صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۱۹
از ضرورت مشارکت حداکثری تا شاخصه‌های اصلح‌گزینی در گفت‌وگوی صبح‌صادق با نماینده ولی‌فقیه در سپاه

انتخاب با حجت شرعی

پایگاه بصیرت / علیرضا جلالیان

انتخاب با حجت شرعی

در آستانه برگزاری انتخابات سرنوشت‌ساز مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه اهمیت این انتخابات را در فضای کنونی و برخی شاخصه‌های انتخاب نماینده در تراز انقلاب اسلامی بررسی کردیم که در ادامه توجه شما را به متن این گفت‌وگو جلب می‌کنم.

 

با توجه به انتخابات پیش رو و موضوع مشارکت حداکثری که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، بفرمایید که این دوره چه اهمیتی دارد و مشارکت حداکثری چه تأثیری در روند حرکت آینده کشور خواهد داشت؟

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت انقلاب اسلامی در گام اول با وجود همه فراز و نشیب‌ها و موانع و مشکلات، نقش‌آفرینی و حضور مردم بود و این مردم بودند که همه مشکلات، سختی‌ها، فشارها و برنامه‌های جبهه استکبار را تحمل کرده و از جبهه انقلاب دفاع کردند؛ این به معنای آن است که مردم مشارکت عملی داشتند و همین موضوع مهم‌ترین عامل بقای چهل ساله انقلاب و مهار شدن فتنه‌ها و تهاجمات فراوان بوده است. در واقع، مهم‌ترین پشتوانه رهبری و مدیریت انقلاب پس از توکل به خدا، توکل به مردم بوده است. حضور مردم سرنوشت‌ساز است. مردم با وجود همه مشکلات، سوء مدیریت‌های برخی مسئولان و سختی‌ها و فشارها در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردند که در بیشتر شهرهای کشور به مراتب از سال قبل پرشکوه‌تر بود یا در ایام‌الله تشییع پیکر حاج‌قاسم این فرزند تربیت شده مکتب اسلام و امام(ره) مردم حضور حداکثری داشتند. در صحنه‌های دیگر هم مردم حضور داشتند؛ مانند حمایت از آسیب‌دیدگان سیل و زلزله و...؛ اما بارزترین، نمودارترین و قابل اندازه‎گیری‌ترین مشارکت مردم در حفظ انقلاب و نظام همان «انتخابات» است و این یکی از افتخاراتی است که نظام ما دارد. هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که در عین اسلامی بودن، این همه به مردم توجه ‌کنند. واقعاً این نظام به مردم تکیه دارد و مردم‌سالاری دینی را به شکل واقعی خود محقق کرده است. حضور مردم در صحنه‎های انتخابات تضمین‌کننده حرکت آینده انقلاب و مهارکننده بسیاری از نقشه‌های شوم دشمنان است. انتخابات مجلس فقط انتخاب کردن یک نفر برای رفتن به مجلس و قانون‌گذاری نیست، بلکه پاسخی به دشمن است در مقابل فشارها و اعمالی که انجام داده و در واقع یک همه‌پرسی است که امنیت کشور را تأمین می‌کند. انتخابات و حضور مردم در عرصه‌های مختلف تأثیرگذار است و به نوعی نقش امنیتی دارد و بسیاری از عوامل ناامن‌ساز را در کشور خنثی می‌کند. همچنین در سازندگی کشور نقش دارد؛ چرا که اگر انتخاباتی برگزار شود و مجلس در تراز مردم تشکیل شود که نمایندگانش خودشان را خدمت‌گزار و خادمین مردم بدانند و به جای گرفتار شدن در منازعات سیاسی و در منافع فردی و گروهی، خودشان را برای انقلاب و برای مردم بدانند، نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده خواهد داشت.

مجلس در مسائل فرهنگی کشور و در ابعاد مختلف دیگر هم نقش دارد. از طرفی انقلاب امانت شهدا و امام شهداست و مردم باور دارند انتخاب برای آنها هم حق است و هم تکلیف. بنابراین حضور آگاهانه و عالمانه و همراه با بصیرت و احساس مسئولیت و پاسخگویی در این انتخابات مهم است و مردم باید بدانند به عنوان یک تکلیف الهی و ادای حق شهدا باید در این انتخابات شرکت کنند و اگر کسی کوتاهی کند، نتیجه‌اش را در دنیا و آخرت خواهد دید.

 

علت اینکه حضور در انتخابات پیش رو را تکلیف الهی می‌دانید و روی آن تأکید می‎کنید، چیست؟

به نظر می‌آید در وضعیت فعلی که درگیری و تقابل ما با جبهه استکبار شفاف‌تر شده، این تکلیف سنگین‌تر است. یعنی تا قبل از این آمریکایی‌ها اذناب دست نشانده خود را جلو می‌انداختند و آنها با ما درگیر بودند و خودشان جلو نمی‎آمدند؛ اما ما برای اولین بار پس از انقلاب پهپاد آمریکایی را زدیم و رسماً هم اعلام کردیم. در مقابل تجاوز کشتی، متجاوزان را گرفتیم و گفتیم ما گرفتیم. در پاسخ به عملیات شنیع تروریستی به شهادت رساندن حاج‌قاسم سلیمانی در یک عمل بی‌سابقه جهانی به پایگاه نظامی آنها حمله کردیم و با جرئت گفتیم که زدیم و البته تنها ما شفاف برخورد نکرده‌ایم؛ بلکه دشمن هم شفاف برخورد کرده است. آمریکایی‌ها تا به حال ترورهای فراوانی انجام داده‎اند، اما تا به حال تابلو بلند نکرده‌اند که ما انجام دادیم. این در حالی است که حالا با کمال پررویی ترور می‌کنند و رسماً هم اعلام می‌کنند ناجوانمردانه یکی از بهترین نیروهای ما را به شهادت رساندند. امروز مردم ما باید باور کنند یک صحنه جنگ همین انتخابات است و حضورشان یک صحنه موشک زدن و شلیک به دشمن است.

حضور حداکثری مردم نشان می‌دهد، این مسائل و مشکلات مردم را از سنگرنشینی انقلاب دور نکرده است، ضمن اینکه مردم ما هم بدانند امروز دیگر با دست‌نشانده‌های آمریکا مواجه نیستیم؛ بلکه امروز جبهه ما با آمریکا شفاف و روشن است و هر کدام می‌خواهیم به دیگری ضربه بزنیم. بهترین ضربه‌ای که مردم می‌توانند به صورت سازماندهی شده و برنامه‌ریزی شده به دشمن بزنند، در صندوق‌های رأی است که پیام استقامت را به دشمن می‎دهد.

 

با توجه به بحث دکترین رفتار سیاسی سپاه، حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انتخابات به منزله صیانت‌کننده انقلاب به چه شکل است؟

سپاه موضع خود را شفاف بیان کرده است. حضور در انتخابات تأکید قاطع سپاه است؛ چون سپاه در جبهه انقلاب و در مقابل جبهه استکبار بی‌طرف نیست. سپاه سنگر‌نشین انقلاب در همه عرصه‌ها است و از انقلاب پاسداری می‌کند. از این رو بر حضور حداکثری و حضور آگاهانه تأکید می‌کند و چون این حضور هم حق است و هم تکلیف، باید آگاهانه و همراه با بصیرت باشد. مطالبه ما یک مجلس تراز انقلاب است. مجلس تراز انقلاب مجلسی است که نسبت به مردم و انقلاب هم فهم درست داشته باشد و هم عمل به موقع و با جسارت انجام دهد. همچنین در قانون‌گذاری منافع ملی را در نظر بگیرد و در نظارت بر دولت جدی باشد؛ اما سپاه به مصادیق ورود پیدا نمی‌کند. در جبهه انقلاب جریان‌ها و جناح‌های مختلف وجود دارند که شأن و منزلت سپاه نیست وارد بحث مصداقی شود. شاخصه‌هایی را که حضرت امام(رضوان‌الله تعالی علیه) و رهبر معظم انقلاب بیان کرده‌اند، برای مردم بیان می‌کنیم؛ اما تشخیص اینکه چه کسی این شاخصه‌ها را دارد، دیگر بر عهده خود مردم است. مردم باید بدانند در قبال هر انتخابی که می‌کنند، باید پاسخگو هم باشند.

 

همین جا بفرمایید چکیده دکترین سیاسی سپاه چیست؟

سپاه چون مسلمان و مؤمن است سیاسی هم هست؛ اما سیاسی‌کار نیست. سپاه درک درستی از سیاست، جبهه‎های دشمن و خودی و جنگ آنها دارد و روی این موضوع مسلط است. چون سپاه متعلق به انقلاب و کل جریان انقلاب است، لذا در جریان‌ها ورود پیدا نمی‌کند. در دکترین سیاسی روی این تأکید داریم و تلاش می‌کنیم در مورد شاخصه‌ها مردم را روشن کنیم و بصیرت‌شان را بالا ببریم، اما بیان مصداق نداریم.

امسال هم باید از زحمات برادران عزیز در این دوره برای بصیرت‌افزایی که از دوره‌های قبل هم بیشتر بوده تشکر کنم، کار خوبی انجام شده است. همین جا از دوستان معاونت سیاسی تشکر می‌کنم. محدود شدن و گرفتار شدن در یک جناح و یک گروه وجود ندارد؛ اما نسبت به اصل حضور مردم به عنوان یک واجب که هم حق است و تکلیف، تأکید داریم.

 

شاخصه‌های انتخاب نماینده اصلح با وجود فهرست‌های مختلفی که امروز جریان‌های سیاسی ارائه کرده‌اند، چیست تا مردم در انبوه لیست‌ها گمراه نشوند؟

نکته اول اینکه هر یک ما در انتخاب خود باید حجت شرعی داشته باشیم. اگر از من پرسیدند چرا به این آقا و به این لیست رأی دادید، در پیشگاه الهی دلیل داشته باشم. اینکه دلم می‌خواست دلیل نیست و باید بتوانیم دفاع کنیم. حالا این دفاع با استدلال است که مبتنی بر مصداق منطیق با شاخص‌ها بوده یا نه خودم تشخیص نداده‌ام. به کسی یا کسانی که اعتماد داشتم اعتماد کردم. اما کامل‌ترین و صحیح‌ترین گام این است که خودمان برویم شاخصه‌ها را ببینیم و در افراد بسنجیم و اگر به فرض یک گروه را قبول داریم و این گروه افرادی را در یک لیست قرار دادند، باز این حجت شرعی برای ما نیست. اینکه به کسی که این لیست را تهیه کرده، باور داشته باشیم که در بازی سیاسی نیفتاده و برای رضای خدا این کار را کرده، بعد حجت شرعی پیدا می‌کنیم. به نظر من مردم ما خودشان می‌توانند بر اساس این شاخصه‌ها افراد مورد نظر خود را انتخاب کنند. به برخی از این شاخصه‌ها اشاره می‎کنم. مهم‌ترین آن «تدین» است. معتقدم اگر نماینده مجلس ایمان واقعی داشت، خادم خواهد بود. دین‌داری در فرهنگ دینی ما فقط به انجام یک سلسله اعمال عبادی‌ـ فردی محدود نیست. اگر تدین آمد، صداقت، ساده‌زیستی، خدمت به جامعه و... می‌آید. در واقع، تدین که آمد، انفعال در برابر دشمن نمی‌آید، استقامت می‌آید و...

در یک جمله باید بگویم همه ضربه‌هایی که انقلاب اسلامی در این چند ساله خورده است، از آدم‌های متخصص بی‌دین یا با دین‎های ضعیف بوده است.

نکته دوم اینکه کسی را باید انتخاب کنیم که واقعاً نظام ولایی را شناخته باشد و جایگاه سایر ارکان را در نظام ولایی بداند. در نظام ولایی محور حاکمیت ولایت فقیه است. مجلس، قوه مجریه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه نهادهای دیگر مشروعیت و حقانیت‌شان به این است که مسیر ولایت را طی کنند. مسئول و نماینده در تراز انقلاب باید ولایت‌مدار باشد؛ به این معنا که فهم درست از ولایت داشته و مطیع محض باشد. برخی امروزه از حکم حکومتی صحبت می‌کنند؛ در حالی که ادبیات دینی ما این است که اگر ولی امر کرد و تو در دلت ناراحت بودی، در ولایتمداری ایراد داری. چون ولایت از خودش صحبت نمی‌کند و احکام خدا را می‌گوید. تجربه ۴۰ ساله به ما می‌گوید که موفقیت‌های ما در این چند سال دقیقاً همان جایی بود که از ولایت تبعیت کردیم. شاخصه سوم «تولی» و «تبری» است. برخی بصیرت دارند؛ اما جسارت و جرئت ندارند. می‎فهمند جبهه حق و باطل کدام است، ولی مقابل باطل نمی‌ایستند.

مجلسی می‌خواهیم که با فرهنگ امروزی انقلاب، یعنی فرهنگ مقاومت منطبق باشد. مهم‌ترین رکن مکتب حاج‌قاسم همین مقاومت است و ما چنین مجلسی را می‌خواهیم. تبری و ایستادگی در مقابل دشمن بسیار مهم است.

ویژگی چهارم را می‌توان وامدار گروه‎ها و احزاب نبودن دانست. نمایندگان باید وامدار مردم و انقلاب باشند. فردی که معامله‌گر است، به درد مجلس نمی‌خورد؛ چرا که کل وقت نمایندگی‌اش می‌شود دلالی و لابی بازی و یک مدل کاسبی از نمایندگی. برخی هم صلاحیت نداشتن خود را در نوع و کیفیت تبلیغ نشان می‌دهند؛ چه با هزینه‎های گزاف و چه با تخریب دیگران.

شاخصه دیگر این است که نسبت به کار در مجلس توانایی داشته باشد. برخی‌ها آدم‌های خوبی هستند؛ اما برای جاهای دیگر مناسبند. جایگاه مجلس قانون‌گذاری و نظارت است. کسانی که از این کارها سر در بیاورند یا لااقل استعداد انجام این کار را داشته باشند، باید وارد آن شوند. گاهی برخی رأی آورده‌ها به جای انجام وظیفه، عموماً دنبال اعمال نظر گروه و حزب خود هستند و در رأی دادن به جای تشخیص خود رأی گروه و جناح خود را لحاظ می‎کنند. در بحث کارآمدی هم این نکته را باید بگویم که باید بیشتر از همه سراغ جوان‌ها رفت. جوان‌ها جرئت و جسارت دارند و اغلب درگیر دنیا نشده‌اند. نگران عواقب گروهی و باندی تصمیم خود هم نیستند.

در نهایت خطاب به مردم عزیز باید بگویم، در این انتخابات بعد از اربعین حاج‌قاسم سلیمانی، باید یک مجلس متناسب حاج‌قاسم سلیمانی را انتخاب کنیم و مجلس با روحیه ایثار و مقاومت شکل دهیم و نگذاریم در این اولین انتخابات بعد از شهادت او و با آغاز مقابله مستقیم با دشمن آمریکایی این باور و فرهنگ مقاومت کمرنگ شود. با تمام وجود به عنوان یک تکلیف شرعی و به عنوان یک عبادت در انتخابات حضور داشته باشیم و البته وقتی این شلیک قرار شد برای خدا باشد، باید ضوابط شرعی هم رعایت شود و آگاهانه و عالمانه باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات