صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۲۵۲

پیام‌های نشست کوالالامپور

پایگاه بصیرت / محمدرضا مرادی

نشست کوالالامپور با حضور مقامات ۵۲ کشور اسلامی در پایتخت مالزی برگزار شد. پیش از برگزاری این نشست، رسانه‌ها از آن به عنوان  اولین نشست کنفرانس اسلامی کوچک نام برده بودند. در این نشست سران ایران، ترکیه، قطر و برخی دیگر از کشورهای اسلامی حضور داشتند. اما این نشست چه پیام‌هایی داشت.

 

۱- انزوای ریاض: یکی از مهم‌ترین پیام‌های نشست مالزی را باید انزوای ریاض دانست. در واقع مهم‌ترین نکته این نشست، دعوت نشدن عربستان بود که همواره خود را محور تمام همایش‌ها و نشست‌های جهان اسلام معرفی کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که مقامات کشورهای اسلامی، عربستان را عامل واگرایی و اختلاف‌ها میان کشورهای اسلامی و همچنین مجری سیاست‌های غرب در جهان اسلام می‌دانند. در واقع می‌توان گفت نشست کوالالامپور، اولین اقدام عملی با هدف پایان دادن به مرکزیت ادعایی عربستان در جهان اسلام است. در کل می‌توان گفت نشست کوالالامپور اقدامی با هدف انزوای ریاض بود. عربستان نشست مالزی را اقدامی علیه خود تفسیر کرد و سعی داشت با فشار بر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، مانند امارات و بحرین، از حضور سران این کشورها در نشست مالزی جلوگیری کند؛ به همین دلیل این کشورها هیئت‌هایی کوچک به مالزی اعزام کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوی ترکیه به شکل صریح اعلام کرد که پاکستان به دلیل فشارهای عربستان در اجلاس کوالالامپور شرکت نکرد. این برای اولین بار است که نشست کشورهای اسلامی خارج از چارچوب «سازمان همکاری اسلامی» برگزار می‌شود. عربستان نشست کوالالامپور را اولین اقدام عملی جهان اسلام علیه خود می‌بیند و به همین جهت رسانه‌های عربستان از این نشست با عنوان «مسجد ضرار» یاد کرده‌اند.

 

۲- مثلث ایران، ترکیه و قطر: حضور همزمان مقامات جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و قطر در نشست کوالالامپور از جمله نکات حائز اهمیت نشست کوالالامپور بود که پیام مهم و قاطعی علیه ریاض است و می‌تواند به معنای تضعیف قدرت و جایگاه منطقه‌ای عربستان باشد و شکل‌گیری قدرت جدید در جهان اسلام راـ که نقشه‌های جبهه استکبار برای هدایت منابع و قدرت در جهان اسلام از طریق حکومت‌های وابسته را پیگیری می‌کند،ـ نقش بر آب کند.

 

۳- دینار طلایی: «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی پس از نشست اخیر اعلام کرد مالزی، ایران، ترکیه و قطر به دنبال اجرای معاملات تجاری خود با استفاده از طلا و شیوه «تهاتر» هستند. رسانه‌ها از این موضوع با عنوان «دینار طلایی» نام برده‌اند. کارشناسان بر این باور هستند اکنون زمان آن رسیده است که کشور‌های جهان با موضع‌گیری، به تسلط دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی پایان دهند و دینار طلایی اسلامی که مالزی، ایران، ترکیه و قطر در تبادلات تجاری خود به دنبال استفاده از آن هستند، می‌تواند اقدامی مفید در این زمینه باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات