صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۲۸

مجلس مطلوب

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند سال جاری برگزار می‌شود؛ اما مجلس مطلوب چگونه مجلسی است و باید چه مختصات و برجستگی‌هایی داشته باشد؟

به این پرسش مهم که می‌تواند قطب‌نمای بصیرتی و حرکتی مردم در مسیر تعیین سرنوشت سیاسی و انتخاب آینده آنها را تنظیم کند، از منظرهای گوناگون می‌توان پاسخ داد.

اما آنچه برای راقم این سطور مهم است، پاسخی هر چند مجمل به این پرسش‌ است که دشمن به دنبال شکل گرفتن چه مجلسی است؟  به طور مسلم آمریکایی‌ها در وهله اول دنبال بی‌رونقی در انتخابات هستند و اگر این راهبرد اصلی پا نگرفت و مردم همان طور که همواره نشان داده‌اند، مقابل آنها رفتار سیاسی لازم را از خود بروز داده و با عزمی راسخ و مشارکتی حداکثری پای صندوق‌های رأی آمدند،‌ آنها مرحله ثانویه راهبرد خود، یعنی تلاش برای نفوذ جریان‌ غرب‌گرا را دنبال خواهند کرد.

در مقابل نظام اسلامی، رهبری و مردم کدام «خانه ملتی» را راهگشای مشکلات امروز ایران عزیز با نابسامانی‌های عدیده اقتصادی، معیشتی و زیرساختی در بخش‌های گوناگون می‌دانند؟ به راستی احزاب و گروه‌های سیاسی دنبال شکل‌دهی به چگونه مجلس و پارلمانی هستند؟ پس می‌توان از مجلس مطلوب هر یک از بازیگران صحنه انتخابات سخن گفت. آنچه می‌تواند فصل مشترک بین همه بازیگران داخلی اعم از مردم و نظام اسلامی و گروه‌های سیاسی قانونی داخل کشور تلقی شود همان اهداف و راهبردهای ملی از انتخابات آتی است که به طور قطعی می‌توان آنها را در کلام رهبری به عنوان فصل‌الخطاب جامعه و مؤلفه مهم میثاق ملی یافت. رهبر معظم انقلاب هم در گذشته و هم در روزهای اخیر و برای این انتخابات شاخصه‌های نماینده و مجلس مطلوب را بارها برشمرده‌اند و اذهان مردم را نسبت به شاخصه‌ها و معیارهای اصلی روشن کرده‌اند. تدین،‌ تقوا، تخصص، تعهد، طراح و خلاق راه‌های جدید برای اداره جامعه،‌ داشتن توان مدیریتی بالا، ‌سابقه درخشان، ‌تنفر از فساد، واجد مرزهای روشن با دشمن بودن و... بخش‌هایی از شاخصه‌ها و البته انتظارات رهبری از نمایندگان و مجلس آینده است. مجلس مطلوب مردم را نیز می‌توان در همین آیینه شاخصه‌های رهبری جست‌وجو کرد. ‌در واقع،‌ مجلس خوب از منظر مردم مجلسی است که کشور را از وضعیت امروز و مشکلات و معضلات اقتصادی و معیشتی بیرون آورد و بتواند بسترساز شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای بی‌شمار خدادادی انسانی و طبیعی کشور باشد و در یک کلمه، مجلس از جنس مردم و برای حل مشکلات مردم با روحیه‌ای انقلابی از جنس بن‌بست شکنی سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در تحولات چند لایه داخلی باشد. نظرسنجی‌های متعدد از مردم به وضوح نشان می‌دهد، مردم با وجود علاقه و باور حداکثری به ارزش‌ها و ساختار انقلابی و اسلامی حاکمیت،‌ از فساد موجود در بخش‌های گوناگون به ویژه اقتصادی و اداری کشور، بی‌نظارتی، بی‌عملی و ناکارآمدی مسئولان به شدت ناراضی‌اند و خواستار تغییر جدی در این زمینه‌ها هستند. بدون تردید، مجلس آینده جای همین تغییر است و مردم باید مبتنی بر همین مطلوبیت‌ها و اولویت‌ها و ترجیحات به انتخاب درست و راهگشا دست بزنند.  اگرچه احزاب و جریان‌های سیاسی قانونی کشور مجاز به فعالیت انتخاباتی برای عرضه فکر خود به مردم هستند، اما آنچه برای مردم ما اهمیت دارد، داشتن روحیه خدمت به مردم و تلاش برای حفظ عزت و استقلال جامعه است؛ از این‌ رو جریان‌های سیاسی که صرفاً با هدف به دست آوردن کرسی‌های قدرت و ترجیح مطالبات جناحی و گرایش‌های سیاسی تلاش کنند، نمی‌توانند انتظارات مردم را برآورده کنند و مجلسی که با نگاه محدود جریانی و سیاسی به جای ملی شکل بگیرد، مجلس مطلوب مردم و نظام اسلامی نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات