صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۳۶
نگاهی به پیامدهای ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی

خودزنی قمارباز

پایگاه بصیرت / محمدرضا فرهادی

دولت تروریست آمریکا در اقدامی وقیحانه به ترور فرمانده نیروی قدس سپاه دست زد. آمریکا اکنون این‌گونه وانمود می‌کند که با ترور این شخصیت می‌تواند راهبردهای خود را در منطقه پیاده‌سازی کند؛ اما در کنار این خیال خام، آمریکا باید منتظر اقدامات واکنشی ایران و پیامدهای این ترور نه در سطح منطقه‌ای، بلکه در سطح جهانی باشد. بدین صورت می‌توان اقدامات متقابلی ایران را در دو سطح زیر عنوان کرد:

 

سطح منطقه‌ای

در سطح منطقه‌ای ایران دست برتری برای پاسخ‌گویی دارد. این پاسخ‌گویی در سطوح گوناگون نظامی، امنیتی و سیاسی قابل تصور است. در سطح نظامی ایران سه اقدام را می‌تواند انجام دهد:

الف‌ـ هدف قراردادن فرماندهان نظامی آمریکا در منطقه؛ این فرماندهان شامل وزیر دفاع آمریکا، فرماندهی پنتاگون، فرماندهی تفنگ‌داران آمریکایی، فرمانده سنتکام، فرمانده نیروهای نظامی در عراق، فرمانده تفنگ‌داران آمریکایی در منطقه و فرمانده آمریکایی ائتلاف دریایی است.

ب‌ـ حمله به ائتلاف دریایی تشکیل‌شده از جانب آمریکا و نابودی ناوها و پایگاه‌های دریایی آمریکا.

ج‌ـ حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه غرب آسیا؛ مهم‌ترین این پایگاه‌ها که می‌تواند خسارت‌های زیادی به آمریکا بزند به این شرح است: پایگاه هوایی بگرام در افغانستان، پایگاه الظفره در امارات، پایگاه علی السالم در کویت، پایگاه مناس در قزاقستان، پایگاه اینجرلیک در ترکیه، پایگاه عین الاسد در عراق و پایگاه ناوگان پنجم دریایی در بحرین.

در سطح اقتصادی نیز می‌توان به اقدامات مهم در زمینه هدف قرار دادن منابع درآمدی رژیم آمریکا، همچون شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی اشاره کرد. هرچند اقدام نظامی در مقطع کنونی بسیار محتمل‌تر از اقدامات اقتصادی است.

 

سطح بین‌المللی

در این سطح اقدامات ایران به سطح منطقه‌ای محدود نخواهد بود و ایران می‌تواند اقدامات گسترده‌ای در مناطق گوناگون جهان علیه آمریکایی‌ها انجام دهد. به گونه‌ای که سایت روزنامه اسرائیلی جروزالم ‌پست نوشته است: «ترور سردار سلیمانی حمله‌ای بود که خاورمیانه را خواهد لرزاند. چندین پاسخ احتمالی از سوی ایران وجود دارد؛ از جمله این که در حال حاضر اقدامی انجام دهد تا سطوحی از انکارپذیری قابل ‌توجیه را برای اقدام‌ خود در آینده حفظ کند. ایران می‌تواند بسیار راحت به نیروهای نیابتی منطقه‌ای آمریکا، شامل اسرائیل و عربستان سعودی پاسخ دهد. آنها می‌توانند خلیج‌فارس را مین‌گذاری کنند؛ می‌توانند مواضع آمریکا در عراق را هدف قرار دهند؛ می‌توانند از طریق نیروهای نیابتی خود، مثل حزب‌الله یا انصارالله به اسرائیل یا عربستان حمله کنند.»

اما در بعد پیامدهای این اقدام آمریکا، با توجه به پاسخ‌های احتمالی ایران و پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مبنی بر انتقام سخت و بنا بر اصل هویت ملی می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

در سطح داخلی این اقدام آمریکا از یک ‌سو عامل وحدت‌بخش بین مردم و تجمیع آنها حول محوریت شخص سپهبد سلیمانی است که این محوریت را می‌توان در چارچوب محور مقاومت تدوین کرد.

انتقال سطح تنش مستقیم ایران و آمریکا به مقاومت‌ـ ‌آمریکا؛ ترامپ بعد از سقوط پهپاد گلوبال هاوک نوعی سرخوردگی در سیاست خارجی خود در برابر ایران مشاهده می‌کرد و به همین دلیل مترصد بازسازی هویت مخدوش‌شده خود بود. شاید به همین سبب دست به چنین اقدامی در مقطع فعلی زد. اما نتیجه این تصمیم این خواهد بود که سطح تنش میان آمریکا و ایران به سطح درگیری منطقه مقاومت با آمریکا منتقل شود.

ورود منطقه به عرصه‌های جدیدی از تنش و درگیری؛ این تنش می‌تواند از واکنش نیروهای مقاومت در سطح نیابتی نسبت به اقدام آمریکا ناشی باشد. با توجه به گستردگی نیروهای مقاومت و نیز حضور نیروهای آمریکایی در گستره زیادی از منطقه،‌ به طور قطع سطح واکنشی میان نیروها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و در این راستا گام اول از عراق شروع خواهد شد. به همین منظور ریچارد هاس رئیس اندیشکده روابط خارجی آمریکا درباره پیامدهای ترور سپهبد سلیمانی می‌نویسد: «اشتباه نکنید، جنگ با ایران مانند جنگ خلیج‌فارس در سال 1990 و جنگ عراق در سال 2003 نخواهد بود. این جنگ تمام منطقه با ابزارهای گسترده به همراه اهداف انسانی، اقتصادی و نظامی گسترده خواهد بود. منطقه به میدان نبرد تبدیل خواهد شد.»

پیامد دیگر این حمله می‌تواند به زمینه‌سازی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و در افقی بلندتر از منطقه منجر شود. در این روند اراده‌ نظامی و سیاسی می‌تواند به حذف نیروهای آمریکایی در منطقه بینجامد.

هرچند نبود سپهبد سلیمانی خسران بزرگی برای محور مقاومت است، اما این اقدام به خروش تازه‎ای در میان گروه‌های مقاومت براساس مبارزه با دشمن مشترک (آمریکا و رژیم صهیونیستی) منجر خواهد شد.

پیامد دیگر این حمله می‌تواند سطح گسترده‌ای از اقدامات علیه منافع آمریکا در منطقه را در پی داشته باشد و در نتیجه شاهد دستاوردهای جدیدی از محور مقاومت در جهت پاسخ‌گویی باشیم. از منظر ترامپ و تیم سیاست خارجی آمریکا، ایران در مقطع فعلی، با توجه به مسائل خارجی و داخلی  قادر به پاسخ‌گویی نیست؛ بنابراین اقدام تلافی‌جویانه ایران در ابعاد گسترده به ظهور نوع جدیدی از پاسخ‌ها علیه متجاوزان منجر خواهد شد.

در مجموع، اقدام بزدلانه آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی را می‌توان اقدامی از روی استیصال و درماندگی در شرایط فعلی منطقه‌ای دانست که در نهایت به نفع مقاومت تمام خواهد شد و به آزادسازی قدس منجر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات