صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۷۰۳

فردای انتخابات

پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی

به فردای انتخابات رسیده‌ایم و رقابت‌های سیاسی بین گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی به پایان رسیده است. فردای انتخابات ویژگی‌هایی دارد که باید به آن توجه شود:

۱ـ انتخابات به پایان رسیده و متناسب با این مسئله طبیعتاً باید هیجانات انتخاباتی هم فروکش کرده باشد؛ کشاندن هیجانات بازی به بیرون میدان مسابقه، خطایی راهبردی است که فلسفه و اهمیت انتخابات را زیر سؤال برده و چهره حماسه بزرگ ملت در تحقق جشن باشکوه ملی را خدشه‌دار خواهد کرد. تجربه تلخ برخی از ادوار انتخابات و در رأس آن انتخابات سال ۱۳۸۸ نشان داد چگونه دشمنان این ملت دنبال فرصتی هستند تا آن را به تهدید امنیت ملی تبدیل کنند و همه دستاوردهای انتخابات را از بین ببرند؛ پس از انتخابات اعتماد به مسئولان اجرایی، ‌تسلیم شدن در برابر قانون و رأی ملت و حفظ آرامش بهترین کار است.

۲ـ نامزدهایی که توانسته‌اند بیشترین رأی را کسب کنند، تنها نمایندگان هواداران خود نیستند؛ بلکه نمایندگان تمام ملت ایرانند و باید در قبال همه آنها پاسخگو باشند. لازمه این نگاه تغییر ادبیات نامزدها، فاصله گرفتن از ذهنیت رقابت‌های انتخاباتی و جایگزینی آن با زبان نمایندگی ملت در تراز ملی است.

۳ـ پس از پایان انتخابات باید گفتمانی متناسب با آن در اذهان عمومی شکل گیرد. اگر تا دیروز تلاش برای موفقیت نامزد مورد علاقه‌مان در مجلس مدنظر بود، امروز مطالبه‌گری از نمایندگان مجلس باید به گفتمان عمومی جامعه بدل شود و مجلسیان را تشویق و ترغیب و مجبور کنیم با فهم اولویت‌های کشور، برای حل آن چاره‌اندیشی کنند.

۴ـ نباید فراموش کرد پیروز واقعی حماسه دوم اسفند، ملت غیور ایران است که با بصیرت کامل و اراده بلند خود در طول دهه‌های اخیر بارها حماسه آفریده است. در این بین جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد و منتخبان بیش از آنکه خود را وامدار احزاب و گروه‌های سیاسی ببینند، باید خود را منتخب ملت بدانند.

۵ـ ملت در انتخابات همه تلاش خود را کرد تا مجلسی قوی و انقلابی شکل گیرد. امروز دیگر نوبت مجلسیان است که دست‌های پر خود را برای رفع مشکلات کشور رو کنند؛ هیجانات انتخاباتی چندان اجازه بررسی ایده‌ها و برنامه‌های نامزدها را نمی‌دهد، اما پس از فروکش کردن آن، امروز زمانه پاسخگویی رسیده و مردم با هر گرایش و سلیقه‌ای منتظرند تا کارآمدی منتخبان خود را مشاهده کنند و این امر نیز با اتخاذ تصمیمات درست معطوف به منافع ملی و حل مشکلات ممکن خواهد بود.

۶ـ بی‌شک بزرگ‌ترین شکست‌خوردگان این انتخابات را باید دشمنان ملت دانست که همواره چشم طمع به انتخابات داشته و تلاش دارند تا کمرنگی و ناکامی انتخابات را در ایران ببینند؛ نامزدهایی که از کسب رأی لازم برای نمایندگی بازمانده‌اند و همچنین هواداران آنان، نباید صحنه انتخابات را صحنه برد و باخت ببینند؛ همه نامزدها و هواداران‌شان که در رقابتی کردن و افزایش مشارکت سیاسی نقش داشته و با هدف ارتقای اقتدار ملی وارد این میدان شدند، جزء برندگان انتخابات به حساب می‌آیند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات