صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۷۳

هفت فرمان برای بسیج

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

رهبر بسیجی و پرچمدار نیروی مقاومت بسیج مستضعفین حضرت امام خامنه‌ای در دیدار با هزاران نفر از بسیجیان در بیاناتی تبیینی و توصیفی در زمینه نقش، جایگاه و کارویژه‌های بسیج در دوران چهل سال گذشته، هفت توصیه به بسیج و بسیجیان داشتند. به طور قطع این هفت توصیه، هفت فرمان برای بسیج در گام دوم انقلاب اسلامی باید تلقی شود:

۱ـ بسیج در همه میادین دفاع سخت، نیمه‌سخت و نرم آماده به کار باشد و در همه محله‌های کشور در مقابل حوادث گوناگون راهبرد و تاکتیک آماده داشته باشد. ۲ـ در هیچ زمینه‌ای غافلگیر نشوید و سعی کنید در همه محله‌ها حضور داشته باشید. ۳ـ در جنگ نرم، عکس‌العملی رفتار نکنید؛ البته باید پاسخ دشمن را داد؛ اما همیشه مانند شطرنج‌بازی ماهر یک قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید. ۴ـ ارتباطات خود را با مساجد تقویت کنید؛ چرا که بسیج متولد مساجد است. ۵ـ با مجموعه‌های همسو با اهداف بسیج در دانشگاه‌ها و خارج از آن، هم‌افزایی و همکاری کنید. ۶ـ بسیج در عین گستردگی، چابک باشد و اسیر پابندهای رایج اداری نشود. ۷ـ خدمات بسیج را به اطلاع مردم برسانید.

بر اساس این هفت فرمان، بسیج باید یک نیروی فعال و واکنش سریع در همه حوزه‌ها و در گستره و جغرافیای کشور تبدیل شود. اقتضای حفظ ارزش‌ها و فضیلت‌های انقلاب اسلامی در گام دوم با توجه به نیازهای انقلاب اسلامی از یک سو و توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های دشمنان از دیگر سو، چنین تحولی را در سازمان‌ بسیج و رویکردهای آن طلب می‌کند. نقطه کانونی و دال مرکزی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار و صدور فرمان‌های هفت‌گانه، محله‌محوری و مسجد‌محوری است. «مساجد» در سراسر کشور، باید محل اصلی فعالیت‌های بسیج باشد. مسجدمحوری باید به معنای پایگاه‌محوری ‌و پایگاه‌محوری باید به معنای مسجدمحوری در ادبیات سازمانی بسیج نهادینه شود. این رویکرد که از زمان تشکیل بسیج در مساجد به عنوان خاستگاه اصلی بسیج وجود داشت؛ به دلایلی در دوره پس از دفاع مقدس کمرنگ و بسیج محلات و مساجد ضعیف شد.

اکنون باید با تأمل بیشتر در این کلام و جمله راهبردی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: «مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنیم»، رویکرد «پایگاه‌محوری» و «محله‌محوری» بر مبنای «مسجدمحوری» در بسیج به صورت جدی دنبال شود. از الزامات اصلی تحقق هفت فرمان رهبر معظم انقلاب در بسیج مسجدمحور، آن است که پایگاه‌های بسیج در مساجد محلات، نقطه کانونی تلاقی اقشار بسیج برای انجام فعالیت بهنگام و متناسب با نیازها در همه حوزه‌های سخت، نیمه‌سخت و نرم از یک سو و خدمات‌رسانی به مردم هر محله در همه حوزه‌های متصور، ‌مبتنی بر توانمندی‌های وسیع اقشار بسیج از سوی دیگر باشد. به طور قطع بسیج با چنین آینده‌ای، هم نقش برجسته نسبت به قبل در پیش‌برندگی انقلاب اسلامی به سوی آرمان‌ تمدن‌سازی اسلامی ایفا می‌کند و هم با آرایش موزاییکی‌ شکلش در جغرافیای کشور، توطئه‌ها و نقشه‌‌های دشمن را بهنگام در نطفه خفه خواهد کرد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات