صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۰۶
مسئول مرکز چاپ سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق عنوان کرد

استقلال سپاه در چاپ و نشر

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

مرکز چاپ سپاه در سال ۱۳۸۷ کار خود را با تجمیع همه واحدهای چاپ مستقل نیروها و سپاه‎های استانی به صورت رسمی آغاز کرد. موضوع انتشارات و چاپ جزء جدایی‌ناپذیر مأموریت‌های سپاه از بدو تأسیس بوده و امروز مرکز چاپ سپاه با متمرکز شدن امکانات سپاه در این حوزه و تأمین تجهیزات به روز توانسته پاسخگوی نیاز همه رده‎های سپاه باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این مرکز گفت‏ و‎گو سرهنگ پاسدار ایرج فرامرزی، مسئول مرکز چاپ سپاه را می‎خوانید.

 

استقلال سپاه در چاپ و نشر

عکس: حامد گودرزی

ابتدا در مورد فعالیت‌های مرکز و خدمات آن توضیح دهید.

این مرکز از ابتدای تشکیل تا کنون نقشی ویژه و اساسی در امور چاپی سپاه داشته و در زمینه تولیدات فرهنگی، عقیدتی، سیاسی، آموزشی و اداری مانند کتاب، مجلات، پوستر، بروشور، دفاتر، فرم‌های اداری و... فعالیت گسترده‌ای در دوران دفاع مقدس و پس‌ از آن داشته و همه خدمات چاپی پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ اعم از طراحی، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، توزیع، چاپ بنر و... را انجام می‌دهد.

خدماتی مانند طراحی، امور گرافیستی، صفحه‌بندی کتاب، نشریات، جلد، پوستر، فرم‌بندی، لیتوگرافی و... عموماً به‌ عنوان خدمات پیش از چاپ مطرح هستند. در بخش لیتوگرافی با داشتن دستگاه‌های مجهز عهده‌دار انجام دقیق و سریع فرم‌بندی و تهیه پلیت برای امور چاپی هستیم. دقت در فرم‌بندی، آماده‌سازی فایل، گرفتن خـروجی و تهیـه پلیت تأثیر مستقیم و به سـزایی در کیفیت چاپ دارد کـه ایـن امـر با داشتـن نیـروی انسـانی ماهر و باسابقه و دستگاه‌های پیشرفته میسر است. سه دستگاه پلیت ستر AGFA چهار و نیم ورقی، یک دستگاه زینک‌سوز، رایانه‌های مجهز و تخصصی و نرم‌افزارهای مربوط‌ بخشی از تجهیزات و امکانات بخش لیتوگرافی است.

با توجه به اینکه تجهیزات در حوزه کیفیت چاپ نقشی مستقیم دارد، مرکز چاپ سپاه در این حوزه چه امکاناتی دارد؟

این واحد یکی از مجموعه‌های مجهز چاپی است که از ماشین‌آلات مجهز رول، شیت و مسطح بهره گرفته و با انواع ماشین‌آلات، توانایی چاپ اقسام گوناگون کارهای تک‌رنگ، دو رنگ و چهار رنگ را در اندازه و ابعاد گوناگون دارد.

یک دستگاه چاپ رول هشت رنگ، دو دستگاه چاپ دو ورقی چهار رنگ، یک دستگاه چاپ چهار و نیم ورقی دو رنگ پشت ‌و رو زن (ZP)، یک دستگاه چاپ چهار و نیم ورقی تک‌رنگ، سه دستگاه چاپ دو ورقی دورنگ پشت‌ و رو زن (ZP)، دو دستگاه دو ورقی تک‌رنگ با قابلیت شماره، پرفراژ، یک دستگاه چاپ جی تی او چهار رنگ، یک دستگاه چاپ جی تی او تک رنگ، یک دستگاه لترپرس، یک دستگاه ملخی، یک دستگاه افست دو ورقی تک رنگ با قابلیت شماره‌زنی، یک دستگاه یووی و یک دستگاه سلفون کش اتوماتیک از جمله امکانات ما در این حوزه است.

به نظر می‌رسد صحافی نیز از مسائل مهم چاپخانه‎ها باشد. در این بخش چه کیفیت و کمیتی دارید؟

واحد صحافی این مرکز با بهره‌گیری از ماشین‌آلات متعدد و نیروی کار متخصص به ‌صورت منظم، همه نیازهای چاپ و صحافی را پاسخگوست. کارهای تولیدی پس از چاپ، برای انجام صحافی، یووی، جلدسازی و مفتول‌زنی بـه ایـن بخش منتقـل می‌شوند.

در این بخش، با استفاده از ماشین‌های کارآمد انواع سفارش‌ها انجام و به مشتریان تحویل می‌شود. دستگاه‎های ما در این بخش شامل سه دستگاه ورق تاکنی ۵/۳ ورقی، یک دستگاه ورق تا کنی ۵/۴ ورقی، خط کامل مفتول(منگنه‌زنی)، خط کامل دستگاه چسب گرم، یک دستگاه ته‌دوزی تمام اتوماتیک، پنج دستگاه برش اتوماتیک و خط کامل جلد سخت است.

از آنجا که ممکن است تجهیزات برای مشتریان نمایانگر توان خروجی شما نباشد، درباره توانمندی مرکز توضیح دهید.

ما توانایی انجام امور چاپی با کیفیت، سرعت و قیمت مناسب را داریم. توانائی پشتیبانی کامل از برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و... در حوزه چاپ و نشر، ارائه خدمات تخصصی چاپی با مزیت رقابتی، خدمات پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، توانمندی تولید انواع کتاب، سالنامه، تقویم رومیزی و دیواری، نشریات و مجلات، چاپ انواع پوستر، بروشور، فرم‌های اداری، تراکت، پاکت، (مانند سربرگ و فرم) و... در قطع‌های متعدد توانمند در چاپ قرآن و کتاب‌های نفیس، جلد سخت، شومیز، سلفون‌کشی انواع تولیدات و نیز توانایی در زمینه طراحی، فرم‌بندی کتاب و نشریات کتاب، نشریات، جلد، پوستر و... هستیم.

بحث بسته‌بندی و توزیع نیز از جمله مواردی است که در مورد نشریه ما در این مرکز علاوه بر انتشار درگیر این موضوع هستید. درباره این توانایی بگویید.

این مرکز آمادگی دارد پس از چاپ و صحافی، موارد چاپ‌شده را براساس نظر مشتری به‌ صورت شرینگ، تسمه‌کشی و... بسته‌بندی و به استان‌های مختلف کشور توزیع کند.

آیا نکته خاصی مانده که اشاره نکرده باشید؟

در راستای حمایت از تولید داخل تا حد امکان از مرکب ایرانی و سایر محصولات استفاده کرده‌ایم. ۶۰ تا ۷۰ نفر نیرو غیر از نیروهای رسمی در این مرکز شاغل هستند. در بحث تولیدات محرمانه نیز با رعایت همه ضوابط امنیتی اقدام می‎کنیم. توسعه، نگهداری و تعمیر دستگاه‎ها نیز از جمله برنامه‎های مهم است تا مرکز به روز و توانایی زیادی داشته باشد. همچنین از ابتکارات و خلاقیت نیروها استقبال کرده‎ایم و نیروهای خود را همواره با علم و فناوری روز به روزرسانی می‎کنیم؛ اما اکنون مهم‌ترین دغدغه ما قیمت کاغذ است که تاکنون با مساعدت‎های «سردار قریشی» معاون محترم هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه و شخص نماینده محترم ولی‌فقیه در سپاه، حاج آقای حاجی صادقی مشکل خاصی در این باره نداشته‎ایم؛ ولی کماکان کاغذ مهم‌ترین دغدغه چاپ‌خانه‎هاست؛ اما درباره ثبت سفارش هم باید بگویم روش کار به این صورت است که فایل کار چاپی به مدیریت سفارش‌ها ارائه و این مدیریت ضمن ارائه مشاوره و اصلاح احتمالی، اقدامات لازم را انجام داده و در هر مرحله از کار پاسخگوی مشتریان عزیز است. ثبت سفارش برخط ۲۴ ساعته از طریق رایانامه chapbalagh2014@gmail.com انجام می‎شود. مراجعه حضوری یا ارسال با سامانه اتوماسیون اداری نیز ممکن است. همچنین شماره مستقیم ۳۸۵۲۲۴۴۶ و نمابر ۳۳۲۲۱۹۴۲ در این زمینه پاسخگو هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات