صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۱۹۵
نگاهی به تعریف آزادی بیان به سبک آمریکا

بستن دهان منتقدان

پایگاه بصیرت / شاهرخ صالحی‌کرهرودی

سایت خبرگزاری فارس با دامنه «FARSNEWS.COM» که برای دسترسی در شبکه جهانی اینترنت و کاربران فارسی‌زبان خارج از کشور استفاده می‌شد، با دستور وزارت خزانه‌داری آمریکا مسدود شد. آن هم در شرایطی که درست دو هفته قبل از آن، تمامی اکانت‌های ایرانی که به نحوی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر یا متنی درباره شهادت حاج‌قاسم سلیمانی منتشر کرده بودند نیز غیر قابل دسترسی (ساسبند) شده بودند. اما آیا می‌توان نسبتی بین آزادی بیان و این‌گونه محدودیت‌ها در نظر گرفت؟

اداره کل کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) برای تحریم خبرگزاری فارس، به شرکتی که سرورهای این خبرگزاری روی آن قرار داشت، دستور داد چون این رسانه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابسته است دسترسی به دامنه .com آن را قطع کند و جالب‌تر اینکه سرور مزبور را هم تهدید کرده است، اگر این دسترسی مسدود نشود، کل سرور شامل تحریم آمریکا خواهد شد.

تحریم‌های ایران، سپاه پاسداران و بخش‌های وابسته به این نهاد انقلابی موضوع جدیدی نیست، اما آنچه این تحریم و مسدود شدن را برجسته می‌کند، برخورد با یک نهاد رسانه‌ای خارج از مرزهای آمریکاست. اگرچه پیش از این هم شبکه‌های ماهواره‌ای «پرس‌تی‌وی» و «العالم» با فشار آمریکا و انگلیس از روی ماهواره‌های جهانی حذف شده بودند، ولی باید توجه کرد این موضوع در شرایطی است که مطابق با متمم اول قانون اساسی آمریکا، «کنگره نمی‌تواند قانونی وضع کند که به موجب آن آزادی بیان از بین برود.» علاوه بر این، در تصمیم‌گیری‌ای كه درباره اعطای آزادی اینترنت در دادگاه عالی آمریكا صورت گرفت، همه اعضا به آزادی مطلق در فضای اینترنت رأی مثبت دادند. این قانون حتی قانون سال ۱۹۹۶، مبنی بر ممنوعیت استفاده از الفاظ زشت در فضای مجازی را حذف كرد. بنابراین به موجب این قانون، اینترنت نیز مانند سینما، مجلات و كتاب‌ها دارای آزادی بیان نامحدود شد. در پی تصویب این قانون، كنگره آمریكا تلاش كرد محدودیت‌هایی را برای كودكان در فضای مجازی اِعمال كند، ولی دادگاه عالی اِعمال هرگونه محدودیتی بر اینترنت را مغایر با قانون اساسی دانست.

با تحریم یک رسانه ایرانی که مخاطبان بسیاری در کشورهای دیگر دارد، تشت رسوایی مدعیان آزادی بیان بیش از گذشته بر زمین افتاده است. این در حالی است که طی سه هفته اخیر و پس از ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، صفحات بسیاری از کاربران در ایران، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر که تصاویری از این سردار بزرگ را در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، به سرعت با دریافت هشداری از پشتیبانی این شبکه‌ها حذف، حتی در موارد بسیاری عضویت کاربران در این شبکه‌ها نیز تعلیق یا به طور کلی مسدود شد.

دولت‌مردان آمریکا که با ترور سردار دل‌ها و با تحریم کل اقتصاد ایران، آخرین تیر ترکش خود را برای مقابله با ملت ایران به کار گرفتند، این بار هم حتی از شنیدن صدای مخالفی در دنیا واهمه دارند و با بستن دهان‌ها می‌خواهند فقط حرف خودشان در دنیا شنیده شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات