صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۳۹

طرح مرده!

پایگاه بصیرت / فرزان شهیدی

در پی رونمایی طرح موسوم به «معامله قرن» از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات روز چهارشنبه 16 بهمن 1398، طرح آمریکا را طرحی احمقانه، خبیثانه و شکست‌‌خورده خوانده و تأکید کردند این طرح قبل از مُردن ترامپ می‌‌میرد.

درباره این پیش‌بینی مهم رهبر معظم انقلاب، چند نکته قابل ذکر است:

ـ طرح معامله قرن که مدعی حل نزاع 70 ساله رژیم صهیونیستی فلسطین است، به طور آشکار، حقوق مسلم و مشروع فلسطینی‌ها را نادیده گرفته و در مقابل، امتیازات سخاوتمندانه و یکجانبه‌ای به طرف صهیونیستی تقدیم کرده است.

برای نمونه، طبق نقشه‌‌ای که ترامپ پس از رونمایی از طرح معامله قرن ارائه کرد، مرز‌های سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری تغییر اساسی کرده و بخش‌های مهمی از این منطقه (شامل شهرک‌‌های یهودی‌نشین) به رژیم صهیونیستی واگذار خواهد شد.

در بحث آوارگان فلسطینی، طرح ترامپ حق بازگشت را به کلی رد نکرده است، اما شروط دشواری را تعیین کرده که در عمل این موضوع را ناممکن می‌کند. می‌توان به جرئت گفت هدف اصلی طرح مشترک آمریکایی‌ـ صهیونیستی، از میان بردن نهایی «حق بازگشت» برای آوارگان فلسطینی است، حقی که در قطعنامه 194 شورای امنیت به روشنی مورد تأکید قرار گرفته است.

از طرفی، در طرح معامله قرن، بیت‌المقدس به منزله پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته شده و قرار است منطقه «ابودیس» در شرق بیت‌المقدس پایتخت فلسطینی‌ها باشد. این در حالی است که طبق قطعنامه‌های بین‌المللی هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس بینجامد، ملغی محسوب شده و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطابق قطعنامه‌‌های شورای امنیت از گشایش نمایندگی‌های دیپلماتیک در این شهر خودداری کنند.  درباره دولت فلسطین، طرح ترامپ، ناظر به ایجاد یک شِبه‌دولت تکه پاره است، زیرا در طرح پیشنهادی معامله قرن، علاوه بر نبود پیوستگی جغرافیایی، مقومات اصلی دولت مستقل، مانند امنیت (ارتش) وجود ندارد.

به این ترتیب وقتی یک طرح، فاقد عدالت و حتی بی‌طرفی باشد، پیشاپیش محکوم به شکست است. از این‌رو نه تنها کلیه گروه‌ها و مردم فلسطین، بلکه بسیاری از کشورها و مجامع حقوقی بین‌المللی با آن مخالفت کرده و به ویژه بندهای ظالمانه و تبعیض‌آمیز آن را زیر سؤال برده‌اند.

ـ آن گونه که در بیانات رهبر معظم انقلاب آمده راه مقابله با این طرح، ایستادگی و جهاد شجاعانه ملت و گروه‌های فلسطینی و حمایت جهان اسلام است و علاج اساسی مسئله فلسطین نیز روی کار آمدن نظام مورد نظر و منتخب همه مردم فلسطینی‌الاصل در یک نظرخواهی عمومی است.

به عبارت دیگر، طرح آمریکا، ناظر به سازش تحمیلی و تنازل از آرمان و حقوق تاریخی فلسطین است؛ اما طرح جمهوری اسلامی ایران، در مقاومت و راهکار دموکراتیک خلاصه می‌شود.

طرح ایران برای حل مسئله فلسطین (که به عنوان یکی از اسناد حقوقی سازمان ملل بیان شده) یک طرح کاملاً اجرایی و مبتنی بر اصل حق تعیین سرنوشت مردم بوده و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود، برگزاری انتخابات با مشارکت مردم اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی و تشکیل نظام سیاسی منتخبِ اکثریت براساس همه‌پرسی در فلسطین اشغالی را دنبال می‌کند. البته طبیعی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی طرح دموکراتیک ایران را نپذیرفته و بلکه با توسعه‌طلبی، در صدد پیشبرد طرح شوم خود در منطقه، با تمسک به تهدید و تطمیع هستند.

در چنین اوضاعی، تنها گزینه‌ای که تأثیر و کارآیی دارد، گفتمان و راهکار «مقاومت» است. زیرا در جایی که دشمن با زور و زر و تزویر در پی حراج آرمان فلسطین است، به توصیه رهبر معظم انقلاب، ملت، عناصر و سازمان‌های فلسطینی باید با «جهاد فداکارانه» عرصه را بر آمریکا و دشمن صهیونیستی تنگ، و همه دنیای اسلام نیز از این مقاومت شجاعانه حمایت و پشتیبانی کنند.

به فرموده آیت‌اللّه العظمی‌ خامنه‌ای، نظام جمهوری اسلامی وظیفه خود را پشتیبانی از گروه‌های فلسطینی می‌‌داند، بنابراین هر گونه و هر قدر که بتواند از آنها حمایت می‌کند و این پشتیبانی، خواست نظام اسلامی و ملت ایران است.

در این راستا، حمایت‌های ایران از فلسطینی‌ها، فراتر از کمک‌های سیاسی و تبلیغاتی بوده و در مقاطعی، شامل ارائه تسلیحات و امکانات موشکی به مقاومت فلسطین بوده است.

‌ـ تجربه نشان داده هر وقت دشمن سعی کرده با طرح‌های یکجانبه حقوق فلسطینی‌ها را پایمال کند، هم در داخل، فلسطینی‌ها به خروش درآمده و شعله انتفاضه‌های مکرر را برافروخته‌اند و هم در صحنه خارج، آرمان فلسطین زنده شده و مظلومیت مردم فلسطین بر سر زبان‌ها افتاده است.

در این میان، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، استقبال و کف زدن چند نفر از سران خائن عرب که در میان ملت‌های خود نیز بی‌‌ارزش و بی‌‌آبرو هستند، اهمیتی ندارد؛ بلکه مسئله مهم آرمانی است که با وجود ستمکاری و دغلبازی دشمنان، هنوز نزد وجدان‌های بیدار و ملل آزادی‌خواه جهان، زنده و پابرجاست.

با توجه به آنچه گفته شد، طرح ناعادلانه معامله قرن پیشاپیش محکوم به شکست و مرگ بوده و برحسب پیش‌بینی‌های مکرر رهبر معظم انقلاب، به توفیق الهی، در آینده‌ای نه چندان دور، در بیت‌‌المقدس نماز خواهیم خواند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات