اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۲۴

دلال‌ها نمی‌گذارند گوشت ارزان شود

با وجود گلایه‌مندی دامداران از انباشتگی دام در واحد‌های دامداری و افت محسوس قیمت، اما قیمت گوشت در خرده‌فروشی‌ها همچنان بالاست که برخی مسئولان، حضور دلالان در بازار را یک علت این مشکل می‌دانند.
رئیس سازمان امور عشایر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت دام زنده نسبت به دو ماه اخیر خبر داد و گفت: قیمت گوشت در خرده‌فروشی‌ها در سایه سودجویی عوامل واسطه و دلال همچنان بالاست. کرمعلی قندالی افزود: با توجه به شرایط مساعد عرضه، پیش‌بینی می‌شود که قیمت گوشت گوسفندی به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان برسد.
وی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک زنده در عمده‌فروشی‌ها را ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان اعلام کرد و تأکید کرد: این در حالی است که در تک فروشی‌ها با نرخ‌های بالاتر عرضه می‌شود که مورد ملاک ما نیست.
رئیس سازمان امور عشایر با انتقاد از این مسئله که اختلاف قیمت گوشت از مبدا تا مقصد بالاست، ادامه داد: البته در برخی شهرستان‌ها و مراکز استان قیمت دام از محل پرورش تا فروش تفاوت چندانی ندارد و تنها در کلانشهر‌ها و تهران اختلافاتی وجود دارد.
قندالی عرضه مستقیم دام به کشتارگاه را راه حل کنترل قیمت در بازار برشمرد و بیان کرد: عشایر برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان بخشی از دام خود را به طور مستقیم به کشتارگاه‌ها تحویل می‌دهند که این امر در به حداقل رساندن فاصله تاثیر بسزایی دارد. وی توضیح داد: در حال حاضر با همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌های بسته‌بندی مذاکراتی داشتیم تا روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ راس دام در تهران عرضه کنند و مقدمات این کار فراهم شده است تا با توزیع مستقیم علاوه بر کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان، سود به جیب عشایر برود.
بر اساس این گزارش، سال گذشته در پی نوسان نرخ ارز، بسیاری از قاچاقچیان اقدام به خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور کردند که همین امر زمینه را برای کمبود و التهاب قیمت در بازار فراهم کرد و کار را به جایی رساند که مسئولان در شرایط بحران ارزی و جنگ اقتصادی اقدام به واردات بی‌رویه گوشت کردند که این امر علاوه بر خروج ارز زمینه را برای نابودی تولید داخل فراهم کرد.
آمار‌ها نشان می‌دهد که امسال به سبب شرایط مساعد مرتع و بارش‌های مناسب، تولید دام سبک و سنگین در حدی است که بسیاری از دامداران از انباشتگی دام در واحد‌های دامداری گلایه‌مند هستند و همواره خواهان تدابیری همچون صادرات برای رفع معضل کنونی هستند که در مقابل رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی معتقد است که داشته‌های فعلی تنها جوابگوی نیاز بازار است و صدور مجوز صادرات دام هر چند محدود می‌تواند بر تلاطم بازار گوشت دامن بزند. بسیاری از مسئولان بر این باورند امسال با وجود شرایط مساعد مرتع و افزایش تولید، قیمت دام زنده نسبت به ماه‌های ابتدای سال بیش از ۱۰ هزار تومان کاهش یافته که با این وجود اختلاف قیمت از مبدا تا مقصد همچنان بالاست و به نظر می‌رسد طراحی اپلیکیشن فعلی مبنی بر عرضه روزانه یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ راس دام در تهران و توزیع به اتحادیه بسته‌بندی به منظور کاهش دست واسطه‌گران و دلالان می‌تواند در کاهش قیمت گوشت در بازار تاثیر بسزایی داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات