صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۴۷

ترامپ راه فراری ندارد!

پایگاه خبری عربی ۲۱: آمریکایی‌ها از ترس واکنش احتمالی ایران در بالاترین سطح آماده‌باش خود قرار گرفته‌اند. ایرانی‌ها در برابر این حادثه سکوت نخواهند کرد. هرگونه واکنش احتمالی ممکن است طی چندین هفته انجام شود، واکنشی که می‌تواند آمال و آرزوهای ترامپ برای حفظ ریاست‌جمهوری آمریکا را به پایان برساند.

 

سی‌ان‌ان: ژنرال قاسم سلیمانی نقشی مهم در مبارزه علیه گروهک تروریستی داعش داشته است. ژنرال سلیمانی طی این مبارزه در خط مقدم جبهه قرار داشت و در بیشتر درگیری‌ها شرکت می‌کرد. نمی‌توان نقشی را که سردار سلیمانی در نبرد با داعش داشت، نادیده گرفت. چه با اقدام‌های سردار سلیمانی موافق باشیم چه نباشیم، او یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین افراد طی یک دهه گذشته در خاورمیانه بوده است.

 

لس‌آنجلس تایمز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور دستور ترور سردار قاسم سلیمانی به بزرگ‌ترین قمار در دوران ریاست‌جمهوری خود دست زد. این اقدام می‌تواند به افزایش شدید تنش‌ها در منطقه بینجامد و از سوی دیگر به نوعی روی‌گردانی ترامپ از وعده‌های او مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از بحران‌های موجود در غرب آسیاست.

 

نشریه دی سایت آلمان: ترامپ با ترور قاسم سلیمانی گزینه‌های خود برای اقدام در خاورمیانه را به شدت کاهش داده است و این اقدام او بسیار احمقانه به نظر می‌رسد. باید ترامپ را یک ببر کاغذی دانست که با صدای بلند غرش می‌کند، اما هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

 

آر ان دی آلمان: ایران می‌تواند نیروهای آمریکایی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا لبنان را هدف قرار دهد، حتی حمله موشکی ایران علیه اسرائیل هم بعید به ‌نظر نمی‌رسد. مناقشات در خاورمیانه دیگر دونالد ترامپ را رها نخواهد کرد. حقیقت شوم و فاجعه‌بار این است که ترامپ با سیاست فشار حداکثری خود علیه تهران به مارپیچی از تنش‌ها وارد شده است که راهی برای خروج از آن وجود ندارد.

 

الجزیره: سلیمانی در تقابل آشکار با تصوری است که رسانه‌های غربی از او ساخته‌اند. وی شخصی محبوب در ایران است و گرچه از او به عنوان چهره در سایه نام می‌برند، ولی به هیچ وجه در سایه نبود. او برای عموم بسیار شناخته شده بود. کشته شدن سلیمانی اشتباه اصلی آمریکا بود. سیا هیچ اطلاعات واقعی‌ای از داخل ایران ندارد و هیچ کس در دولت ترامپ ذهنیت ایرانی را درک نمی‌کند.

 

یرواند آبراهامیان: تا کنون عموم ایرانیان، آمریکا را به عنوان دولتی می‌شناختند که علیه دولت مصدق کودتا کرد؛ با ترور قاسم سلیمانی، از این پس عموم ایرانیان، آمریکا را یک دولت تروریست هم خواهند شناخت. بعد از ترور قاسم سلیمانی، ابوبکر بغدادی سرکرده سابق داعش در قبرش می‌خندد. حالا داعش فرصت دارد تا دوباره اوج بگیرد و عراق چاره‌ای ندارد جز اینکه برای مقابله با داعش بیشتر به ایران تکیه کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات