صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۴۷

آمریکا راهی جز فرار ندارد

پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

قیام برای انتقام سخت؛ یوم‌الله عراق؛ باید بروی آمریکا!؛ بروید تا زنده بمانید؛ نه بزرگ مردم عراق به آمریکا؛ آمریکا به اشغال عراق پایان دهد؛ از عراق برو بیرون؛ سیلی تاریخی عراق؛ خروش مردم عراق برای پایان اشغالگری تروریست‌های آمریکایی؛ آغاز دومینوی اخراج آمریکا از منطقه؛ بهمن عراق؛ سیلی مردم عراق به ارتش آمریکا؛ خیزش برای خروج؛ رفراندوم ضد آمریکایی در یوم‌الله بغداد؛ فتح خون و... تیترهای روزنامه‌های جهان و منطقه در روایت پیام تظاهرات میلیونی مردم عراق است. به طور قطع سران کاخ سفید، پیام ملت عراق را مبنی بر اینکه باید به اشغال عراق پایان دهند، دریافت کردند. در این شرایط آمریکا دو راه بیشتر پیش رو ندارد:

‌۱ـ با دریافت همین پیام که خواست واقعی مردم عراق است، با کمترین هزینه و خسارت، زمان‌بندی خروج نظامیان خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام کرده و بر مبنای آن عمل کند.

به تکرار اشتباهات گذشته در منطقه و عراق روی آورده، برای ماندن در عراق به هر شکل ممکن بکوشد.

از هم اکنون می‌توان گفت، سیاست دوم یک سیاست و رویکرد غلط، پرهزینه و شکست خورده برای آمریکایی‌ها خواهد بود. برای اثبات غلط بودن این سیاست به ارائه دلایل زیادی نیاز نیست. فقط با اندک تأملی می‌توان دریافت که این سیاست نادرست است. آمریکایی‌ها از شهریور ماه ۱۳۸۰، یعنی ۱۸ سال قبل به بهانه مبارزه با تروریسم به منطقه لشکرکشی کرده، در گام اول دو کشور افغانستان و عراق را اشغال کردند.

هدف راهبردی این لشکرکشی به بهانه حادثه یازده سپتامبر خودساخته، چیزی جز تسلط به کل غرب آسیا تحت عنوان ساخت خاورمیانه بزرگ یا جدید نبود. اما اکنون در یک جمع‌بندی می‌توان مواردی از آورده‌های این سیاست و لشکرکشی را در محورهای زیر شمارش کرد:

۱ـ هزینه بیش از هشت هزار میلیارد دلاری در منطقه به اعتراف و اعلام مقامات آمریکایی‌؛ ۲ـ فروریختن هیمنه و ابهت ارتش آمریکا با هزاران کشته، چند ده هزار مجروح و چند صد هزار نظامی افسرده و گرفتار به بیماری‌های عصبی؛ ۳ـ پدیدآیی یک تنفر عمیق در همه ملت‌های منطقه نسبت به آمریکا.

اگرچه آمریکایی‌ها با متحدان خود در این ۱۸ سال، خسارات سنگینی را بر ملت‌های منطقه وارد کردند؛ ولی در برابر نظام سلطه، اکنون در منطقه یک جبهه مقاومت قدرتمند مردم‌پایه شکل گرفته است که بخشی از این جبهه قدرتمند با عناوینی، چون حشدالشعبی، حزب‌الله و عصائب‌الحق با عقبه کاملاً مردمی در عراق است.

اکنون یک ملت متنفر از آمریکا، با چنین فرزندان مسلح، آموزش‌دیده، قدرتمند و آماده جهاد، خواهان خروج آمریکا از کشورشان هستند. آیا ایستادن در برابر این ملت، آن هم از سوی آمریکای با ارتش فروریخته و ناتوان، چیزی جز خودکشی نخواهد بود؟!

به طور قطع اگر آمریکایی‌ها با اتخاذ تصمیم غلط همانند گذشته، بخواهند به حضورشان در عراق ادامه دهند، روزگارشان سیاه خواهد بود. ملت آمریکا در پرتو سیاست غلط خون‌آشامان کاخ سفید همچون ترامپ، باید هر روز راهی گورستان برای دفن فرزندان‌شان باشند.

واقعیت این است که دوران زورگویی، سلطه‌گری و اشغال کشورها از سوی آمریکا تمام شده است. آمریکایی‌ها باید بدانند، اگر تاکنون هشت هزار میلیارد دلار هزینه کرده‌اند و هیچ به دست نیاورده‌اند، چنانچه از این پس هم چندین برابر این رقم هزینه کنند، راهی جز فرار از این منطقه نخواهند داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات