صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۴۴

منطق مواجهه با FATF

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / دکتر یدالله جوانی

پس از مدتی و با اعلام مهلت دوباره گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم به ایران، بار دیگر موضوع پذیرش یا رد دو لایحه باقیمانده مرتبط با FATF، به یکی از بحث‌های داغ سیاسی در داخل کشور تبدیل شده است. اکنون این موضوع در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. پیش از این با نظر مثبت دولت، ‌مجلس آن را به تصویب رسانده، اما با توجه به نقطه نظرات شورای نگهبان از یک‌سو و بررسی و انطباق با سیاست‌های کلی نظام از دیگر سو، این اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند که باید با بررسی دقیق، به پذیرش یا رد آن رأی بدهند.

مبتنی بر تجارب پیشین و از جمله مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت برجام، ‌ضرورت دارد همه دلسوزان با نگاهی عالمانه و کارشناسانه، ‌در زمینه پذیرش یا رد FATF اظهار نظر کرده، ‌در نهایت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز،‌ به وظیفه خود عمل کنند. پرسش اصلی آن است که ‌منطق پذیرش یا رد FATF چیست؟  در موضوعات سیاست خارجی و از جمله موضوع پیوستن یا نپیوستن به یک معاهده یا کنوانسیون بین‌المللی، ‌تأمین منافع ملی آن یگانه شاخص است اکنون در موضوع مورد بحث استدلال اصلی موافقان پذیرش کامل FATF ، ‌آن است که اگر ایران آن را رد کند به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تأمین مالی تروریسم وارد شده، برای کشور مشکلاتی در حوزه مسائل مالی و اقتصادی پدید می‌آید. در این روزها،‌ رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور،‌ رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور و کسانی دیگر از دولتی‌ها یا طرفداران آنان در رسانه‌ها، به طور مستمر ‌بر این مسئله تاکید و می‌گویند مسئولیت این مشکلات،‌ با کسانی خواهد بود که مانع پیوستن ایران به این کنوانسیون به طور کامل شدند؛ اما در نقطه مقابل، ‌مخالفان پذیرش و پیوست ایران به این کنوانسیون به طور کامل، ‌معتقدند با این پذیرش، جمهوری اسلامی خود با دستان خود، ‌کشور و مردم را دچار مشکلات سخت مالی و اقتصادی خواهد کرد.

برای رسیدن به یک فهم صحیح نسبت به موضوع و اینکه کدام استدلال استحکام دارد،‌ باید به صحنه و رفتار طرف مقابل ملت ایران توجه داشت. فعالیت‌های هسته‌ای، ‌برنامه موشکی،‌ موضوعات حقوق بشری، تروریسم و مسائل منطقه‌ای،‌ از جمله بهانه‌های آمریکا و متحدان آن برای فشار بر ایران است. در سال 1392، آقای روحانی،‌ مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را تنها راه حل مشکلات کشور اعلام کرد و در نهایت این راه طی شد. ایران برجام را پذیرفت و به تعهداتش عمل کرد،‌ اما نتیجه چه شد؟اکنون آمریکایی‌ها با سیاست فشار حداکثری، ‌دنبال تشدید هر نوع فشار ممکن بر ایران هستند. ایران در چنین شرایطی، راهی جز دور زدن تحریم‌ها ندارد. در چنین شرایطی، آمریکا بیش از هر کشور دیگری خواهان پیوستن ایران به FATF است! چرا که می‌خواهد از این طریق، ‌راه دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران را از طریق اشراف به اطلاعات تراکنش مالی در جمهوری اسلامی مسدود کند. حال با توجه به تجارب برجام،‌ می‌توان گفت منطق کدام گروه پذیرفتنی است.

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات