صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۰۷
پرویز سروری  در یادداشت شفاهی مطرح کرد

ضرورت نظارت بر نمایندگان

موضوع نظارت بر نمایندگان از مهم‌ترین مسائلی است که باید به طور جدی بررسی شود. قانون به شکلی تنظیم شده است که نمایندگان به سبب مسئولیت سنگین‌شان بر همه دستگاه‌ها نظارت می‌کنند؛ به همین ‌علت نظارت جدی بر نمایندگان وجود ندارد، البته تمهیدات بسیار ضعیفی داخل مجلس تنظیم شده است که تا به حال به هیچ وجه نتوانسته است بر فعالیت نمایندگان نظارت جدی داشته باشد. امروز باید نمایندگان در یک پارلمان شیشه‌ای قرار گیرند تا مردم بتوانند نمایندگان خود را به طور دائم از لحاظ آرا، رفتار و اقدامات رصد کنند؛ چراکه مهم‌‌ترین سیستم نظارتی بر نمایندگان، مردم هستند که به آنها رأی داده‌اند.

نکته دیگر بحث ورود نماینده‌ها به مجلس است. نماینده طبق قانون قدرت بسیاری دارد و می‌تواند کل دولت و کشور را به چالش بکشد و امکان استیضاح، سؤال و تذکر را دارد؛ به همین دلیل بر قوه مجریه نظارت جدی دارد. این میزان از اختیارات نیاز به صلاحیت ویژه نیز دارد.

فردی که می‌خواهد به عنوان نماینده ملت وارد پارلمان شود، باید ظرفیت‌هایی داشته باشد، اما قانون در این زمینه به‌شدت ضعیف و ناکارآمد است؛ به همین دلیل زمینه ورود افرادی ناهمگون یا سوءاستفاده‌گر به مجلس فراهم می‌شود. به علت قدرتی که به نمایندگان اعطا می‌شود، هم باید ورود به مجلس کنترل شود و هم پیگیر بحث شفافیت به عنوان مهم‌ترین مطالبه باشیم. به تعبیری، باید شرایط را طوری فراهم کرد که نمایندگان مجبور شوند در یک ظرف مشخص و چارچوب تعیین‌شده قرار بگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات