صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۲۶

مشارکت حداکثری در انتخابات

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

در آستانه هر انتخابات، بخش‌های مختلف نظام به موضوع مشارکت حداکثری به طور خاص و به عنوان یک راهبرد اساسی توجه می‌کنند، رهبر معظم انقلاب اسلامی اصل حضور مردم را بر اینکه برنده و بازنده این صحنه چه گروهی است، دارای ارجحیت می‌دانند. اینکه معظم‌له پیشتر بیان کرده بودند هر کس انقلاب را قبول ندارد، به خاطر ایران و کشور وارد فضای مشارکت سیاسی و انتخاباتی شود، گویای این واقعیت است که از نظر ایشان موضوع همراهی مردم با نظام برخاسته از یک اعتقاد عمیق و حقیقی به نقش و جایگاه مردم در ثبات سیاسی و امنیتی کشور است. همچنان که بنای جمهوری اسلامی بر پایه همراهی مردم قرار گرفته است، بقا و استمرار آن نیز جز با حضور و مشارکت مردم در صحنه‌های سیاسی امکان‌پذیر نیست.

اساساً انتخابات در هر نظام سیاسی کارکردهایی دارد؛ یکی از این کارکردها گردش نخبگان و چهره‌های مدیریتی است. انتخابات این مجال را فراهم می‌کند تا افراد شایسته در یک چرخه منطقی و مسالمت‌آمیز تعویض شوند. این خاصیتِ نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار است که کشور ما نیز از این وجه مثبت برخوردار است. کارکرد دیگر انتخابات این است که مردم با حضور خود ساختارهای سیاسی کشور را در مسیر تأسیس و شکل‌گیری قرار می‌دهند. در این باره کافی است در نظر آورده شود که مردم با حضور خود در انتخابات در ایجاد و مشروعیت‌بخشی به ارکان مختلف کشور نقش ایفا می‌کنند؛ اما جدا از این دو کارکرد، انتخابات در جمهوری اسلامی ایران کارکرد مهم دیگری هم دارد. در همه این سال‌ها حضور حداکثری مردم در آوردگاه‌های حساس نظام و بزنگاه‌های سرنوشت‌ساز ایران اسلامی دفع‌کننده تهدیدات دشمنان ایران بوده است. در اینکه قدرت نظامی برای کشور تولید بازدارندگی مؤثر می‌کند، جای کمترین تردیدی نیست؛ اما اگر بین مردم و کلیت نظام گسست و جدایی وجود داشته باشد، هیچ‌گاه نمی‌تواند برای کشور به طور کامل امنیت و منفعت تولید کند. هیچ دفاع و تهاجمی بدون همراهی مردم به موفقیت ختم نمی‌شود؛ بنابراین مشارکت مردم در انتخابات یکی از مصادیق مهم و اساسی برای صیانت از سرزمین ایران و دفع‌کننده تهدیدات و فشارهای دشمنان در همه این سال‌ها بوده است. اینکه در مقطع کنونی و در آستانه انتخابات دوم اسفند ماه، دشمنان ملت ایران با بسیج همه منابع، توانمندی‌ها و امکانات رسانه‌ای خود سیاست مأیوس‌سازی مردم از حضور در انتخابات را در پیش گرفته‌اند دقیقاً به این علت است که از منظر آنها انتخابات کم‌رونق و با مشارکت حداقلی مردم، راه را برای فشارهای بیشتر هموار خواهد کرد.

بنا بر آنچه بیان شد، مشارکت بالا توأم با آگاهی مردم در انتخابات برای کشور آورده‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به همراه خواهد داشت. راه‌حل مرتفع کردن مسائل مردم، دفع تهدیدها و تولید فرصت‌ها از مسیر مشارکت سیاسی آنها در انتخابات می‌گذرد. نکته نهایی نیز این است که به تجربه آموخته‌ایم هر وقت خلاف خواست دشمنان ایران عمل کرده‌ایم، دقیقاً همان زمانی بوده که کشور با فرصت‌ها و منافع پایدار مواجه شده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات