صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۳۵
حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

مردم را مَحرم بدانیم

«حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی» نماینده دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی پارلمان است. در این نوشتار با او نه درباره ابعاد اقتصادی گرانی بنزین، بلکه در مورد آثار اجتماعی و روانی آن در میان جامعه گفت‌وگو کردیم و به عنوان عضوی از قوه مقننه، راهکارش را برای ایجاد آرامش در کشور جویا شدیم.
پایگاه بصیرت / زهرا ظهروند

به نظر شما اشکالات طرح افزایش قیمت بنزین که سبب تشویش افکار عمومی و ناآرامی‌های اجتماعی شد چه بود؟

 

افزایش قیمت بنزین پیش از این هم اجرا شده بود؛ اما هیچ تنشی در کشور به وجود نیامده بود؛ زیرا چندین ماه در مجلس پیرامون هدفمندی یارانه‌ها بحث شده بود و در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شد تا مردم آمادگی کامل برای پذیرش این اقدام داشته باشند.

اما این بار اجرای دفعی و بی‌اطلاعی مردم و بعضاً مسئولان، سبب شد اعتراضاتی به دنبال داشته باشد؛ در حالی‌که حق مسلم مردم است که از تصمیمات کلانی که در کشور گرفته می‌شود مطلع باشند.

مردم طی این مدت بارها از نمایندگان خود سؤال کردند که مگر درآمد ما 3 برابر شده که بنزین 3 برابر شده است. به نظر می‌رسد از این زوایه نیز کم‌کاری صورت گرفته و افکار عمومی را نسبت به معیار افزایش سه برابری بنزین توجیه نکرده‌اند.

اگر پیش از اجرا با مردم صحبت کرده بودند و کارشناسان در رسانه‌ها مناظره‌هایی صورت داده بودند و دلایل قانع‌کننده‌ای بیان کرده بودند قطعاً ملت می‌پذیرفتند.

همچنین در مقایسه‌ای که میان ایران و کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، نباید تنها به یک پارامتر توجه شود. آیا وقتی قیمت بنزین بین این دو کشور مقایسه می‌شود درآمد مردم دو کشور نیز مد نظر قرار می‌گیرد. اینها مواردی است که مردم را عصبانی‌تر می‌کند.

 

با وجود این دولت سعی کرد با پرداخت یارانه حمایت معیشتی نگرانی‌های مردم را تا حدودی کمتر کند. به نظر شما چقدر در این امر موفق عمل کرد؟

 

در بحث یارانه بنزین عنوان می‌کنند که کل درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بین مردم تقسیم خواهد شد؛ اما شاهدید که در تعیین مصادیق مردمی که باید این مبلغ به آنها واریز شود، مشکلات گسترده‌ای شکل گرفته، بسیاری از مردم نسبت به دریافت نکردن این مبلغ معترضند و نارضایتی عمومی شکل گرفته است.

در حال حاضر مراجعه‌کنندگان به ما می‌گویند در حالی که هیچ درآمدی نداریم مشمول دریافت یارانه بنزین نشده‌ایم، پس این 60 میلیون چه کسانی هستند؟

پرسش بعدی این است که تا چه زمانی این یارانه بنزین را می‌پردازند. اگر سال آینده تصمیم گرفته شد که بنزین را دوباره گران‌تر کنند آیا مبلغ این یارانه اضافه می‌شود؟

افزون بر این، این روزها مردم به جد نگران هسنتند که نیمه‌شبی اعلام کنند. قیمت گازوئیل هم افزایش یافته است و در این صورت به واسطه اینکه بیشتر حمل و نقل بار و مسافر با  وسایل گازوییل‌سوز صورت می‌گیرد دیگر قیمت اقلام مصرفی خانوار قابل کنترل نخواهد بود. این مسائل در روحیه مردم تأثیر سزایی گذاشته و افکار عمومی را دچار آشفتگی کرده است.

 

در این شرایط، پیشنهاد شما برای بازگرداندن آرامش روانی به جامعه و ترمیم این صدمات چیست؟

 

اولین اقدام این است که شخص رئیس‌جمهور از اظهار نظرهای غیر کارشناسی خودداری کند. تاکنون برخی اظهارات ایشان نمکی بر روی زخم مردم بوده است؛ مثلاً اینکه رئیس‌جمهور با خنده گفت من هم صبح جمعه متوجه این افزایش قیمت‌ها شدم، به نوعی توهین به مردم بود.

در گام بعد جلوگیری از اظهار نظر مسئولانی است که بارها اعلام کرده‌اند دستور داده‌ایم هیچ کالایی گران نشود؛ در حالی که مردم شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار هستند.

برای نمونه هر کیسه آرد در همین چند روز 1300 تومان گران‌تر شده؛ در حالی‌که حمل و نقل آرد با ماشین‌های گازوییل‌سوز انجام می‌شود و تأثیر این افزایش قیمت بر قیمت نان، مردم را ملتهب می‌کند.

نکته اساسی این است که امام فرمودند: «این مردم ولی نعمت شما هستند» قدر این مردم را بدانید. آنها که نامحرم نیستند! اگر تصمیمی می‌خواهند بگیرند قبل از اجرا با مردم در میان بگذارند. اگر دولت کمبود بودجه دارد، با مردم در میان بگذارد؛ مطمئناً آنها کمک خواهند کرد.

اما وقتی ملت را نامحرم می‌دانند و برخی رفتارهای دولتی‌ها بی‌احترامی به شأن آنهاست، برای جامعه قابل پذیرش نیست. اگر برای مردم ارزش قائل باشیم، آنها نجیب‌ترین مردم دنیا هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات