در شرایط تحریم و تلاش ایالات متحده آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و تلاش دولت برای وضع بودجه منهای نفت، توجهات ویژهای به بودجه سال ۹۹ وجود دارد؛ از این رو در این شماره بر آن شدیم تا در گفتوگو با کارشناسان امر ابعاد این سند مهم مالی کشور را بررسی کنیم. درباره کلیت این سند میتوان گفت پیشنویس بودجه ۹۹ با رشد ۸ درصدی نسبت به بودجه ۹۸ با مبلغ ۴۸۴ هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم شده است. هر چند در نگاه اول و با افزایش میزان بودجه عمومی دولت میتوان گفت، بودجه سال ۱۳۹۹ بودجهای انبساطی است؛ اما با لحاظ کردن تورم حدود ۴۱ درصد و رشد ۸ درصدی این بودجه نسبت به سال قبل، به این نتیجه خواهیم رسید که این بودجه انقباضی بسته شده است. حال این پرسش مطرح میشود که دولت منابع به دست آمده را در چه جاهایی صرف میکند؟ در کل باید گفت منابع حاصله در سه جا که قانون مشخص کرده است، هزینه میشود: ۱ـ هزینههای جاری (شامل حقوق و دستمزد، یارانهها و استفاده از کالا و خدمات) که با رشد ۴ درصدی از ۳۵۲ هزار میلیارد تومان به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. ۲ـ تملک داراییهای سرمایهای (پروژههای عمرانی) که با رشد ۴/۵ هزار میلیارد تومانی حدود ۷۰/۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. ۳ـ تملک داراییهای مالی (تسویه قروض و دین) که با رشد ۶۱ درصدی از ۲۹/۳ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. موضوع بعدی که باید در بودجه روشن شود و یکی از سؤالات اساسی به شمار میآید، این است که وضعیت بودجه دفاعی در سال بعد چگونه بسته شده است؟ جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان میدهد، اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل «دفاع»، «حفظ نظم و امنیت عمومی» و «تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی» به طور کلی از ۷۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان مصوب در سال ۱۳۹۸، برای سال ۱۳۹۹ به میزان ۶۹ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان کاهش یافته که در مجموع ۱۳۵۶ میلیارد تومان کاهش داشته است. بیشترین کاهش در بخش تقویت بنیه دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که از میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۸، در سال ۱۳۹۹ به هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. که در این قسمت ضرورت دارد مجلس تغییراتی را همچون سالهای گذشته در حین فرایند تصویب اعمال کند.