صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۱۴۰
گزارشی از امدادرسانی سپاه و بسیج به مردم مناطق آب گرفته خوزستان

آسیب‌دیدگان نیازمند حمایت جدی هستند

پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

سپاه و بسیج میدان‌دار خدمت به مردم در سوانح طبیعی بوده و هستند. بارندگی بی‌سابقه طی ۵۰ سال اخیر در استان خوزستان و بارش ۱۱۳ میلی متر باران در سه ساعت در این استان، شاید به نوعی یک بلای طبیعی است؛ زیرا مرکز و جنوب استان شیب کمی به دریا دارد و حتی برخی مناطق آن در کیلومترها قبل از ساحل خلیج‌فارس بسیار کم ارتفاع هستند؛ مانند منطقه کوت عبدالله در اهواز؛ از این رو مردم این مناطق بیشترین آسیب را از آبگرفتگی می‎بینند و در واقع بیشترین آسیب در شهرهای اهواز و کارون به وجود آمده است. آبگرفتگی تا ارتفاع یک متر بلایی است که برخی از مردم این مناطق با آن مواجه شدند و بسیاری در محاصره آب بودند. این یعنی نیاز مبرم به کمک برای تأمین اقلام حیاتی زندگی، تخلیه آب و بازسازی منازل و تأمین لوازم ضروری زندگی که از بین رفته است.

بی‌شک این مشکل ناشی از کم‌کاری‌های دولت‌های بعد از دفاع مقدس در تقویت زیرساخت‎های لازم در استان بوده؛ زیرا شبکه فاصلاب هم در این آبگرفتگی طغیان کرده و مزید بر خسارت شده است. کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب درباره تأمین اعتبارات لازم برای اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به منظور رفع مشکل دستور مستقیم به شخص رئیس‌جمهوری دادند.

در این میان، سپاه و بسیج یار همیشگی مردم کشور از لحظات اولیه وارد کار شدند و سایر نهادهای خدمت‌رسان هم به منطقه شتافتند.

«سردار حسن شاهوارپور» فرمانده سپاه استان خوزستان و فرمانده ارشد میدانی سپاه وضعیت عمومی مناطق آبگرفته چنین می‌گوید: «در پی بارندگی شدید دوشنبه گذشته در استان خوزستان، شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و کوت عبدالله دچار آبگرفتگی شدند که شرایط در برخی مناطق بحرانی بود. کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون از مناطقی بود که نسبت به سایر نقاط بیشتر دچار آبگرفتگی شد و آب‌های سطحی وارد منازل شده و خسارت زیادی را به اموال مردم وارد کرد.»

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان ادامه می‌دهد: «همچنین مناطقی نظیر چهار راه زند، خیابان ادهم، کوی معین‌زاده، شهرک دانشگاه، کیانشهر، کمپلو، کوی علوی، عین دو و باهنر در اهواز با آبگرفتگی گسترده همراه بودند که تردد را برای شهروندان دشوار کرده بود.»

وی که از نزدیک به همه مناطق آبگرفته سر زده و از نزدیک وضعیت را فرماندهی کرده، درباره فعالیت‌های سپاه و بسیج در امدادرسانی می‌گوید: «نیروهای ما بر اساس وظیفه ذاتی خود در کنار دولت برای تخلیه آب از مناطق مختلف با تمام ظرفیت وارد میدان شدند. در برخی مناطق حدود یک متر آب وارد منازل شده بود که بسیجیان به کمک مردم این مناطق رفتند و در زمینه امدادرسانی نیز اقداماتی خوبی صورت گرفت.»

سردار شاهوارپور می‌افزاید: «نیروهای سپاه و بسیج در زمینه تأمین و پخت غذا برای مردم آسیب دیده اقدامات خوبی را در دستور کار قرار دادند که این خدمت‌رسانی همچنان ادامه دارد.»

یکی از فعالیت‌هایی که سردار شاهوارپور درباره آن صحبت می‌کند، در شهر کوت عبدالله از توابع شهرستان کارون است که به دلیل سطح پایین آن آب وارد منازل زیادی در این منطقه شد و مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد کرد. برادران بسیجی در خصوص تخلیه آب از منازل و خارج کردن وسایل از آب، نظافت منازل و نیز انتقال مردمی که نیاز به عبور از مناطق آبگرفته داشتند، کمک‌رسانی کردند.

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان می‌گوید: «شرکت‎ها و نهادهای مختلف خوزستان نیز برای خدمت رسانی وارد میدان شدند و تعامل خوبی با سپاه و بسیج داشتند.»

سردار شاهوارپور یادآور می‌شود: «استفاده از ظرفیت پمپ‎های فشار قوی برای تخلیه آب از مناطق مختلف اهواز و کارون از دیگر خدماتی بود که از سوی سپاه خوزستان ارائه شد.»

فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان می‌گوید: «اگرچه اکنون تخلیه آب‎های سطحی در اولویت قرار گرفته؛ اما خسارت‌ زیادی به مردم وارد و زندگی آنها مختل شده که باید در این خصوص نیز تلاش زیادی صورت گیرد.»

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: «افزایش ظرفیت برای تخلیه آب از طریق لوله گذاری و هدایت آن به سمت رودخانه انجام شده و انتظار می‌رود با انجام این اقدامات دیگر نگرانی برای بارش‎های آینده نداشته باشیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات