صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۳۳
تأملی بر استیضاح دونالد ترامپ

دموکراسی آمریکایی!

پایگاه بصیرت / حنیف غفاری

اگرچه تخلفات «دونالد ترامپ» در زمینه زد و بند غیر قانونی با «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بر سر پرونده بایدن و پسرش محرز است، اما شواهد و مستندات موجود نشان می‌دهد، نتیجه استیضاح ترامپ، تابعی از خطاکار بودن یا نبودن وی نبوده و نیست!

به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا موافقت خود را با استیضاح ترامپ و ارجاع پرونده وی به مجلس سنا اعلام کرد.  مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر دو بند رأی‌گیری کردند. ابتدا بند «سوءاستفاده از قدرت» به رأی گذاشته شد که با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف مورد موافقت قرار گرفت. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه را که به اتهام «ممانعت در تحقیقات کنگره» مربوط می‌شد، به تصویب رساندند. این بند با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسید. با این حال هنوز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حاضر به ارسال پرونده به سنا نشده است. دموکرات‌ها معتقدند، مجلس سنای آمریکا(که بیشتر آن در دستان حزب جمهوریخواه است)، قصد افشاگری در زمینه ابعاد مبهم و پشت پرده این پرونده جنجالی را ندارند. جمهوریخواه‌ها درصدد هستند تا صرفاً با یک رأی‌گیری ساده، به برائت ترامپ رأی داده و پرونده استیضاح وی را تا قبل از فرا رسیدن سال 2020 میلادی مختومه کنند.

مواضع اخیر دونالد ترامپ در قبال استیضاح وی در سنا نیز نشان می‌دهد، وی نسبت به طرح ابعاد پشت پرده و مهم پرونده «اوکراین گیت» به شدت هراسان است و از این رو قصد دارد هر چه سریع‌تر، مجلس سنا پرونده استیضاح وی را مختومه اعلام کند. ترامپ در این باره می‌نویسد:

«من خواستار جلسه دادرسی فوری [در سنا] هستم. دموکرات‌های مجلس نمایندگان حتی نتوانستند یک رأی موافق از جمهوری‌خواهان درباره حیله استیضاح کسب کنند. پرونده دموکرات‌ها به قدری بد است که آنها حتی نمی‌خواهند به جلسه دادرسی برود.»

واقعیت امر این است که با توجه به اکثریت جمهوریخواه حاکم بر سنا، احتمال برکناری ترامپ تقریباً ناممکن خواهد بود. هم اکنون جمهوریخواهان با 53 کرسی، سنای آمریکا را در دست دارند و در مقابل، دموکرات‌ها 47 کرسی را به خود اختصاص داده‌اند و برای برکناری ترامپ، لازم است 67 سناتور، به استیضاح وی رأی مثبت دهند. با این حال به نظر می‌رسد جمهوریخواهان سنا قصد ندارند در برهه فعلی پشت رئیس‌جمهور ایالات متحده را خالی کنند. در این میان، تنها موضوعی که برای جمهوریخواهان و دموکرات‌ها کمترین اهمیتی ندارد، «واقعیات پرونده اوکراین گیت» است!

اساساً در ایالات متحده امکان ندارد یک رئیس‌جمهور (حتی اگر خطاکار باشد) در مجلس سنا از سمت خود برکنار شود و حتی برکناری نیکسون از قدرت(پس از رسوایی واتر گیت) نیز از سوی مجلس سنا صورت نگرفت و او خود از پست ریاست‌جمهوری استعفا داد. به عبارتی گویاتر، ساختار سیاسی آمریکا به گونه‌ای طراحی و تنظیم شده است که در آن، برکناری رئیس‌جمهور تا حدودی امری ناممکن بوده و وی می‌تواند با خیالی راحت و آسوده منافع ملی کشور را زیر پا بگذارد. نهادهای نظارتی و قضایی نیز در چنین شرایطی کاملاً حامی رئیس‌جمهور مستقر در کاخ سفید هستند و بقای وی در قدرت را تضمین می‌کنند.

هدف دموکرات‌ها نیز از استیضاح ترامپ کاملاً مشخص است! آنها درصدد هستند با طرح اتهامات وارده علیه رئیس‌جمهور آمریکا و گردش این موضوع در فضای عمومی جامعه، زمینه را برای شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 و پیروزی خود فراهم آورند. دموکرات‌ها نیز در این مسیر، اهمیت و اصالتی برای منافع ملی کشورشان قائل نیستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات