اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۱۸

ایران در باز‌سازی سامانه آب سوریه مشارکت می‌کند

وزرای نیروی جمهوری اسلامی ایران و منابع آب جمهوری عربی سوریه به منظور گسترش مناسبات فنی، اقتصادی و صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، براساس توافق‌نامه‌ای که روز پنجشنبه در حاشیه شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، به امضای رضا اردکانیان، وزیر نیروی کشورمان و حسین عرنوس، وزیر منابع آب سوریه رسید، طرفین توافق کردند نسبت به بررسی و حل و فصل مشکلات شرکت‌های ایرانی فعال در پروژه‌های آب و فاضلاب سوریه اقدام مشترک را به عمل آورند.
همچنین طرفین توافق کردند در حوزه استحصال و تامین آب در زمینه طراحی و اجرای سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و احداث خطوط انتقال آب کشور سوریه با استفاده از ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی ایران همکاری کنند.
بر این اساس، دو کشور برای همکاری در حوزه طراحی و نصب نیروگاه‌های برق آبی در سوریه با توجه به امکانات و ظرفیت‌های فنی، مهندسی و تولید تجهیزات در ایران با یکدیگر توافق کردند.
همچنین طرفین توافق کردند به منظور همکاری موسسه تحقیقات آب ایران با موسسه همتای سوریه در زمینه اجرای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی با موضوع اقتصاد آب، دستگاه‌های اندازه‌گیری و کنتور‌ها و تجهیزات بهینه سازی مصرف آب همکاری کنند.
این گزارش حاکیست، طرفین توافق خود را درخصوص مشارکت در تامین تجهیزات و کالا‌های صنعت آب و فاضلاب از جمله پمپ‌ها و الکتروموتور‌ها در انواع مختلف توسط بخش خصوصی ایران بر اساس درخواست طرف سوری اعلام کردند.
استفاده از تجارب ایران در مدیریت حوضه‌های آبریز مشترک و مرزی در سوریه از دیگر توافق صورت گرفته در این تفاهمنامه است.
گفتنی است، دهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری به ریاست و میزبانی ایران با حضور وزرا و نمایندگان کشور‌های سوریه، تاجیکستان، عمان، عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، مصر، هند، سوئیس، آلمان، افغانستان، بنگلادش، پاکستان، لبنان و نیز سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همانند نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، رئیس‌دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، برنامه اسکان بشر، سازمان بهداشت جهانی، مرکز همکاری‌های ژاپن برای خاورمیانه و بانک توسعه اسلامی در تهران برگزار شد.
در همین رابطه اردکانیان، وزیر نیرو اظهار کرد: در جریان دهمین اجلاس مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری انجام ۱۰ پروژه در زمینه‌های مختلف از جمله بهبود کیفیت آب، آموزش و ظرفیت سازی، حمایت از استارتاپ‌های فعال در زمینه آب، پایش منطقه‌ای خشکسالی و نیز تبادل تجربیات و انتقال فناوری در حوزه‌های تصفیه فاضلاب توسط اعضای شورای حکام مرکز تصویب شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات