صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۷۰۲

دغدغه اساسی

موضوع خدمات معیشتی و تأمین مسکن، به ویژه در شرایط سخت اقتصادی کشور یکی از دغدغه‌های مهم آحاد مردم از جمله پاسداران شده است. بر اساس قوانین کشور، کارکنان رسمی نیروهای مسلح به عنوان نیروهای موظف بیست و چهار ساعته در اختیار کشور هستند. سایر کارکنان کشوری اما فقط در ساعات اداری و مأموریت در خدمت سازمان خود خواهند بود؛ لذا قانون عملاً حقوق نیروهای مسلح را ۲۰ درصد بیشتر از سایر دستگاه‌های دولتی دانسته است که البته این قانون اجرا نمی‌شود.

متأسفانه، این حوزه هنوز از نظام جامعی برخوردار نشده است و بعضاً برخی دستگاه‌ها در حوزه افزایش حقوق و خدمات از سایر دستگاه‌ها به‌سرعت پیشی گرفته‌اند.

امروز، متأسفانه بر اساس آمار، پرداختی نیروهای مسلح، با وجود تلاش‌هایی که شده است از ۱۵ درصد کمتر از کارکنان دولت تنها به ۷ درصد کمتر رسیده و این یعنی پرداختی نیروهای مسلح بر اساس قانون ۲۷ درصد عقب است و این عقب‌ماندگی با گذشت هر سال غیر قابل جبران‌تر می‌شود. در این میان، به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی دغدغه‌های کارکنان را بالا می‌برد.

سپاه پاسداران در دهه ۸۰ توانست با هدف رفع دغدغه مهم مسکن برای پاسداران نهضتی را در مجموعه رقم بزند که ماحصل آن خانه‌دار شدن پاسداران تا ورودی سال ۱۳۸۶ شد، در سال‌های اخیر البته بخشی از تعهدات این دهه به سبب افزایش قیمت‌ها و تأخیر در پروژه‌ها به دهه ۹۰ سرریز کرد و مانع شد تا انتهای سال ۱۳۹۷ پروژه جدیدی در سپاه اجرا شود.

تغییر سیاست‌های اقتصادی در نیروهای مسلح اما، فصل نوینی را برای سپاه رقم زد. اگرچه شاید در نگاه اولیه این تغییر سیاست‌های اقتصادی موجب کاهش درآمدهای بنیاد تعاون سپاه برای ارائه خدمات می‌شد؛ اما عملاً همین سیاست‌ها و تغییر ریل حرکت اقتصادی نیروهای مسلح و سپاه، خود عامل مهمی برای افزایش سطح خدمات شد.

بر این اساس بنیاد تعاون سپاه که متولی اجرای خدمات بود در حوزه خدمات رفاهی، مثل یکسان‌سازی رستوران‌ها، سفرهای زیارتی و سیاحتی، وام‌های معیشتی (ازدواج، معسرین، زیارتی و... ) در سال‌های اخیر دچار مشکل تأمین اعتبارات بود؛ اما با مدیریت جدید و نیز اجرای سیاست‌های درست در این مجموعه، این بنیاد به درآمد پایدار رسید و از طرفی توانست اقدامات خوبی در حوزه تأمین مسکن و خدمات انجام دهد که اوج این خدمات در سال ۱۳۹۹ قابل مشاهده خواهد بود.   

به نظر می‌رسد اگرچه سیاست‌های جدید در مباحث اقتصادی در نیروهای مسلح درآمدزا نباشد، اما اجرای اولیه همین سیاست‌ها اثبات کرد اجرای فرمان ولی امر مسلمین می‌تواند برکات زیادی را برای مجموعه‌های مختلف داشته باشد که خبرهای خوش در حوزه خدمات معیشتی و مسکن در سپاه ماحصل همین اقدام است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات