولت به هیچ وجه فقط در نیروهای مسلح آن خلاصه نمی‌شود؛ بلکه عوامل دیگری، همچون منابع اقتصادی و فناوری، مهارت در آینده‌اندیشی، قدرت تصمیم‌گیری در سیاست خارجی و کارایی سازما‌ن‌های اجتماعی و سیاسی در آن تأثیر دارد؛ البته از همه اینها مهم‌تر خود «ملت» است و مهارت‌های‌شان، انرژی و بلندپروازی‌های‌شان، انضباط و ابتکارهای‌شان، معتقدات‌شان، اسطوره‌ها و پندارهای‌شان و چگونگی ترکیب و پیوند اینها با هم اهمیت بسیاری دارد. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان بسیج فرمودند: «ملت ایران برای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی قدرت درونی و ناشناخته خود را در ساختار بسیج متمرکز کرد. بسيج مظهر عظمت ملت و نيروی کارآمد درونىِ كشور ماست.» ایشان همچنین در جای دیگر خاطر نشان کردند: «در مجموع، وجود بسيج یکى از معجزات انقلاب است. اين ابتكار امام بزرگوار ما، آگاهى او را، حكمت او را، اتصال دل نورانى او را به اراده الهى، به حكمت الهى نشان می‌دهد. بسيج یک پایه مستحكمى براى انقلاب شد. امروز بسيج در زمینه علم، در زمینه تجربه، در زمینه فناورى، در زمينه‌هاى معنوى، در زمینه خدمات اجتماعى، در زمینه نظريه‌پردازى در بخش‌های مختلف زندگى اجتماعى، در زمینه تحصيل، در زمینه تربيت، ببينيد چقدر فعال است در بخش‌های گوناگون.» با این مقدمه، امروز که در طلیعه گام دوم انقلاب قرار داریم، به سراغ تعدادی از مسئولان اقشار بسیج رفتیم و از آنها پرسیدیم بسیج برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب چه تحول و رویکردی را برای خود در نظر دارد؟ همچنین در راستای نقش‌آفرینی بسیج در دهه پنجم انقلاب چه برنامه‌هایی طراحی شده و اجرا خواهد شد؟ حاصل این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

هر کارخانه  یک سنگر

رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور

علی‌حسین رعیتی‌فر  اظهار داشت: «قطعاً امروز که درگیر جنگ اقتصادی هستیم و دشمنان به دنبال چالش‌آفرینی هستند، کارگران و کارفرمایان نقش‌آفرینی جدی و وظیفه مهمی در امر تولید و مقابله به اقدامات دشمن خواهند داشت؛ چرا که اگر فعالیت هر مرکز تولیدی با خدشه‌ای روبه‌رو شود، در جنگ اقتصادی یک سنگر را از دست داده‌ایم.» رعیتی‌فر افزود: «طبیعتاً ما به عنوان بسیجی در نقش تسهیل‌گر برای تولیدکنندگان عمل خواهیم کرد تا چرخ تولید آنها بچرخد و هیچ کارخانه‌ای با رکود مواجه نشود.» رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور اظهار داشت: «در این راستا باید بتوانیم افزون بر تأمین نیازهای کشور، از ظرفیتی که در کشور طی ۴۰ سال گذشته ایجاد شده، استفاده بهینه کنیم و به جز بازار داخلی بتوانیم در بازار ۶۰۰ میلیون نفری حاصل از ۱۵ کشوری که با ما همسایه هستند، سهم بسزایی به دست آوریم.»

وی افزود: «باید با مدیران کارخانجات به توافق رسید تا به سمت تولید هوشمند حرکت کنند که هم بتوانند نیاز جامعه هدف را بسنجند و هم نیاز مصرف‌کننده را برطرف کنند، کیفیت را بالاتر ببرند، بهره‌وری را ارتقا دهند و بتوانیم در گام دوم انقلاب در حوزه تولید دغدغه‌های کشور را برطرف کنیم.» رعیتی‌فر همچنین اظهار داشت: «برنامه اصلی ما طرح شهید برونسی است  که با هدف حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی اجرا می‌شود طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، برای رسیدن به این هدف به دنبال بسیج ظرفیت‌های مردمی هستیم تا قدرت پیش‌برندگی بسیج را به نمایش بگذاریم.» وی ادامه داد: «در این طرح قرار شده است مدیران کارخانجات با حضور در جمع نخبگان از فعالیت‌های خود گزارش دهند و از ظرفیت‌های تولیدی خود و تأثیری که در جلوگیری از خروج ارز داشته‌اند، سخن بگویند و حتی دانش‌آموزان را به این مراکز برده تا با مشاغل آینده آشنا شوند.» رئیس سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور در پایان گفت: «در این طرح به دنبال آن هستیم که طی سه تا پنج سال آینده، جمعیت ۱۵ تا ۲۰ میلیونی را با ظرفیت شغلی و تولیدی متناسب با اقلیم و بوم هر فرد آشنا کنیم که ان‌شاءالله هم امیدآفرینی صورت گیرد و هم مردم از تولید ملی و کارگر ایرانی حمایت کنند.»

 

کادرسازی برای گام دوم

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور

مینو اصلانی گفت: «یکی از خلأهایی که برای تحقق گام دوم وجود دارد، بحث کادرسازی است. بر همین اساس امسال به طور کامل روی تربیت کارشناس و توانمندی‌سازی کادر متمرکز شدیم و در سال جاری بیش از ۲۵ دوره برای فرماندهان پایگاه‌ها در اقشار گوناگون برگزار کردیم.» وی افزود: «در همین راستا امسال ۷۰۰ کارشناس مشاوره اسلامی تربیت کردیم که به صورت خوشه‌ای در استان‌ها مشغول فعالیت هستند و این‌طور برنامه‌ریزی کردیم که برای ۲۰ هزار پایگاه مقاومت در کشور، ۲۰ هزار مشاور اسلامی تربیت کنیم تا بتوانند در زمینه تحکیم بنیان خانواده و تربیت نسل آینده به خانواده‌ها مشاوره دهند.»

اصلانی اضافه کرد: «موضوع بعدی گسترش مهدهای قرآنیِ مسجدمحور است. به همین ترتیب امسال ۶۰۰ مهد را در هفته بسیج افتتاح خواهیم کرد و تا آخر سال هم ۴۰۰ مورد دیگر را به آنها خواهیم افزود. مهدهای قرآنی که در دل مسجد راه‌اندازی می‌شوند، به طور جدی در تربیت نسل تراز انقلاب برای آینده مثمر ثمر هستند. در همین راستا امسال برای ۴۰۰۰ مربی مهد قرآنی بازآموزی داشتیم و همه آنها بار دیگر ارزیابی شدند.»

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: «تلاش ما این بوده که یک نهضت بزرگ کادرسازی و تربیت کارشناس برای ورود به دهه پنجم انقلاب تدارک ببینیم.»

وی همچنین عنوان کرد: «لازمه اقتصاد مقاومتی، اصلاح هزینه‌ها در خانواده‌هاست؛ در همین راستا طرحی را با عنوان «خانواده مقاوم» برنامه‌ریزی کردیم که تا کنون هزاران خانواده در آن شرکت کرده‌اند؛ آنها آموزش می‌بینند که چگونه درآمد و هزینه را با هم مطابقت دهند که خانواده دچار عسر و حرج نشود؛ چگونه از انرژی بهره ببرند که هزینه خانواده پایین بیاید و در مجموع هزینه کشور در این زمینه بهینه مصرف شود؛ همچنین استفاده بهینه از لوازم منزل به آنها آموزش داده می‌شود. با توجه به اینکه معیشت مردم در مضیقه است، این آموزش‌ها کمک می‌کند خانواده‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌ها را مدیریت کنند.»

 

امیدبخشی با همدلی رسانه‌ها

رئیس سازمان بسیج رسانه کشور

مسعود بصیری  خاطر نشان کرد: «رویکردی که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب مد نظر دارند، یک رویکرد جهشی و پیش‌برنده و توصیه‌ای جدی برای برنامه‌ریزی در جهت رسیدن به نقاط اوج است که در گوشه گوشه این بیاینه به آن اشاره شده است.» وی افزود: «اولین گامی که در بسیج رسانه برای تحقق این بیانیه برداشته شد، این بود که بخش‌های مرتبط با رسانه و فرهنگ را احصا کرده و جلسات متعددی را برگزار کردیم که در این جلسات، راهکارهای پیوند بین رسانه و حوزه‌های گوناگون تعیین شد، به گونه‌ای که بتواند برای رسیدن به نقاط اوجی که در بیانیه به آنها اشاره شده، در جامعه انگیزه و امید ایجاد کند.» بصیری ادامه داد: «در حوزه رسانه باید برای قشر خبرنگار برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد و خبرنگاران در حوزه‌های مختلف تقویت شوند. به عبارتی ضرورت دارد خانواده بزرگ رسانه در زمینه دانش و فرا گرفتن تکنولوژی‌های روز رسانه‌ای و به ویژه در دشمن‌شناسی و شناخت موقعیت جبهه دشمن و جبهه خودی، تفکیک مطالبه‌گری با سیاه‌نمایی، تفکیک قبیله‌گرایی از فرایندهای دموکراتیک در کشور و... به خوبی توجیه شود.» رئیس بسیج رسانه کشور اضافه کرد: «باید خبرنگاران را از خطر قبیله‌گرایی دور کنیم. بسیاری از موقعیت‌های خوب ما در کشور به دلیل جناح‌زدگی هدر می‌رود و عده‌ای اجازه نمی‌دهند با وحدت، اتفاقات خوبی رقم بخورد. برای نمونه در مسئله بنزین، به ویژه پس از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، همدلی خوبی بین رسانه‌ها شکل گرفت و همین امر برکات بسیاری داشت.»

وی همچنین یادآور شد: «نمی‌توان در کشور فعالیتی را انجام داد و آن را از حوزه رسانه تفکیک کرد. ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی به هر نحو ممکن باید اطلاعات مربوط به فعالیت‌های امیدبخش جمهوری اسلامی در حوزه‌هایی، مانند تکنولوژی، اقتصاد و حتی جامعه و خانواده را در اختیار اهالی رسانه قرار دهیم تا آنها با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم، امید را در جامعه زنده کنند.» بصیری در خاتمه تأکید کرد: «نکته دیگری که باید در دهه پنجم انقلاب به آن توجه کنیم، تمرکز روی دشمن بیرونی است. ما باید برد موشک‌های رسانه‌ای را به چند هزار کیلومتر بیرون از کشور معطوف کنیم تا بتوانیم با ابزار رسانه، دشمن را در دوردست‌ها هدف قرار دهیم.»

 

تحقق بازار اسلامی‌ـ انقلابی 

رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور

غلامرضا حسن‌پور عنوان کرد: «پس از صدور بیانیه گام دوم، حدود ۳۸۰ هیئت‌ اندیشه‌ورز در سطح کشور فعال شدند و موضوع تحقق بیانیه گام دوم را در دستور کار قرار دادند. در نیمه دوم آبان ماه رؤسا و دبیر کل‌های این هیئت‌ها به همراه بزرگان بازار و اتاق اصناف از سراسر کشور، در مشهد همایشی را برگزار کردند که در آن هفت نشست با هفت موضوع خاص بررسی شد و به راهکارهای عملی در راستای اجرایی کردن بندهای اقتصادی گام دوم انجامید. باید توجه داشت که بسیج اصناف بر مسائل اقتصادی تمرکز کرده است.»

وی در ادامه برخی سرفصل‌های این نشست را ذکر کرد و گفت: «نقش جوانان اصناف و بازار در تحقق گام دوم»، «رونق تولید در گام دوم»، «تجارت در راستای گام دوم»، «نقش گروه‌های جهادی بسیج اصناف و بازاریان در تحقق گام دوم انقلاب»، «مجلس یازدهم در تراز گام دوم» و... برخی عناوین این نشست‌های تخصصی بودند.»

حسن‌پور همچنین یادآور شد: «مأموریت اصلی ما کمک به تحقق بازار اسلامی‌ـ انقلابی است و همه اقدامات با این هدف دنبال می‌شود. در این راستا دو موضوع را همزمان در زمینه ارتقای ساختار دنبال می‌کنیم: اول، راه‌اندازی پایگاه‌های بسیج اصناف به صورت سرزمینی؛ یعنی خیابان‌محور، پاساژمحور و... که همه کسبه‌ای که در آن محدوده هستند، در قالب پایگاه بسیج اصناف با هم در کارهای فرهنگی و اقتصادی مشارکت داشته باشند.» دوم، به دنبال آن هستیم در قالب یک برنامه پنج ساله، بسیج اصناف را به یک بسیج تخصصی تبدیل کنیم؛ به این معنا که در اتحادیه‌های صنفی، اتاق‌های اصناف و اتاق‌های بازرگانی، بسیج تخصصی راه‌اندازی کنیم؛ برای نمونه اگر در شهری اتحادیه پوشاک وجود دارد، بسیج تخصصی آن اتحادیه، باید کارهای تخصصی را دنبال کند؛ برای نمونه آیا در آن شهر قاچاق پوشاک وجود دارد یا خیر؟ آیا تولیدی‌های آن منطقه می‌تواند نیاز مردم را تأمین کند؟ این رویکرد هم به اصناف کمک می‌کند و هم به مردم و اقتصاد کشور که امیدواریم بتوانیم این هدف را دنبال کنیم؛ البته گسترش و آموزش «فقه بازار» و مباحث فرهنگی نیز در حال پیگیری است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات